אביב כוכבי: "מבחננו העליון הוא השגת התוצאה הרצויה וניצחון"

הרמטכ"ל הגיע לטקס חילופי מפקד זרוע היבשה והתייחס לשינויים העוברים על צה"ל: "חוסר רלוונטיות הוא המצב החמור ביותר שארגון צבאי יכול להיקלע אליו" | על הגיוס לקרבי אמר: "בשנתיים האחרונות יש עלייה מתמשכת ברצון לשרת ביחידות קרביות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/10/21 19:20 ו בחשון התשפב

אביב כוכבי: "מבחננו העליון הוא השגת התוצאה הרצויה וניצחון"
אביב כוכבי, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, השתתף היום (שלישי) בטקס חילופי מפקד זרוע היבשה שנערך בבסיס תל נונף ודיבר על מספר נושאים. בפתח דבריו התייחס כוכבי לשינויים העוברים על צה"ל עובר והשינוי שעוברת זרוע היבשה בפרט. בהמשך דיבר על המוטיבציה לשירות ביחידות קרביות. אלוף תמיר ידעי נכנס לתפקיד מפקד הזרוע במקומו של אלוף יואל סטריק, שכיהן בתפקיד כשנתיים וחצי. 

"רלוונטיות היא שם המשחק", פתח כוכבי. "רלוונטיות היא תכלית קיומו של כל ארגון, וחוסר רלוונטיות הוא המצב החמור ביותר שארגון בכלל וארגון צבאי בפרט יכולים להיקלע אליו. ארגונים שלא משתנים מתים. כשארגונים צבאיים לא משתנים, אנשים מתים, אזרחים וחיילים. לחימה אמנם מזרזת תהליכי השתנות, אבל האתגר הוא להשתנות בטרם לחימה. על כך אנו עומלים, לשם כך גיבשנו את תפיסת ההפעלה לניצחון ואת התכנית הרב-שנתית ׳תנופה׳.

כוכבי פירט את השינויים העוברים על צה"ל: "שדה הקרב הנוכחי עבר ועובר שינויים מרחיקי לכת. לא רק מרחב אורבני, צפוף, אלא צבאות טרור, בהיקף לוחמים גדול, מצוידים בנשק מתקדם ועתירי טילים ורקטות. השינוי שצה״ל עובר בכלל והשינוי שעוברת זרוע היבשה מכוון לתכלית הרלוונטיות. רלוונטיות פירושה אפקטיביות מבצעית. כל מי שמקדש את שיטות העבר וחושב באמצעותן לנצח, משול לחרב הנלחמת ברובה או לפרש הנלחם בטנק".

"מבחננו העליון הוא השגת התוצאה הרצויה וניצחון, על ידי הגדלת ההישג הצבאי, הקטנת המחיר וקיצור משך המלחמה. לשם כך עלינו לייעל שיטות לחשיפת אויב, להשמדת אויב ולמימוש התחבולה בדרך היעילה ביותר. מבחן המלחמה איננו איזה יכולות אנו מפעילים - תמרון או אש, אלא איזה תוצאות אנו משיגים. כשצריך להפעיל אש ותקיפה בלבד, כדי להשיג את מטרות המלחמה, כך נעשה. וכשנדרש להפעיל את התמרון, כמו בתוכניות המלחמה הכוללות, הוא יחדור לשטח האויב בעוצמה כדי להביא לניצחון מובהק, בזמן קצר ובמחיר כמה שיותר נמוך לעורף".


(שיחת הרמטכ"ל שנערכה היום עם צוערי קורס קציני יבשה)

"עלייה מתמשכת ברצון לשרת ביחידות קרביות"

בהמשך דבריו, התייחס הרמטכ"ל לנושא בו עוסקים כל מספר חודשים, המוטיבציה לשירות ביחידות הקרביות. "התמרון השתכלל והשתפר וגם המוטיבציה לשירות ביחידות הקרביות השתפרה, ובשנתיים האחרונות יש עלייה מתמשכת ברצון לשרת ביחידות קרביות. עלייה זו בלטה במיוחד ברצון לשירות קרבי במחזור אוגוסט האחרון – ואלו הנתונים הגבוהים ביותר בשבע השנים האחרונות. הם מעידים על נכונותם ותחושת שליחותם של המתגייסים והם ביטוי לעשיה של מפקדי הזרוע ואכ"א אשר עמלים בנושא".

"אך אין לטעות. לפנינו עוד דרך ארוכה בכל התחומים: עלינו להמשיך ולהגדיל באופן ניכר את כושר החשיפה, את כושר התקיפה, את איכות האימונים לסדיר ולמילואים ועוד רשימה ארוכה של שיפורים נדרשים. הרשימה לעולם תהיה ארוכה, וביום פקודה נפעיל את התמרון, ועם מה שיש ננצח".

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן