שירות ההסדרניקים בקרבי - פי שניים מחלקם היחסי באוכלוסייה

בני ישיבות ההסדר משרתים ביחידות לוחמות פי שניים וחצי יותר משאר האוכלוסייה, כך עולה מנתונים של איגוד ישיבות ההסדר. רמ"ט האיגוד, אורי פינסקי: "בני הציונות הדתית הם הראשונים להיכנס תחת אלונקת האחריות הלאומית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/09/19 11:13 טז באלול התשעט

שירות ההסדרניקים בקרבי - פי שניים מחלקם היחסי באוכלוסייה
חיילי ישיבות הסדר בשיעור. אילוסטרציה, צילום: איגוד רבני קהילות

חלקם של בני ישיבות ההסדר ביחידות קרביות (חיל רגלים וחיל שיריון) גדול פי שניים וחצי מחלקם היחסי באוכלוסייה, כך עולה מנתונים של איגוד ישיבות ההסדר. עוד עולה כי על אף שבני הישיבות מרכיבים רק 4% משנתון הגיוס, חלקם בחילות השדה של צה״ל עומד על כ-10% פי שניים וחצי מהאחוז היחסי שלהם.

בשנים האחרונות נמתחה ביקורת מצד גורמים שונים ובראשם ארגוני ומפלגות שמאל על מסלול ההסדר בשל השירות המקוצר של חלק מהמשרתים בו (כ-2/3), אולם לאור הנתונים החדשים מסתבר שמסלול זה אפקטיבי מאוד לצבא וגם אחרי שמקזזים את השירות המקוצר של ההסדר (כשני שליש מהם משרתים במסלול המקוצר של 17 חודש), עולה כי התרומה שהצבא מקבל מהם גדולה מחלקם באוכלוסייה.
עוד עולה מהנתונים כי מעל ל-80% מחיילי ההסדר מתגייסים לקרבי. באיגוד ישיבות ההסדר מדגישים כי "למעשה אם מורידים את בעלי הפרופיל הלא קרבי שאינם יכולים להתגייס ניתן לומר כי למעשה מדובר ב-100% גיוס, מאחר וכל החיילים בעלי הפרופיל הקרבי משרתים בקרבי".

רמ"ט איגוד ישיבות ההסדר, אורי פינסקי: "אני מברך על הנתונים שמשקפים את הידוע- בני הציונות הדתית הם הראשונים להתנדב ולהיכנס תחת אלונקת האחריות הלאומית, אך כמי שעבר את מסלול ההסדר ולאורך שנים זכה ללוות אלפי בני תורה המשתלבים בתפקידי צבא וקצונה בחילות השדה וביחידות עילית של צה"ל איני מופתע מהנתונים, מאחר ומסלול ההסדר משקף את כלל התפארת והשותפות של תורה וצבא, ספרא וסייפא מתוך אחריות על עם ישראל ותורת ישראל. ערך התורה בציבור הדתי לאומי זהו הערך העליון והקדוש ביותר, מטרתנו לגדל אנשים, בני תורה, תלמידי חכמים שמעורים בציבוריות הישראלית, שותפים בגורלה ולוקחים אחריות עליה. מתוך אידיאל וערך גדול זה ומתוך הערך העצום של השמירה על עם ישראל ועל ארץ ישראל הקמנו צבא". 

יו"ר סיעת ימינה איילת שקד התייחסה לנתונים וציינה כי "מחמם את הלב לראות את הנתונים על אחוז המשרתים בקרבי בקרב ישיבות ההסדר. ערכם של תלמידי ישיבות ההסדר, מספינות הדגל החשובות של הציבור הדתי יקר עד מאוד לא רק בהיבט הצבאי, אלא גם בהיבט הלאומי; מדובר בתלמידי ישיבות שמגשימים את השילוש האידיאי הקדוש של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, תלמידים שמחויבים לשמירת  ההלכה והמסורת היהודית, ומתוך כך משרתים מתוך מסירות נפש ואהבת הארץ ביחידות קרביות וביחידות העילית בצה"ל ולאחר מכן בהשתלבות אקטיבית בחברה הכללית במדינת ישראל".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב מיהרה לברך על הממצאים: "אני מברכת את בני ישיבות ההסדר על הנתונים המרשימים אך איני מופתעת; ישיבות ההסדר שהוקמו לפני קרוב ל-70 שנה סיפקו עד היום לצה"ל עשרות אלפי לוחמים וקצינים במיטב חילות השדה וביחידות עילית, לוחמים ומפקדים ערכיים אוהבי הארץ המשלבים בין סייפא לספרא, עם מסירות נפש ואהבת אין קץ למדינה ומוסדותיה שאלפים מהם קיפדו חייהם על אהבת וקדושת הארץ".