שנה לאחר הפיגוע - המשפחות של זיו וקים חזרו לברקן

בטקס מיוחד שבו נחנכה אנדרטה לזכר הנרצחים בפיגוע אמר אביה של קים לבנגרונד: "אני לא אוותר להם. אשתדל לעשות כל מה שאני יכול להציק להם בכדי שהעוולה הזו תיפסק פעם אחת ולתמיד". יוסי דגן: "ערב יום הכיפורים מבקש סליחה מהמשפחות שלא הצלחנו למנוע את הרצח"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 07/10/19 17:21 ח בתשרי התשפ

שנה לאחר הפיגוע - המשפחות של זיו וקים חזרו לברקן
משפחות חג'בי ולבנגרונד עם יוסי דגן, צילום: מאיר ברכיה

שנה לפיגוע הכפול באזור התעשייה ברקן בשומרון, בו נרצחו קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי הי"ד, חזרו בני המשפחה של זיו וקים לברקן וחנכו יחד עם ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, מנהל מפעל אלון רפי אלון, מח"ט אפרים תושבים ועובדי המפעל שעבדו עם קים וזיו אנדרטה לזכרם בשטח ההנצחה של מועצה אזורית שומרון.

רפי לבנגרוד אביה של קים אמר בטקס: "אני לא אוותר להם אני אשתדל לעשות כל מה שאני יכול להציק להם בכדי שהעוולה הזו תיפסק פעם אחת ולתמיד שכך אחד שחושב לבוא לרצוח יהודי יחשוב שש פעמים אם זה כדאי לו. עברה שנה, אז בסדר היום עשינו טקס. שנה הבאה מה נעשה? בעוד עשרים שנה מי יזכור שהיא הייתה? אני לא אהיה פה בשביל להזכיר. ולכן מה שאני אומר זה לחשוב מחוץ לקופסה ואני נותן פה רעיון למי שרוצה להיות ראש ממשלה- רוצחים אותנו בלי סיבה הגיונית, מלחמות עשינו, שלום ניסינו החזרנו את גוש קטיף.

לבנגרונד הוסיף ואמר כי בברקן ניסו לייצר דו קיום שזה הסמל של איזור התעשייה הזו. "אם זו ההתנהלות בואו ניקח להם את הבתים שיעברו לרשותנו והאדמות שלהם והממשלה שלנו חוקקה חוק קיזוז כספי מחבלים אבל לא משתמשים בו. דברים הזויים קורים פה. מפגש בין כוחות הביטחון עם מחבל שרוצה או עשה פיגוע צריך להסתיים במותו או שלמשפחה שלו לא יהיה לה בית ולא כסף".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון לא הצליח לעצור את הדמעות כשביקש סליחה מהמשפחות: ״עברה שנה מהיום הנורא ודומה שאצלנו השתנו סדרי עולם. אצל המשפחות במועצה ובמפעל. ואני תמיד תוהה האם סדרי עולם השתני גם מעבר אלינו. באותו בוקר ארור נכנסתי בריצה לתוך הקומה וראינו שם את קים וזיו. ראיתי את קים אזוקה זה היה רגע מזוקק אולי רגע של פעם בחיים ואמרתי לעצמי איזו ברבריות מה חשב לעצמו המחבל המתועב הזה. מה קים יכולה לעשות לו וחשבתי לעצמי על ההבדל בנינו לבינם. בין עם ישראל למדינת ישראל. אנחנו בוחרים בחיים והם בוחרים במוות. אנחנו בחרנו בבניה והם בהרס.

האנדרטה במקום

האנדרטה במקוםצילום: מאיר ברכיה

משפחות יקרות שנה לרצח הנפשע, ערב יום הכיפורים אני מבקש מכם סליחה שלא הצלחנו למנוע את הפיגוע הנורא הזה. ואני מבטיח שאנחנו נעשה הכל כדי להמשיך לבנות ולפתח את השומרון ולהראות לרוצחים הארורים שאנחנו לא מפחדים. למען זיו למען קים. למען נצח זכרונם".

איריס חג'בי אמו של זיו הי"ד אמרה:  "זה חיים אחרים לגמרי. שהסתובבו לנו. לקום בבוקר ולראות את הפנים של זיו מחייך והוא לא נמצא, לראות את הילדים ואת נטלי מתמודדים בכל יום עם אתגרים חדשים. מעבר דירה או בית ספר לדש. כל הדברים שקשורים אליו. הוא היה איש שהלימודים של הילדים והחיים היו הכי חשובים לו בעולם. להגיע לראשון בספטמבר והוא לא שם, זיו היה איש משפחה מושלם הוא היה אח למופת להורים שלו ובן מושלם להורים שלו. החוסר והגעגוע הקשה הזה לא מרפה. פעם שמעתי משפט שאומר זה מתכהה במשך השנים. אין דברים כאלה. כאב לא מתכהה געגוע לא מתכהה אנחנו מנסים לעשות כל מני דברים בשמו להנציח אותו בכל מני מקומות שקשורים לילדים וללימודים. זה נותן לנו איזשהו כל להמשיך את החיים בשמו. אנחנו יודעים שהוא מסתובב פה אני במיוחד יודעת יש לי סימן מאד ברור בחיים מאותו רגע בפרפר לבן ובכל הזדמנות שאני מסתובבת יש פרפר לבן. הוא שומר על כולנו זה קצת נותן לי איזשהו כל להמשיך את החיים בשביל הילדים שלי הנוספים לדור ההמשך".

קים לבנגרונד-יחזקאל ז"ל

קים לבנגרונד-יחזקאל ז"לצילום: באדיבות המשפחה

שחר אחותה של קים התייחסה לגעגוע הבלתי פוסק לאחותה: "לפני שנה קמנו לבשורה הנוראה הזו. אנחנו אבדנו את הדבר היקר לנו מכל מה שחיבר את המשפחה שהיה חלק מאתנו. איבדתי את אחותי. מאז אנחנו חיים מציאות שהיא לא מציאות. אנשים הולכים לעבודה אבל בפנים הכל ריק שחור היא חסרה תמיד. בימי שישי שבת בחגים אין רגע שהיא לא בראש שלנו במחשבות קשה לחיות בידיעה שלא נראה אותה יותר, אם רק הייתי יודעת הייתי משנה הכל. זכיתי באחות ל-29 שנים האחות הכי מדהימה שיכולה להיות. אני מייחלת לילדים שלי שיקבלו אפילו קצת מהאהבה היושר הנתינה והאכפתיות שלה".

האנדרטה גובהה 3.5 מטרים,  נוצרה במפעל בו עבדו זיו וקים על פי רעיון של הבעלים של המפעל רפי אלון. צורת האנדרטה היא עץ גדוע שמסמל את גדיעת חייהם.