אביב כוכבי: "מגבים את החיילים אבל לא נקבל קלות דעת"

ראש המטה הכללי דיבר במסגרת טקס חילופי המפקדים בפיקוד מרכז, ואמר כי צה"ל יגבה חיילים שפגעו בחפים מפשע, אך עמדו בהוראות הפתיחה באש: "אני מבין את המורכבות, מנחה אתכם להתמודד איתה, ומגבה אתכם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/21 20:30 ג באלול התשפא

אביב כוכבי: "מגבים את החיילים אבל לא נקבל קלות דעת"
כוכבי, צילום: דובר צה"ל

אלוף יהודה פוקס נכנס היום (ד') לתפקיד מפקד פיקוד המרכז, במקומו של אלוף תמיר ידעי, שכיהן בתפקיד כשנה ומונה למפקד זרוע היבשה. טקס חילופי המפקדים נערך הערב במפקדת פיקוד המרכז במחנה 'נחמיה', בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ובהשתתפות חברי פורום מטכ"ל, ראשי רשויות מקומיות, משפחות ומוזמנים נוספים.

כוכבי אמר בנאומו בטקס כי צה"ל פועל יחד כצבא אחד. "אנו חייבים לפעול יחד על פי אותן אמות מוסר, בכל זמן ובכל מבצע, באימון או בבט"ש במבצע או במלחמה. אתם פועלים בסביבה צפופה ומחוספסת, רווית חיכוך ואיומים, ופעמים רבות לא ברור מי אויב ומי תמים. זו סביבה בוגדנית ואלימה שתמיד זרועה בדילמות".

פיקוד מרכז, היום.

פיקוד מרכז, היום. צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל התייחס למקרים בהם נהרגים מאש צה"ל גם חפים מפשע, אך הבהיר כי צה"ל יגבה את החיילים שיפעלו על פי הנוהלים. "תפקידנו הוא להתמודד עם הדילמות ולשלב בין ביצוע המשימה, לאבטחת כוחותינו ולאי פגיעה בחפים מפשע. לעיתים זה מורכב ביותר, אני מבין את המורכבות, מנחה אתכם להתמודד איתה, ומגבה אתכם. נגבה אתכם שתנהגו לפי התורה המקצועית, אבל נבקר באופן נוקב שלא תעשו כך, נגבה אתכם שתפעלו לפי ההוראות אבל לא נקבל חריגה. נגבה אתכם כשתפעילו שיקול דעת גם אם יהיו שגיאות אבל לא נקבל קלות דעת".

"דרך זו, של משימתיות המשלבת מוסריות היא דרכנו, והיא מוטמעת על ידי מפקדים ראויים, מקצועיים וערכיים. כאלה הם המפקדים שמתחלפים היום". 

מפקד פיקוד המרכז הנכנס, אלוף יהודה פוקס, אמר בהתרגשות: "אני שב היום כאלוף הפיקוד, אל הבית שהיה עבורי כל חיי, ובכל שנות שירותי, ירושלים ופיקוד המרכז. אני מתחייב לעשות כל שנדרש על מנת לממש את המשימה אשר הוטלה עלי ועל קציניי וחייליי - להגן על תושבי האזור, לגדוע את יד הטרור ומחולליו ולהבטיח שגרת חיים טובה ומשגשגת לתושבי האזור כולם. אני מתחייב להוביל פיקוד יוזם, חוקר, מחדש, שאינו חושש לשנות ולהתאים את התפיסות המבצעיות והפקודות המנחות אותנו, אל מול המציאות המתהווה".

אלוף יהודה פוקס

אלוף יהודה פוקס. צילום: דובר צה"ל