שטחי A: כניסת יהודים אסורה בהחלט. ערבים? תפדלו

מותו של טירן פרו ז"ל השבוע בתאונת הדרכים הקשה באזור ג'נין, העלתה מחדש לסדר היום את סוגית כניסת ישראלים לשטחים שבשליטה פלשתינית מלאה | האם כניסת ישראלים אסורה לשטחי A או שמא זאת כניסת יהודים שנאסרה?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/11/22 13:42 א בכסלו התשפג

שטחי A: כניסת יהודים אסורה בהחלט. ערבים? תפדלו
שילוט ביהודה ושומרון, ארכיון, צילום: shutterstock

טירן פרו ז"ל, אמור היה לחגוג השבוע את יום הולדתו ה-18. אלא שנסיעה אותה עשה עם חבר לאזור ג'נין, חצי שעת נסיעה בלבד מביתו אשר בדליית אל-כרמל, הסתיימה בתאונת דרכים קשה ביותר ופרו ז"ל מת מפצעיו בבית החולים הממשלתי בג'נין. בלי להיכנס לנסיבות ולפרטים נוספים, האירוע הטרגי הזה העלה לסדר היום את סוגיית כניסת ישראלים לשטחי A.

הכניסה לשטחי A אסורה?

כידוע, שטחי A אסורים בכניסת ישראלים על פי חוק. מי מכם שנסע בשנים האחרונות בכבישי יהודה, שומרון ובקעת הירדן נתקל ודאי בשלטים האדומים עליהם נכתב: "דרך זו מובילה לשטח A בשליטת הרשות הפלסטינאית. הכניסה לישראלים אסורה, מסכנת את חייכם ומהווה עבירה פלילית". האמנם? עבירה פלילית? 

כניסת ישראלים לשטחים שבשליטה פלשתינית מלאה, נאסרה על ידי צו אלוף פיקוד מרכז באוגוסט 2000, שכן האלוף הוא הריבון בשטח. עם זאת, בפועל צה"ל אינו אוכף את האיסור על ערביי ישראל ואף יהודים רבים נכנסים לשטחי A לחנויות, מוסכים ושירותי דרך.

רבים מכם ראו השבוע את הסרטון אותו הפיק מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון. הסרטון פורסם כבר בחודש מרץ 2022, ממש לפני הפיגועים הקשים בערי ישראל, כדי להראות את המצב הכלכלי הפורח בג'נין. אלא שלכאורה הסרטון מעודד כניסת ערבים ישראלים לג'נין, שכן מדווח בו על כניסתם לג'נין ועל תרומתם הגדולה לכלכלת העיר.

הסרטון של מתפ"ש:

מברור שערכנו עולה כי כניסת ערבים ישראלים לשטחי A הוחרגה מצו האלוף. וזה הגיוני, לרבים מערביי ישראל ישנם קרובי משפחה בג'נין ובכלל בישובים הערביים ביהודה ושומרון, אותם הם נכנסים לבקר. לכך תוסיפו שירותים מגוונים הניתנים בזול ותבינו שאי אפשר למנוע מערביי ישראל ומדוברי השפה הערבית להיכנס לשטחי A. 

אז למנוע מערבים להיכנס לאזורים הללו אי אפשר ולכן הם הוחרגו מצו האלוף, עד כאן מובן. מה שלא מובן זה הנכתב על השלטים האדומים בכניסה לאותם אזורים, "הכניסה לישראלים אסורה", בעוד שצריך היה להיות כתוב כך: "הכניסה ליהודים אסורה". קשה לכתיבה, אבל זאת האמת. הכניסה אסורה ליהודים בלבד.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן