צה"ל זייף את נתוני המתגייסים החרדים?

על פי דיווח ב'כאן', במדור לגיוס חרדים בצה"ל הכפילו ואף שילשו את מספרי החיילים החרדים מאלה שגויסו בפועל, כדי לעמוד במכסות שהוצבו, ושיקרו לגורמים הממשלתיים ואף לרמטכ"ל ולשר הביטחון. צה"ל: לא היה זיוף

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/12/19 11:20 ו בכסלו התשפ

צה"ל זייף את נתוני המתגייסים החרדים?
חיילים חרדים, אילוסטרציה, צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

הונאת החיילים החרדים בצה"ל. על פי חשיפת 'כאן חדשות' הבוקר (ד'), המדור לגיוס חרדים בצה"ל זייף נתונים במשך שנים, כדי ליצור מצג שווא לפיו כמות המתגייסים החרדים גדולה מאלו שגויסו בפועל. על פי הדיווח של כרמלה מנשה, בצבא שיקרו לוועדת החוץ והביטחון ואף לרמטכ"ל ולשר הביטחון, במטרה לעמוד ביעדי הגיוס שהוצבו.

על פי הדיווח, המדור לגיוס חרדים, שפעל בצה"ל בין 2013-2018, היה תחת לחץ לעמוד ביעדי חוק טל, שבוטל מאז, ומספרי המתגייסים נופחו, הוכפלו ואף שולשו. לדוגמא, בשנת 2017 דווח כי גויסו 3,070 חיילים חרדים, כשבפועל גויסו רק 1,300, ובצה"ל הוסיפו לנתונים חיילים שאינם חרדים על פי הקריטריונים. בשנת 2011 דווח על 1,200 מתגייסים חרדים כאשר בפועל גויסו כשש מאות.

הפערים החלו להתברר עם הקמת מנהלת החיילים החרדים בצה"ל, בשנת 2018, כאשר הסא"ל שמונה למפקדה נתבקש על ידי גורמים בתוך הצבא לנפח את מספר החיילים החרדים, כאשר גילה שהוא נמוך מהאמור.

מצה"ל נמסר בתגובה לפרסום: "לאחרונה התגלתה בצה״ל טעות בספירת מספר החיילים החרדים בשנים האחרונות. עם היוודע הטעות, הופקו לקחים באשר לקריטריונים לספירה ובאשר להקפדה על הגוף האמון על ספירת החיילים החרדים בתוך צה״ל. עוד יצוין כי הנתונים ביחס לשנת הגיוס 2018 (שהסתיימה ביוני 2019) טרם סוכמו".

בהמשך התייחס לדברים דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, ואמר כי ''הטענה כי זויפו נתוני גיוס החרדים - אינה נכונה". לדברי זילברמן,  ''במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב''. והדגיש כי ''מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים''.