צה"ל חושף: במהלך 2021 ירה חיל האוויר 586 חימושים במדינות זרות

לקראת סיום הקדנציה של מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, חושף חיל האוויר כי ב-4 השנים האחרונות, התרחשו 408 מבצעים ברחבי המזרח התיכון והותקפו 2,259 מטרות | ההערכה היא שבתוך כשלוש שנים, יופעל גם לייזר אווירי במערך ההגנה האווירית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/03/22 17:23 כו באדר ב'

צה"ל חושף: במהלך 2021 ירה חיל האוויר 586 חימושים במדינות זרות
מסוקי קרב צה"ליים. אלפי מטרות הותקפו ברחבי המזרח התיכון, צילום: דוברות חיל האוויר

בעוד תקופה קצרה יסיים מפקד חיל-האוויר אלוף עמיקם נורקין את תפקידו אחרי חמש שנים, ויעביר את הפיקוד על החיל לאלוף תומר בר. כעת מסכמים בחיל את הקדנציה, החל מהפעילות השגרתית, דרך שיתופי פעולה ותרגילים בינלאומיים ועד למבצעים החשאיים שקרו.

הפרק המבצעי העיקרי בו עוסק חיל-האוויר בשנים האחרונות, הוא כמובן פרק המב"ם (המערכה בין המלחמות, י"א) כשהמערכה הראשונה במסגרתו יצאה לפועל בשנת 2013. בין השנים 2017-2021 הוציא חיל-האוויר 408 מבצעים, במהלכם תקף 2,259 מטרות באמצעות 9,175 חימושים. בשנת 2021 לבדה, ניהל החיל מספר מערכות מב"ם ברחבי המזרח התיכון, עם עשרות מבצעים אוויריים במהלכם הוטלו 586 חימושים, בעוד האויב שיגר 239 טילי קרקע-אוויר.

דוגמה הממחישה היטב את הפעילות במב"ם, היא מבצע "בית הקלפים" ב-10 במאי 2018, במסגרתו תקפו והשמידו מטוסי חיל-האוויר בסיסי "משמרות המהפכה" בסוריה, כמו גם סוללות טילי קרקע-אוויר סוריות. במהלך המבצע שוגרו מעל 100 טילי קרקע-אוויר אל עבר מטוסי חיל-האוויר ומטוס מדגם "סופה" (F-16I) הופל.

עשרות מבצעים

עשרות מבצעים בשנה האחרונה, צילום: דוברות חיל האוויר


בחיל האוויר מציינים כי במהלך המבצע נתקלו אנשי צוותי האוויר במסך טילים צפוף ביותר, לראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 ולמרות זאת, התפקוד היה כמצופה מהם. יש להזכיר כי בסוריה נמצא כיום מערך טילי קרקע-אוויר הצפוף ביותר בעולם, כאשר גם במהלך העשור האחרון בו התחוללה מלחמת אזרחים במדינה, המשיך הצבא הסורי להצטייד בסוללות.

לייזר אווירי - תוך שלוש שנים

במערך ההגנה האווירית עובדים לקראת היעד של הגנה אינטגרטיבית ארצית בעלת תכנון ושליטה מרכזיים. תחום הלייזר בהגנה מרקטות וטילים יוכנס בהדרגה לניסויים מבצעיים בחזית הדרום, כאשר ההערכה היא שבתוך כשלוש שנים, יופעל גם לייזר אווירי.

גם מערך הכטמ"ם צועד קדימה, והוא הולך ומקבל יותר ויותר משימות שהיו נחלת המערך המאוייש, בעוד מערך מסוקי הסער ממתין למסוקים החדשים מדגם "יסעור K" ובמערך התובלה מצפים בתוך כשנתיים להגעת זוג ראשון של מתדלקים חדשים מדגם KC-46 ובמערך עומדים לחנוך מאמן "קרנף"-"שמשון".