תחקיר ירי הנ"ט לישראל: "תקלה מבצעית חמורה". המג"ד יינזף

צה"ל פרסם את מסקנות תחקיר האירוע בחודש ספטמבר, בו ירה חיזבאללה טיל נ"ט לעבר נגמ"ש ישראלי בגבול הצפון. מג"ד התותחנים וסגנו יינזפו, המח"ט יזומן לשיחת הבהרה אצל הרמטכ"ל

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/10/19 10:45 כח בתשרי התשפ

תחקיר ירי הנ"ט לישראל: "תקלה מבצעית חמורה". המג"ד יינזף
נגמ"ש צה"לי. ארכיון, צילום: יהודה לחיאני, פלאש 90

דובר צה"ל מפרסם הבוקר (א') את תחקיר אירוע ירי טיל הנ"ט לעבר נגמ"ש של צה"ל, שהתרחש בגבול הצפון בחודש ספטמבר האחרון. מהתחקיר עולה כי הרמטכ"ל, אביב כוכבי, קבע שכניסת הרכב הצבאי לציר שנאסר לנסיעה למול שטח הנשלט בנ"ט על ידי האויב, היא "תקלה מבצעית חמורה".

(תיעוד הפגיעה בנגמ"ש, באדיבות חדשות 12)

עוד מעלות מסקנות התחקיר ליקויים בתהליכי הפיקוד והשליטה בגדוד במהלך ההיערכות וכן כי אישור הנסיעה לרכב הצבאי בציר ניתן על-ידי סגן מפקד הגדוד, למרות הנחיות מפקדיו בנושא. בנוסף, מעלה התחקיר כי החטיבה המרחבית לא ביצעה בקרה ראויה וכי היה פיקוח לקוי על התנועה בצירים.

לצד זאת, עולה בתחקיר כי מאמץ ההגנה המותאם לאיום ופריסת הכוחות במרחב לאורך ההיערכות, לצד חסימות הצירים, הם שהקשו על האויב במציאת מטרות לפגיעה במשך ימים רבים.

בנושא הצעדים הפיקודיים, עמד הרמטכ״ל על אמות המידה הנדרשות לטיפול בשגיאות ובתקלות. הרמטכ"ל הבחין בין שלושה מצבים שונים – שגרה, פעילות מבצעית ופעילות מבצעית תחת אש. הרמטכ״ל הדגיש כי בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה, זאת מהטעם שבפעילות מבצעית בכלל ותחת אש בפרט, יש מקום לשקלל את הלחץ ומאפייני המצב המבצעי.

קבלת ההחלטות בהיערכות להגנה טרם ירי הנ"ט ובעת פינוי מוצב ׳אביבים׳, הוגדרו כפעילות מבצעית, אך לא כפעילות תחת אש. לפיכך, הרמטכ"ל מוצא לנכון להעיר פיקודית למספר מפקדים על קבלת החלטות שגויה, ויחד עם זאת להעניק גיבוי למפקדים שפעלו בשטח.

הרמטכ"ל קבע כי תירשם נזיפה פיקודית לסגן מפקד הגדוד על אישור הנסיעה בציר אסור לתנועה וכן כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד הגדוד על אופן פינוי ואבטחת מחנה אביבים, שלא בוצע על פי הנהלים. בנוסף, קבע הרמטכ"ל כי מעורבים נוספים באירוע, ביניהם מפקד החטיבה המרחבית וקצינים בגדוד התותחנים יקראו לשיחות הבהרה אצל מפקדיהם.