הסיירת הסגולה נחתה מהמסוקים ופשטה על יעדי הטרור | תיעוד

שורת פעילויות מבצעיות נערכו בתקופה האחרונה על ידי סיירת גבעתי. יש גם אחת מתועדת: בפעילות לילית רחבה - נכנסו אל הכפר "ביר אל-באשא" בגזרת "מנשה", ובסיוע כוחות מיהל"ם, עוקץ וחיל האוויר - הביאו לתפיסות משמעותיות | כך זה נראה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/01/22 20:22 טו בשבט התשפב

הסיירת הסגולה נחתה מהמסוקים ופשטה על יעדי הטרור | תיעוד
הסיירת הסגולה, צילום: דובר צה"ל

פעילויות מבצעיות רבות מלוות את סיירת גבעתי הסגולה, באחת התעסוקות העמוסות ביותר שידעו בשנים האחרונות בחטיבת "מנשה". בשבוע שעבר תועד מבצע תפיסת אמל"ח שהתמקד ב"ביר אל באשא", כפר המזוהה עם ארגון הטרור חמאס, וממנו יצאו לפועל בשנים האחרונות מספר פיגועים רצחניים.  

ינון שלום יתח ונועה דרגוצקי, ממערכת אתר צה"ל הצטרפו אל לוחמי סיירת גבעתי וכוחות עוקץ ויהל"ם שמתמחים באיתור וסיכול אמצעי לחימה, יחד עם כוחות מהאוויר ומהקרקע שמחבירים את הלוחמים לנקודות ומספקים מעטפת לכל איום שעלול להופיע פתאום. 

20:54 - שטחי הכינוס, סמוך לגן-נר

סמוך לתחנת הדלק שבגלבוע, נערכים אימונים צבאיים שגרתיים, ולוחמי צה"ל אינם מראה חריג בנוף. בליל שלישי האחרון היה משהו שונה וכלל לא בטוח שהעוברים והשבים ידעו שמיד אחרי שהבחינו בחיילי סיירת גבעתי, הם כבר היו בפנים מסוקי היסעור של חיל האוויר, שלקחו אותם לעומק הכפרים - באחד האזורים החמים ביותר ביהודה ושומרון.

"אנחנו יוצאים למבצע מוסק במרחב קבטיה", הכריז מג"ד סיירת גבעתי, סא"ל אריאל גונן, בטרם העלייה למסוק, "אנחנו כאן עם סד"כ נרחב של היחידה, שכולל כוחות רכובים, מוסקים, כוחות חיל האוויר, אמצעי איסוף וכוחות חבירים נוספים - יש מבצע גדול שצפוי הלילה".

22:20 - פריקה מהמסוק, סמוך לכפר

"אנחנו יודעים שהכפר יכול להיות מקום מסוכן, ועלולים לנסות לפגוע בנו באחד מהצירים. לכן החלטנו לנחות באזור אסטרטגי, ממנו נמשיך לפשיטה", הסביר מג"ד הסיירת. כשהכוחות עוד בפאתי הכפר, נשמעים צרורות שיורים מתפרעים, שככל הנראה שמו לב לכניסת הלוחמים.

"ביר אל בשא זה מרחב שאנחנו מכירים אותו כרווי באמל"ח ופעילויות שכוללות הרבה נשק", אמר סא"ל גונן, "הוא קרוב מאוד לקבטיה וג'נין - האזורים הבעייתיים יותר בחטמ"ר מנשה. בגלל זה יצאנו לפעילות, שהמטרה הראשונה שלה היא תפיסת אמל"ח - אבל גם לעצור חמושים, שעלולים לנסות ולפגוע בכוחותינו במהלך הפעילות".

00:55 - מכפילים יעדים, לב ביר אל באשא

"אנחנו כבר ממש בשיאן של הסריקות אחר האיתורים. באחת הפלגות נמצאו מספר אמצעים של חלקי נשק", דווח המג"ד מלב הכפר, "חשפנו גם נשק ארוך, ועכשיו אנחנו בריצה לאיתור האחרון בכפר".

בחטיבה מתרשמים מקצב העבודה של הלוחמים והקצינים מחליטים להוסיף עוד שני מוקדים לחיפוש תוך כדי תנועה: "התחלנו את המבצע עם ארבעה יעדים שידענו מראש שאליהם ניכנס. תוך כדי קיבלנו שניים נוספים".

לוחמי סיירת גבעתי בפעולה

לוחמי סיירת גבעתי בפעולה | צילום: דובר צה"ל

הלוחמים נמצאים כבר פרק זמן לא מבוטל ברחובות הכפר, ויחד עם הדיווחים על כלי הנשק שנתפסים, מגיעים גם קולות בקשר על הפרות סדר בסמוך. "יש הרבה חיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית, שמאתגר אותנו מבחינת הפס"דים באזור - אבל אנחנו לקראת יציאה", מוסר בלייב סרן ברוך אטיאס, קצין האג"ם של הסיירת.

אחד ממפירי הסדר שנתפס בעדשת המצלמה, הוא מחבל שעוצר בסמוך לכוחות, פותח את החלון ומדליק מטען רב עוצמה. כמו שניתן לראות בסרטון - תוך שניות הפיצוץ מרעיד את הכפר. "במהלך הפעילות נזרקו אין ספור מטענים לעבר הלוחמים", סיפר סגן ד', מפקד הצוות ביהל"ם שחברו לפעילות, "הכוח בפיקודי טיפל במטענים וניטרל אותם, לצד הכוחות שפעלו כדי לתפוס את המחבלים". 

05:40 - חוזרים עם אור ראשון, חטמ"ר מנשה

יותר מ-100 לוחמים סיימו את המבצע בו נתפסו אמל"ח וחלקי כלי נשק רבים. כך נמנעו פיגועים קבים "זו הייתה פעילות מוצלחת מהמון היבטים", מסכם באור ראשון סא"ל גונן, "חיזקנו את ההרתעה בתוך הכפר, ושיפרנו את המוכנות של הכוחות ללחימה משותפת עם כוחות רבים, ושיהיה בוקר טוב".