תקדים: ביהמ"ש קיבל תצהיר כתוב של נפגע עבירה, ללא נוכחותו

שופטי העליון דנו בערעור שהגיש קטין שזרק אבנים על יהודי וקיבלו את תצהיר הקורבן גם ללא נוכחותו ואמרו: "אין טעם לפגם בהסתמכות על הצהרת נפגע עבירה, גם מבלעדי קיומה של חקירה נגדית. עורך דינו: "מתן תוקף חשוב למעמד ולזכות של נפגעי העבירה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/19 12:03 כב בתמוז התשעט

תקדים: ביהמ"ש קיבל תצהיר כתוב של נפגע עבירה, ללא נוכחותו
ארכיון: שופטי העליון, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ביהמ"ש העליון קיבל תצהיר כתוב של נפגע עבירה, ללא נוכחותו באולם המאפשרת חקירה נגדית. זאת במסגרת משפט המתנהל נגד קטין שהשליך אבן על יהודי.

לדברי ארגון חוננו, המייצגים את הנפגע, מדובר בתקדים חשוב, הנותן תוקף למעמדם של נפגעי העבירה.

מדובר בקטין הנאשם כי השליך יחד עם חבריו סלעים על אדם יהודי בירושלים, וגרם לו פגיעה פיזית ונפשית. הקטין הורשע ונידון לשלושה חודשי מאסר בפועל, שלושה חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצויים לנפגע על סך 15,000 שקלים. במהלך הדיונים קיבל בית המשפט הפלילי הצהרה כתובה של נפגע העבירה, שלא היה מסוגל להגיע למקום ולהתייצב מול תוקפיו. עורך דינו של הנאשם התנגד למהלך היות ולא ניתן לחקור את נפגע העבירה חקירה נגדית, וטען כי יש לפסול את הצהרתו.

עורך דינו של הנאשם הגיש ערעור לבית המשפט העליון הן על חומרת העונש וגובה הפיצויים, והן על קבלת הצהרת נפגע העבירה ללא נוכחותו בפועל. שופטי בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים דחו את רוב הערעור, השאירו את עונשו של הנאשם וגובה הפיצויים שעליו לשלם על כנם, וקבעו כי ניתן לקבל את הצהרת נפגע העבירה למרות שלא נכח במקום. מדובר בתקדים המאפשר לנפגעי עבירה רבים להשמיע את קולם ותחושותיהם בפני השופטים, ללא צורך להתייצב פיזית מול תוקפיהם.

בפסק הדין נכתב כי "אין טעם לפגם בהסתמכות על הצהרת נפגע עבירה, גם מבלעדי קיומה של חקירה נגדית, למצער כשההצהרה מובאת כדי להציג את תחושותיו הסובייקטיביות בדבר הפגיעה שנבעה מן העבירה".

עו"ד בלייכר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט שדחתה את ערעור הנאשם. בית המשפט נתן תוקף חשוב למעמד ולזכות של נפגעי העבירה להגיש תצהיר נפגע בלא שיהיו חייבים להיחקר עליו. אנו כגוף שמלווה נפגעי עבירה רבים שחווים פיגועים ואירועי אלימות קשים, יודעים שפעמים רבות קשה לנפגעי העבירה להתייצב בבית המשפט וההצהרה הכתובה היא לעתים הדרך היחידה להביא את תחושתם בפני הרכב השופטים".