גלנט במסר לסמוטריץ': "הרמטכ''ל כפוף לשר הביטחון"

שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים בטקס חילופי הרמטכ"לים ושלח מסר ברור לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ': הרמטכ"ל כפוף לשר הביטחון | עוד הוא אמר: "אוודא כי לחצים חיצוניים - פוליטיים, משפטיים ואחרים - נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה''ל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/01/23 10:45 כג בטבת התשפג

גלנט במסר לסמוטריץ': "הרמטכ''ל כפוף לשר הביטחון"
גלנט והלוי | , צילום: Alex Kolomoisky/POOL

שר הביטחון יואב גלנט, נאם היום (ב') בטקס חילופי הרמט"כלים וברך את זה היוצא, אביב כוכבי, ואת הנכנס הרצי הלוי. בתחילת דבריו אמר גלנט כי חילופי הרמטכ''ל מביאים עימם הזדמנות כפולה: "הראשונה, להביט לאחור על השנים האחרונות, לסקור בגאווה את ההישגים שנרשמו, ולהביע תודה והערכה לרב-אלוף כוכבי, מי שתחת הנהגתו הפכו ההישגים האלו מחזון למציאות. השנייה, לשאת מבט קדימה אל השנים שבפתח ולדעת שהמשימות שעוד נכונו לנו, נתונות בידיים הטובות ביותר - אלו של רב אלוף הרצי הלוי".

"אפשרות להסלמה ביהודה ובשומרון חייבת להילקח בחשבון"

גלנט אמר כי בעת האחרונה ישנו "עומס אתגרים והחרפה באיומים - ובמרכזם מאמציה של איראן, הפועלת לבניית מערך טילנות רחב היקף,  ואשר תכנית הגרעין הצבאית שלה נמצאת במצב המתקדם והמסוכן אי-פעם. גם אויבים קרובים יותר אינם שוקטים על השמרים. פוטנציאל ההידרדרות בלבנון ובעזה קיים כל העת, וגם אפשרות להסלמה ביהודה ובשומרון חייבת להילקח בחשבון".

לדבריו של שר הביטחון, "כל אלו מחדדים עובדה ברורה: תפקיד הרמטכ''ל היה ועודנו עמוד תווך מרכזי במאמץ להגנת המדינה ולהבטחת ריבונותה. יכולתו לממש את תפקידו נשענת בראש ובראשונה על איכות המשרתים, עוז רוחם ומסירותם, ועל אמצעי הלחימה המודרניים, המקנים יתרון יחסי גדול לצה''ל אל מול אויבינו". לפיכך, "רוח הלחימה ויכולתה האורגנית של המערכת הצבאית לפעול כגוף אחד, הכפוף לרצון אחד, הן המאפשרות בשעת מבחן את מימוש המשימות, בחירום ובשגרה".

"הרמטכ''ל כפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה"

בין היושבים בטקס החילופים, ישב גם שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ'. גלנט המשיך ואמר: "בין סמכות לאחריות במערכת הצבאית עובר מושג יסוד אחד: אחדות הפיקוד. לכל חייל וקצין - מפקד אחד, ומעל כולם הרמטכ''ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, הכפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה. מתוקף תפקידי וכמתחייב מן החוק, אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב-אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו. בתוך כך, אוודא כי לחצים חיצוניים - פוליטיים, משפטיים ואחרים - נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה''ל".