בינה מלאכותית ואיתור אויב נעלם: רכב הקרב העתידי של צה"ל נחשף

צפו: לוחם וירטואלי לצד שני הלוחמים, רחפני תקיפה שמשוגרים מהגג, תותח 30 מ"מ ומקלע כבד. התעשייה הביטחונית הציגה את פיתוחי רכב הלחימה "כרמל" המבוססים על יכולות טכנולוגיות מתקדמות בהשקעה של עשרות מיליונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/19 17:49 ג באב התשעט

בינה מלאכותית ואיתור אויב נעלם: רכב הקרב העתידי של צה"ל נחשף
צילום: דוברות משרד הביטחון

בתום שלוש שנות פיתוח וניסויים, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות הציגו היום (א') שלושה אבי-טיפוס ראשוניים לטכנולוגיית העתיד לרכב הקרב המשוריין הבא של צה"ל: ה"כרמל".  לפי הערכות במערכת הביטחון, פיתוח הגרסה הסופית של הכרמל וייצורו הסדרתי יסתיימו בתוך חמש עד שבע שנים.

החידוש הדרמטי בכרמל נוגע למספר אנשי הצוות: שני לוחמים בלבד במקום ארבעה בטנק או 6-8 בנגמ"ש. לוחם שלישי בכרמל יהיה הלוחם הווירטואלי: מערכת בינה מלאכותית, המוח הטכנולוגי של המערכת, שתדע לקחת משימות בעצמה כמו סיווג ותקיפת מטרות, ניהוג אוטונומי של כלי הרכב ועוד.

התוכנית לפיתוח ה"כרמל" נולדה לפני כשלוש שנים, מתוך הצורך לפתח רכב משוריין חדש המבוסס על שני לוחמים במקום ארבעה, וכל זאת ב"מדפים סגורים" – כלומר בלי שהמפקד יצטרך להוציא את ראשו מתוך כלי הרכב על מנת לפקד על המשימה ולראות מה מתרחש בחוץ. בכלי הרכב החדש יוכלו הלוחמים היושבים בו להחליט עד כמה הם משתמשים במכונה לטובת קבלת החלטות, ניהוג ועוד, ועד כמה הם לוקחים את השליטה לעצמם. השימוש בכרמל אמור להיות שינוי תפיסה ביכולות התמרון של צה"ל. 

צילום: דוברות משרד הביטחון

 

"כבר בראשית התכנית דיברנו על כלי קל, קטן, זריז, קטלני, בעל שרידות גבוהה ופשוט להפעלה", אמר ראש מחקר ופיתוח (מו"פ) במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם בעת הצגת הרכב. "אנחנו מדברים על שינוי תפיסה בלחימה, שובר שוויון, ומה שראיתם היום מוכיח שאנחנו בדרך. הכלים בעלי יכולת לאתר את האויב ולסגור עליו באש באמצעות רחפנים מתאבדים שיודעים גם לאסוף מודיעין על השטח, טילים, תותח 30 מ"מ ואולי בעתיד באמצעות לייזר. כל חברה הביאה עמה גישה שונה. אלביט מערכות שילבה מסכים אישיים למודעות סביבה ותפעול קל כולל קסדת טייס קרב שיאפשר תגובות מהירות בניהול הקרב. תעשייה אווירית הבליטה את הבקרה האזרחית ורפאל שילבה תצוגה נוחה פנורמה ענקית ומערכת מודדת לחץ של הלוחמים".

צילום: דוברות משרד הביטחון