נלחמים בטרור: ערעורו של אח המחבל נדחה ועונשו הוחמר

בית המשפט הצבאי לערעורים דחה את ערעורו של אח המחבל מברקן והחמיר את העונש שנגזר עליו, לאחר שאמר כי הענישה מקלה מאד ביחס למעשיו. עו"ד בלייכר מארגון חוננו: "נקווה שהדבר ירתיע את משפחת המחבל הבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/09/19 10:33 טז באלול התשעט

נלחמים בטרור: ערעורו של אח המחבל נדחה ועונשו הוחמר
זירת הפיגוע באזור התעשייה ברקן, צילום: דוברות מד"א

בית המשפט הצבאי לערעורים במחנה עופר דחה אתמול (א') את ערעורו של אמג'ד וליד סלימאן נעלווה, אחיו של המחבל אשרף נעלווה שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי הי"ד באזור התעשייה בברקן לפני כשנה. 

אמג'ד הורשע בבית משפט הצבאי שומרון באי מניעת עבירה בכך שידע שאחיו מחזיק בנשק לא חוקי, אך לא עשה את המוטל עליו על מנת למנוע את העבירה. בנוסף, הורשע אח המחבל בשיבוש הליכי משפט משום שלאחר הפיגוע דאג להעלים את מכשיר ההקלטה ממצלמות האבטחה סביב בית המחבל, במטרה למנוע מהצבא לקבל מידע על המחבל ושותפיו בזמן שהמחבל נמלט חמוש מכוחות הביטחון. 

בגזר דינו הראשון נגזרו עליו 12 חודשי מאסר בפועל אשר היו אמורים להסתיים בחודש הקרוב. התביעה הצבאית הגישה ערעורים על קולת העונש, ומנגד הוגש ערעור מצד המחבל כנגד הרשעתו באי מניעת החזקת נשק ועל חומרת עונשו.

אתמול בבית המשפט הצבאי לערעורים השיג השופט יאיר תירוש בחריפות על החלטת בית המשפט הצבאי קמא, וקבע כי העונש שגזר על אח המחבל אינו מבטא את חומרת המעשים באופן קיצוני. 
השופט אמר כי בימ"ש הצבאי שומרון אינו נתן ביטוי בענישה לכך שלאורך התקופה שלאחר הפיגוע ניסה אח המחבל להעלים ראיות ולשבש את פעולות צה"ל, ביודעו שאחיו הינו מחבל מסוכן המסתובב בחופשיות. עוד קבע בימ"ש הצבאי לערעורים כי מתחמי הענישה שקבע בימ"ש הצבאי שומרון הינם רחוקים מחומרת האירוע ומחומרם מעשיו של הנאשם. 

יש לציין כי השופט שדן בערעור תקף בחריפות וגינה את טענות אח המחבל בערעורו, לפיהן היה קורבן למעשי אחיו ואינו אשם בדבר. 

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המלווה את משפחות הנרצחים לבנגרונד ויחזקאל מסר בתגובה לפסק הדין "בית המשפט פסק פסק דין חשוב בעניינו של אח המחבל שרצח את זיו וקים זיכרונם לברכה.  בית המשפט פסק שגם מול המעטפת של המחבלים צריך להגביר את ההרתעה. אח המחבל שהורשע באי מניעת אחזקת נשק ושאחרי הפיגוע הרצחני ניסה לשבש את החקירה ולמנוע את המעצר של המחבל ושל השותפים שלו - קיבל על זה רק שנת מאסר אחת והיה צריך להשתחרר בימים אלה. בית המשפט הכפיל את עונשו, ורק בגלל שזו ערכאת ערעור אי אפשר היה למצות את מלא העונש. בית המשפט גם פסק לו 70,000 ש"ח קנס", הוסיף בלייכר. 

הפגנה נגד אי הריסת בית המחבל, בשבוע שעבר

הפגנה נגד אי הריסת ביתו של המחבלצילום: בוחרים בחיים

לדבריו "יש כאן בעצם אמירה שהדרך למנוע את הטרור זה להרתיע את המעטפת ואת אלה שהיו שותפים לזה או שהיו יכולים למנוע את זה. אין ספק שהמגמה הזו של החמרת הענישה כלפי המחבלים וכלפי הסייענים היא תוצאה של מאבק ממושך של המשפחות השכולות שמגיעות לדיונים, יושבות עם התובעים הצבאיים ומדרבנות אותם להילחם בטרור יותר ויותר".

עו"ד בלייכר שיבח את התביעה הצבאית "יישר כח לתביעה הצבאית שלקחה את התיק הזה ברצינות והביאה לתוצאה החשובה הזו. אנחנו בטוחים שהמשפט הזה יהיה קריאת כיוון לשאר העונשים של המחבלים והסייענים להחמרת הענישה ומיגור הטרור. ככה גם לגבי אביו ואימו של המחבל, שאימו הורשעה באי מניעת הפיגוע ואביו שעוד מעט יורשע, אנחנו מקווים שהם ישבו הרבה שנים בכלא והורים של מחבלים אחרים שיתכוונו לבצע פיגוע יירתעו מהעונש שיוטל על ההורים הללו וימנעו את הפיגוע הבא".

רפי לבנגרונד אביה של קים הי"ד שנרצחה בפיגוע מסר לאחר הדיון: "אמנם אנחנו לא כל כך מרוצים מהעונש, אך זה הרבה יותר טוב ממה שבית המשפט בסאלם קבע. השופט הדגיש ששנת המאסר הנוספת מגיעה לו כעונש על מעשיו ולא כנקמה ושום דבר אחר. הוא שיבש מהלכי משפט, החביא את המכשיר וידאו ועוד כל מיני מעשים שהוא עשה. הוא נשפט על זה שהוא לא מנע רצח, לא קשור למה שאח שלו עשה או דברים אחרים, הוא נשפט על מעשיו. אולי זה ילמד את האחרים שלא כדאי לשבת בשקט ולפני הרצח להודיע. כי אחרי הרצח זה מאוחר מידי. אני חושב שהוא היה צריך לקבל לפחות 5 שנים אבל הוא קיבל 4 שמתוכן שנתיים על תנאי. גם הקנס שהוא קיבל הוא מועט מידי וחלש מידי, לא זה ירתיע מחבלים אבל זו בהחלט התקדמות".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן