בנט על שיחות הגרעין: "אנחנו בהחלט מוטרדים, ישראל איננה צד להסכמים"

ראש הממשלה הופיע בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת והתייחס לשיחות הגרעין: "אנחנו עושים פה שינוי של מעבר לתפיסה של מתקפה רציפה ולא רק מגננה רציפה" | יו"ר הוועדה בן ברק: "ישראל צריכה לייחל להסכם שימנע מאיראן יכולות גרעיניות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/01/22 11:52 ח בשבט התשפב

בנט על שיחות הגרעין: "אנחנו בהחלט מוטרדים, ישראל איננה צד להסכמים"
בנט בדיוני הוועדה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט, הופיע היום (ב') לראשונה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת והתייחס לשיחות הגרעין בווינה. בפתח הדיון, שהינו דיון חסוי, נשאו יו"ר הוועדה רם בן ברק וראש הממשלה דברים. בנט הדגיש בדבריו כי מדינת ישראל איננה צד להסכמים, איננה מחויבת למה שיירשם בהסכמים אם הם ייחתמו. בן ברק אמר כי מעל כלל האתגרים הביטחוניים של ישראל מרחפת איראן. 

בנט: "כלכלת ישראל נמצאת בצמיחה של 7% בזכות המדיניות שלנו נגד סגרים"

בנט הודה ליו"ר הוועדה ולחבריה, ופתח את דבריו: "אני רואה חשיבות גדולה לפיקוח פרלמנטרי של הכנסת על עבודת הממשלה בכל התחומים, וכמובן בקודש הקודשים - שזה הביטחון הלאומי הישראלי. מצב הביטחון הלאומי של ישראל הוא טוב ונמצא במגמת התחזקות, עם לא מעט אתגרים שנפרט מאוחר יותר".

לדבריו של בנט החשיבות המרכזית השנה היא בייצוב המערכת הישראלית. "המערכת הישראלית הייתה בסחרור של מספר שנים, מה שפגע פגיעה חמורה בביטחון הלאומי הישראלי, על כל ממדיו", האשים בנט את קודמו בתפקיד, בנימין נתניהו. "ייצבנו את המערכת, העברנו תקציב, כלכלת ישראל איתנה ונמצאת בצמיחה של כ-7% בזכות המדיניות שלנו נגד סגרים, מה שאיפשר לכלכלה לחזור לעצמה".

סגר נוסף בפתח

מדיניות נגד סגרים | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"בזכות הצמיחה הזו אנחנו לוקחים לא מעט כסף ומשקיעים בהתעצמות ביטחונית של צה"ל וכלל מערכת הביטחון, הייתי אומר התעצמות שלא ראינו שנים. ההתעצמות הזו חשובה לקיומנו, ואני מאוד שמח עליה ונחוש להשלים אותה מהר".

"אנחנו מתמודדים יומם וליל מול איראן ומול גרורותיה"

ראש הממשלה אמר כי בראש רשימת האתגרים של ישראל ניצבת איראן. "היא ראש התמנון שמשגר לעברנו, לכל גבולותינו, יריבים ו׳פרוקסים׳ וזרועות שלה. אנחנו מתמודדים יומם וליל מול איראן ומול גרורותיה. אנחנו עושים פה שינוי של מעבר לתפיסה של מתקפה רציפה ולא רק מגננה רציפה". 

בסיום דבריו התייחס בנט לשיחות הגרעין המתנהלות בווינה: "ביחס לשיחות בווינה, שיחות הגרעין - אנחנו בהחלט מוטרדים. חשוב לי לומר ולהבהיר פה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים: ישראל איננה צד להסכמים, ישראל איננה מחויבת למה שיירשם בהסכמים אם הם ייחתמו, וישראל תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא בכל מקום ובכל זמן בלי מגבלות".

רם בן ברק: "ישראל צריכה לייחל להסכם שימנע מאיראן להשיג יכולות גרעיניות"

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת בן ברק, אמר: "מעל כלל האתגרים הביטחוניים של ישראל מרחפת איראן. כמו עננה שחורה ששולחת ברקים ורעמים חדשות לבקרים מעל המזרח התיכון כולו. את העננה הזאת, אדוני ראש הממשלה, צריך להסיר.  יש להילחם נגד ציר הרשע הרדיקלי וגרורותיו באזור". 

"ארצות הברית והמעצמות נמצאות ערב הדיונים על הסכם מחודש עם איראן. מדינת ישראל, על אף שאינה צד להסכם, ואינה מחויבת לו, צריכה לייחל להסכם שימנע מאיראן להשיג יכולות גרעיניות, לצד הטלת מגבלות על פיתוח מערך הטילים הבליסטיים, מניעת התבססותה בסוריה, מניעת העברת נשק משנה איזון לחיזבאללה וחמאס ולחדול להתעסק בהפצת טרור".

בנט ובן ברק בדיון היום |

בנט ובן ברק בדיון היום | צילום: דוברות הכנסת

אם כל זאת לא יתממש – ישראל מחויבת להכין תכנית מגירה הכוללת גם אופציה צבאית אפקטיבית להשגת המטרות והיעדים של ישראל. לישראל הזכות להגן על עצמה בכוחות עצמה. 

לצד הכנת תכניות ליום פקודה בכלל הזירות, אמר בן ברק כי "אנו צריכים לפעול לחזק את המתונים באזור. אנו צריכים לשאוף להרחיב את מעגל מדינות ערב שיכולות ורוצות להגיע איתנו להסכמי נורמליזציה. הסכמי אברהם הם הישג חשוב, מבחינה ביטחונית וכלכלית שנותנת אופק לחיים של שותפות, שלום וסובלנות במזרח התיכון. אני מייחל לכך שנצליח להגיע גם להסדר עם הפלשתינים. בסופו של יום, הסכם שלום הוא הארובה הטובה ביותר לביטחונה של מדינת ישראל".