בנט מתכנן: החזקת מסתננים מעזה כקלפי מיקוח

שר הביטחון מתכנן להפעיל חוק שיאפשר לצה"ל להחזיק במסתננים מרצועת עזה ולכלוא אותם בישראל, כדי שיוכלו לשמש בעתיד 'קלפי מיקוח' בהסכם שבויים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/20 09:39 י בטבת התשפ

בנט מתכנן: החזקת מסתננים מעזה כקלפי מיקוח
השר נפתלי בנט, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הניסיון של בנט להחזיר את החיילים הביתה? שר הביטחון מתכנן להחיל על מסתננים שייכנסו מרצועת עזה לישראל חוק, שיאפשר להחזיק בהם ללא הגבלת זמן. כך דווח הבוקר (ג') ב'הארץ'. בשיחות עם גורמים במערכת הביטחון בנט טען כי בעתיד, ישמשו המסתננים שייכלאו בישראל כקלפי מיקוח, אם וכאשר יתקיים משא ומתן רציני על הסכם חילופי שבויים.

על פי הדיווח, בנט מתכנן להשתמש בחוק שעבר בשנת 2002, המאפשר להגדיר כל מסתנן כ'לוחם בלתי חוקי'. על פי לשון החוק, לוחם בלתי חוקי הוא אדם שנטל חלק בפעולות איבה נגד מדינת ישראל, בין במישרין ובין בעקיפין, או נמנה עם כוח המבצע פעולות איבה נגד מדינת ישראל, שלא מתקיימים לגביו התנאים המקנים מעמד של שבוי מלחמה".
מדובר בהגדרה שניתן להחיל אותה על מי שאינם משתייכים לארגון טרור, וחוצים את הגדר במטרה להיעצר, לרוב בשל התנאים הקשים ברצועה. במקרים רבים הם מחזיקים סכין או כלי נשק אחר.

ההפגנות אתמול ברצועת עזה

הפגנות על הגדר ברצועת עזהצילום: פלאש 90. חסן ג'די

בדיווח נטען כי בכירים במערכת הביטחון מסתייגים מהתכנית של בנט. הם סבורים כי רבים מתושבי הרצועה החוצים את הגבול הם קטינים, או, כאמור, כאלה הסובלים ממצוקה כלכלית ומעוניינים להיעצר, ואף נושאים עמם נשק במטרה כזו. יותר מכך, חלקם אף מציגים מיד את כלי הנשק שלהם לחיילים, מתוך תקווה להיעצר ולהישלח למתקן ביטחוני.

אותם בכירים טוענים כי לא מדובר ב'קלפי מיקוח', והחזקתם לא תקדם את שחרור השבויים או עסקת החלפה, אלא להפך, רק תיצור נטל על מערכת הביטחון.