איראן בדרך לפרישה מהסכם הגרעין

כשנה לאחר שממשל טראמפ פרש מהסכם הגרעין עם טהרן, הנשיא חסן רוחאני שיגר מסר לשגרירים במדינתו כי אם המעצמות לא ימלאו את תנאיהם, הם ימשיכו באופן רשמי להתקדם עם פרויקט הגרעין

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/05/19 09:04 ג באייר התשעט

איראן בדרך לפרישה מהסכם הגרעין
חסן רוחאני, צילום: shutterstock

איראן הודיעה הבוקר (ד') למספר שגרירים בארצה כי החליטה להקטין את התחייבותיה בהסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות, זאת כשנה לאחר שממשל טראמפ הצהיר על פרישתו מההסכם.

בסוף השבוע יפקעו ההקלות שסיפקה ארה"ב לטהרן במסגרת ההסכם ונשיא איראן, חסן רוחאני, נתן אולטימטום בן 60 יום למעצמות למלא את פרטי ההסכם ולא, מדינתו תפרוש ממנו גם כן ותמשיך באופן רשמי להתקדם בפרוייקט הגרעין שלה

המסר של רוחני הועבר למדינות שעוד נותרו נאמנות להסכם, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת. "אם נידרש להתעמת עם האויב בזירה המדינית, אין ספק שנעשה זאת", אמר המנהיג העליון, האיתוללה עלי חמינאי, שאיים כי "אם נידרש להתעמת עם האויב בזירה הצבאית, אין ספק שנעשה זאת. אם האויב יפלוש לגבולותינו ויגיעו לערינו ולרחובותינו, אין ספק שנעשה זאת".

בשבוע האחרון שלחה ארה"ב נושאת מטוסים למזרח התיכון ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו התייחס לכך ואמר כי "אם פעולות כאלה יקרו - אם באמצעות שליח של צד שלישי, מיליציות או החיזבאללה, האחריות תוטל באופן ישיר על ההנהגה האיראנית".