מפקד יחידת שלדג: "אנשים באים עם מוטיבציית שיא ואז בתקשורת אומרים שהם גנבים"

סגן אלוף י', מפקד יחידת הקומנדו של חיל האוויר, מגיב לחקירת המצ"ח נגדו שהספיקה להיסגר: "אני המפקד של הארגון הזה, ומחובתי לתקן. נמצאתי אשם באחריות הכוללת, וקיבלתי התראה". על מבצעיות היחידה: "שלדג פעלה בכל המבצעים שהיו בעזה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/08/21 07:36 טו באלול התשפא

מפקד יחידת שלדג: "אנשים באים עם מוטיבציית שיא ואז בתקשורת אומרים שהם גנבים"
חיילי כנף הכוחות המיוחדים של חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

בחודש יוני האחרון מצא את עצמו מפקד שלדג, יחידת הקומנדו של חיל האוויר, סגן אלוף י' יחד עם עוד שני גורמים ביחידה ובלהק כוח אדם של החיל במרכזה של חקירת מצ"ח בעקבות ניפוח אסור של שכר שנמשך שנים ארוכות. לבסוף נסגר התיק על ידי הפרקליטות.

"נכוויתי מהכתבה עלינו שיצרה נזק גדול, אנשים נותנים את חייהם ואז השם שלהם מרוח וקוראים להם גנבים", הוא אומר בריאיון שפורסם הבוקר (ו') ב"ישראל היום". סא"ל י' מסביר את שקרה: "נפתחה חקירה על קבלת רמת פעילות שלכאורה לא עמדנו בה. החקירה העלתה שלוחמים ביחידה קיבלו תוספת שכר לרמת א'+, אף שהם משרתים בבסיס עורפי. הבסיס שלנו נמצא בפלמחים ליד ראשל"צ, והתוספת הזאת אמורה להינתן ללוחמים שישנים בשטח".

י' סבור ש"הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגדי כי אין פה עבירה פלילית, ואין פה מישהו ובכל זאת, שקיבל משהו שלא הגיע לו. בחקירה נמצא שמבחינה שלישותית, רישומית, נעשו דברים שלא היו צריכים להיעשות. זאת אחריותי, אני המפקד של הארגון הזה, ומחובתי לתקן. נמצאתי אשם באחריות הכוללת, וקיבלתי התראה".

הקצין מספר כי החליט להתראיין לאחר התלבטויות רבות, בין היתר כדי להשיב לפרסומים שפגעו בו וביחידה. "האם אני מרגיש נוח בתקשורת? לא. נכוויתי יותר מפעם אחת, בעיקר מהכתבה שפורסמה על החקירה נגדנו, שגם עובדתית לא היתה נכונה, וגם הכותרות שלה יצרו נזק גדול. אנשים נותנים את החיים שלהם, את הנשמה שלהם, באים עם מוטיבציית שיא, ואז השם שלהם מרוח בתקשורת ואומרים שהם גנבים".

"ברור שצה"ל חייב לבדוק את עצמו כדי לוודא שהדברים נעשים כמו שצריך. אבל היה עדיף להשתמש בכלים של תחקיר, במקום להתחיל לחפש אנשים ולעקוב אחריהם איפה הם ישנו".

מפקד שלדג מדבר גם על מבצעיות היחידה. "אני נמדד בעיקר על כמה אהיה אפקטיבי במלחמה. מאחר שרוב המערך המבצעי של שלדג הוא במילואים, בתוך 48 שעות אני חייב להגיע למצב שכל היחידה נמצאת בכוננות מלאה". לדבריו, שלדג פעלה בכל המבצעים שהיו בעזה - לרבות במבצע שומר החומות, "שבו פעלנו בצורה מאוד רחבה ואפקטיבית, בסיוע לחיל האוויר ולפיקוד הדרום".


(חיילי כנף הכוחות המיוחדים של חיל האוויר)