בית המשפט קבע: הרשות הפלסטינית אחראית לפיגועי האינתיפאדה השנייה

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט משה דרורי, פסק כי הרשות אחראית ל-17 פיגועי טרור שאירוע בתחילת שנות האלפיים. בין המקרים שנידונו: הלינץ' ברמאללה, והפיגוע בו נרצחו בני משפחת גביש. נשיאת 'שורת דין': "ניצחון היסטורי"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 08/07/19 16:10 ה בתמוז התשעט

בית המשפט קבע: הרשות הפלסטינית אחראית לפיגועי האינתיפאדה השנייה
נושא באחריות. אבו מאזן, צילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (ב') כי הרשות הפלסטינית אחראית לשורת פיגועים במהלך האינתיפאדה השנייה, ותפצה את נפגעי הטרור בכמיליארד שקלים.

סגן נשיא בית המשפט, השופט משה דרורי, הכריע ב-17 תיקים שהונחו לפתחו של בית המשפט לפני קרוב לשני עשורים, וקבע כי הרשות אחראית גם על פיגועים שלא בוצעו באופן ישיר על ידי פעיליה, אלא גם על ידי ארגוני טרור נוספים כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי. 

בין התיקים שנידונו, היו אירוע הלינץ' ברמאללה, משנת 2000, במהלכו נרצח באכזריות חייל המילואים ואדים נורז'יץ, הפיגוע באלון מורה ב-2002 בו נרצחו ארבעה מבני משפחת גביש, רצח בני הזוג דיקשטיין ובנם הקטן במארב ירי בדרום הר חברון, וכן תביעתם של כ-60 מורי דרך שפרנסתם נפגעה קשות במהלך השנים 2000-2004 בגין מתקפת פיגועי האינתיפאדה השניה.

מחבלים בבית משפט צבאי. ארכיון

מחבלים בבית משפט צבאי. ארכיוןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ליבת הדיון המשפטי עסקה בעניין שאלת אחריותה של הרשות הפלסטינית לפיגועים שהתרחשו במהלך האינתיפאדה שבסופו מצא בית המשפט כי הייתה אחריות ישירה לאותם מקרי טרור קשים. כעת, על בית המשפט לקבוע את גובה הנזק, אשר בהתאם לעולה מכתבי התביעה צפוי להגיע להיקף של מיליארד שקל.

במהלך השנים נקבעו בהקשר לתיקים אלו קביעות תקדימיות, בין השאר כי הרשות הפלסטינית אינה מדינה ואין לה חסינות ריבונית, ועל כן ניתנת לתביעה אזרחית בישראל. בשלביו הראשונים של התיק עוקלו כספים בגובה של 64,000,000 שקלים שמשרד האוצר מחזיק בידו עבור הרשות הפלסטינית, לטובת משפחת נורז'יץ.

את התביעה ניהל ארגון "שורת הדין" ברשות עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, העוסק בתביעות ענק כנגד ארגוני טרור במטרה לפצות קורבנות טרור ומשפחותיהם ביחד עם עו"ד רועי כוכבי, עו"ד אבי סגל ועו"ד אבי גז. 

ניצנה דרשן לייטנר

ניצנה דרשן לייטנרצילום: כיפה

"מדובר בניצחון היסטורי", אמרה דרשן-לייטנר, "אלה היו התיקים הראשונים שהוגשו כנגד הרשות הפלשתינית, הם היו חסרי תקדים. הטענה שלנו היתה מלכתחילה שהרשות הפלשתינית היא ישות טרור המקדמת ומעודדת פיגועי טרור".

לדבריה, "זה מוכיח שהאינתיפאדה לא היתה התקוממות עממית אלא מלחמה מתוכננת ומכוונת כנגד האוכלוסייה האזרחית בישראל. מה שערפאת לא הצליח להשיג באמצעות הסכמי אוסלו הוא ניסה להשיג דרך פיגועי התאבדות וירי. המטרה הפלשתינית היתה רצח עם כנגד יהודים בישראל, ועל כך היא תשלם כעת ביוקר".

מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות, המלווה ע"י תנועת "אם תרצו", התייחס לפסק הדין, נמסר: "צעד חשוב נוסף במאבק בטרור. אנו מברכים את עורכי הדין של ארגון "שורת הדין" ואת המשפחות המובילות את התביעות על מלחמת חסרת פשרות ברשות הפלסטינית אשר מימנה ועדיין מממנת טרור והסתה לטרור. אנו קוראים לממשלת ישראל לקבל השראה ממאבק המשפחות ולפעול באותה הנחישות וההתמדה על מנת לקדם חבילת הרתעה אמיתית נגד הטרור. אנו קוראים לשר ארדן לפעול באופן מיידי ליישום המלצות הוועדה לתנאי המחבלים בכלא ולא להרפות בנושא עד אשר ימומשו במלואן".