הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט: יפורק אגף התכנון בצה"ל

כחלק מתכנית שיציג לצמרת צה"ל, החליט הרמטכ"ל להקים אגף לבניין כוח רב־זרועי. החטיבה האסטרטגית תעבור מאגף התכנון לאגף המבצעים. צה"ל מבקר: "הצד התכנוני־חשיבתי ייפגע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/02/20 09:01 טו בשבט התשפ

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט: יפורק אגף התכנון בצה"ל
הרמטכ"ל כוכבי., צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי מתכוון לפרק את אגף התכנון בצה"ל במתכונתו המוכרת ולשנות את שמו, כך פורסם הבוקר (ב') ב"ישראל היום". ההחלטה הדרמטית היא חלק מהתכנית הרב־שנתית "תנופה", שתוצג היום לצמרת צה"ל. שמו הזמני של האגף החדש יהיה 'האגף לבניין כוח רב־זרועי'.

אגף התכנון (אג"ת) הוא אחד מאגפי המטה המרכזיים בצה"ל וכולל בתוכו שלוש חטיבות מרכזיות: חטיבת התכנון, החטיבה האסטרטגית והחטיבה לקשרי חוץ (קש"ח). על פי התכנית החדשה, תישאר באגף רק חטיבת התכנון, ואליה תתווסף חטיבה חדשה לשיטות לחימה וחדשנות (שילו"ח) שהקים כוכבי לאחרונה.

חטיבת התכנון באג"ת אחראית כיום על תכניות העבודה השנתיות והרב־שנתיות של צה"ל, על ארגון הצבא, על תכנון בניין הכוח ועל מימוש התכנון התקציבי. החטיבה האסטרטגית אחראית על גיבוש תרחישי הייחוס שמולם בונה צה"ל את הכוח הצבאי, על התכנון והניתוח של המהלכים האסטרטגיים ועל תפיסת הביטחון של צה"ל, ועל השיח מול הדרג המדיני. חטיבת קש"ח אחראית לקשרי החוץ של צה"ל עם הכוחות הבינלאומיים שפועלים בגבולות של ישראל עם מצרים, סוריה ולבנון, וגם עם צבאות וגורמים זרים.

כעת החליט כוכבי לשנות את מבנה אגף התכנון ולמקד אותו בבניין הכוח הצה"לי הרב־זרועי. כוכבי סבור כי המהלך הזה חיוני, כחלק מתכניתו לשיפור היכולת המבצעית של צה"ל שנמצאת במרכזה של תכנית "תנופה", ועל מנת לשפר את סיכוייו להכריע במלחמה הבאה. הוא מאמין כי האגף במתכונתו החדשה ישפר גם את תהליכי העבודה בין זרועות הים, האוויר, המודיעין והיבשה, שהתיאום ביניהן כיום אינו מיטבי לדעתו. בהחלטתו קבע כוכבי כי "מורכבות התפיסה, הפעלת הכוח ובניין הכוח מחייבים אגף במשרה מלאה לבניין כוחו של צה"ל".