מות הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל | כוכבי: "הוראות הפתיחה באש חדות וברורות"

ראש המטה הכללי נאם בטקס חילופי מפקד זרוע הים, והתייחס בדבריו לאירוע בו נהרג לוחם מג"ב לפני כשבועיים: "בימים אלו אנו משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן, תחקיר שמבוסס על אמות מידה מקצועיות וערכיות בלבד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/09/21 19:53 כה באלול התשפא

מות הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל | כוכבי: "הוראות הפתיחה באש חדות וברורות"
כוכבי, צילום: דובר צה"ל

ראש המטה הכללי, רב אלוף אביב כוכבי, הגיע הערב לטקס חילופי מפקד חיל הים, והגיב לטענות נגד הוראות הפתיחה באש של צה"ל, טענות שנשמעו גם בעבר אך נשמעו הרבה יותר לאחר מותו של לוחם מג"ב בראל אחיה חדריה שמואלי ז"ל, לפני כשבועיים על גדר המערכת בגבול רצועת עזה.

"באירוע לפני שבועיים בו מנעו כוחות צה"ל פגיעה בריבונות מדינת ישראל, ועמדו בין המחבלים לבין תושבי נחל עוז. שילמנו על כך מחיר כבד, איבדנו את בראל חדריה שמואלי זיכרונו לברכה. אני מחבק את המשפחה ומחזק אותה", פתח כוכבי את התייחסותו לנושא.

כוכבי הודיע כי מתנהלת חקירה בנושא: "בימים אלו אנו משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן, תחקיר שמבוסס על אמות מידה מקצועיות וערכיות בלבד".

על הוראות הפתיחה באש, אמר הרמטכ"ל: "במקרים רבים בהם התפתחו אירועי אלימות והפעלת אמצעי לחימה לאורך הגבול, נפגעו מחבלים רבים על ידי חיילי צה"ל. החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט. כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום".

כוכבי הדגיש שני דברים נוספים. "בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע. ההחלטות מתקבלות במהירות ובתנאים מורכבים ולא ניתן להימנע מטעויות. מסיבה זו ותוך גילוי מנהיגות ודוגמא אישית המפקדים נמצאים לפנים. מפקדי צה"ל לא שולחים חיילים לקרב – הם יוצאים איתם ומובילים אותם. גם באירוע זה המח"ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו עם החיילים בקו המגע עם האויב. לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור. ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל מקיים תהליך למידה יסודי. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, להורים, למשפחות ומעל לכל, לחיילים".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן