ראש השב"כ לשעבר: "האלמנטים הדתיים לאומיים הולכים ומתעצמים"

עמי אילון מבקר את הממשלה שטרם הוקמה: "יש עדיין אנשים בישראל שחושבים שניתן להכריע טרור", ומתייחס לפיגוע הכפול שהשב"כ לא הצליח למנוע: "אין ספק שמשהו פה לא עבד". לדבריו, ישראל בדרך לתקופה של "הסלמה משמעותית מאוד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/11/22 11:07 א בכסלו התשפג

ראש השב"כ לשעבר: "האלמנטים הדתיים לאומיים הולכים ומתעצמים"
בן גביר בזירת הפיגוע, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אריה שצ'ופק בן ה-15 נרצח בבוקרו של יום רביעי, עת עשה עם חברו את דרכו לישיבה בה למדו השניים. יחד איתו נפצעו בשני הפיגועים בכניסה לירושלים ובצומת רמות 18 בני אדם נוספים. ראש השב"כ לשעבר, עמי איילון, התייחס הבוקר (ו') לפיגוע המשולב, למציאות הביטחונית שייתכן ואנו עומדים בפתחה, וגם לעבודת השב"כ. 

"הפיגועים בירושלים זה כבר לא פיגועי יחידים"

בפתח הדברים שאמר ברדיו 103FM, התייחס איילון לביקורת על השב"כ שלא הצליח למנוע את הפיגוע. איילון אמר כי כל פיגוע שהוא לא סוכל זה כישלון. "אני חושב שהשב"כ מבין את זה יותר טוב מכל אחד אחר".

עמי אילון בכנסת, ארכיון

עמי אילון בכנסת, ארכיון | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לדבריו, כמו לדברי רבים במערכת הביטחון, "צריך לעשות הבחנה בין פיגועי יחידים שכמעט לא ניתן לסכל, ופיגועים, הפיגועים בירושלים זה כבר לא פיגועי יחידים, זה פיגועי ארגון. האם זה חמאס, הג'יהאד או כל ארגון אחר, זה כמעט לא חשוב. ברור שיש ארגון, תכנון, תיאום, חומרי נפץ - יש מערכת".

השב"כ כאמור לא הצליח למנוע את הפיגוע, וטענת איילון ראש השב"כ ואנשי השב"כ מבינים את זה יותר מכל אחד אחר. "תפקידו של שב"כ זה לסכל פיגועים, ששב"כ לא מסכל פיגועים אין ספק שמשהו פה לא עבד כמו שהיינו רוצים שיעבוד. מבחינתי זה לא הדיון, משום שאני יודע שהשב"כ מודע לזה, אנשי השב"כ יודעים טוב יותר מכל אחד אחר שהם כשלו. הידיעה הזו מביאה את השב"כ לחקור את עצמו ולהפיק לקחים על מנת למנוע את זה בפעם הבאה".

"יש עדיין אנשים בישראל שחושבים שניתן להכריע טרור"

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיע ברביעי בבוקר לזירת הפיגוע בכניסה לעיר, ואמר בין היתר: "צריך לגבות מחיר מהטרור. זה אומר לחזור לסיכולים הממוקדים". ראש השב"כ לשעבר התייחס לכאורה לדבריו של בן גביר: "המדיניות של ישראל כפי שאני רואה אותה היום, כפי שאני צופה לטווח הקרוב, היא לחלוטין לא מנהיגות מרסנת. אין מנהיגות מרסנת בשני הצדדים. האלמנטים הדתיים לאומיים הולכים ומתעצמים. בצד הפלשתיני מצטרף לזה גם עוני וקבוצות גדולות שמרגישות השפלה".

"יש עדיין אנשים בישראל שחושבים שניתן להכריע טרור, הם לא מבינים את תופעת הטרור. כפי שאני מבין, אנחנו נעשה עוד מבצעים גדולים, ביו"ש, בעזה, זה ייתן לנו תקופות קצרות יחסית של שקט אבל ממש לא יפתור את הבעיה ולא ישנה את המגמה. יש לנו אלטרנטיבה אחרת, אנחנו יכולים לייצר אופק מדיני, כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להגיד 'אנחנו מנהלים מו"מ על בסיס ההחלטות הבינלאומיות ויוזמת השלום הערבי".

"אינתיפאדה המשמעות שלה זו התקוממות עממית. כרגע זה עדיין לא המצב"

במהלך הריאיון לניסים משעל, נשאל האם ישנה הסלמה ביטחונית, ועל כך השיב: "אנחנו בהסלמה. להערכתי אנחנו הולכים להסלמה משמעותית מאוד. אני לא יודע האם צריך לקרוא לזה אינתיפאדה. אינתיפאדה המשמעות שלה זו התקוממות עממית, זו לא אלימות שאין לה רקע. כרגע זה עדיין לא המצב".

על הימים שלפנינו אמר: "אנשים ימותו, אנשים ייפצעו, לא יודע להגיד כמה - לשם אנחנו הולכים. זה לא יקרה מחר, אני לא יודע להגיד בדיוק מתי זה יקרה, אבל אנחנו יודעים לומר שזה יקרה משום שהאנרגיה קיימת, היא מוזנת על ידי עוני, חוסר תקווה, ותוסיף לזה חוסר מנהיגות מוחלט. היום ברשות אין מנהיגות שיכולה לרסן את העם הפלשתיני משום שהמנהיגות שהייתה לו נהרסה לחלוטין".