הסוף לקב"א חולמים על קורס טיס? שיטת המיון החדשה של צה"ל

במקום צו ראשון עמוס במבחנים ומלווה בלחץ, בצה"ל משנים את שיטת מיון המלש"בים כדי לא לפספס חיילים איכותיים. התוכנית תכלול דפ"ר אדפטיבי, יום המאה, ריאיון לכולם ומיונים מרחוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/21 17:35 ג באלול התשפא

חולמים על קורס טיס? שיטת המיון החדשה של צה"ל
מתגייסים חדשים, צילום: Roni Schutzer/Flash90

תהליך המיון לצבא הוא עניין מורכב וארוך, הכולל שלבים רבים ואיסוף פרטי מידע על הנערים והנערות לפני שירותם צבאי. במשך שנים, הדרך לקביעת השיבוץ עברה בין מבחן דפ"ר, קביעת "קבוצת איכות" (קב"א) ופרופיל רפואי. בנות עברו יום המא"ה - להתאמה "מירבית" לתפקידים השונים, ובנים עברו ריאיון אישי. כעת, מציגים באגף כוח האדם אסטרטגיה חדשה לגמרי. 

השינוי יתחיל כבר מהצו הראשון. אם בעבר, תלמידי כיתות י"א היו מחכים במשך שעות במסדרונות לשכות הגיוס השונות ברחבי הארץ - המיון החדשני יאפשר להם לבזבז פחות זמן ולמקסם את השהייה שלהם. 

השינוי במיון החיילים

השינוי במיון החיילים                                                                                                                      צילום: דובר צה"ל

לדוגמה, עד היום מבחן הדפ"ר היה אורך שעות, והכיל שאלות ברמת קושי עולה. החל מהחודשים הקרובים, המלש"בים יתבקשו לענות על מבחן אדפטיבי שלא אורך יותר מחצי שעה.

משם המבחן יתאים את השאלות בהתאם להצלחת הנבחן. מי שיטעה יקבל שאלות קלות יותר, ולעונים נכונה המערכת תעלה את דרגת הקושי. גם הדגש במבחנים ישתנה, אם בעבר רובו היה מונח על מתמטיקה, באגף כוח האדם הוחלט לייחס יותר משקל לחלק הצורני של המבחן - לאחר בדיקה שמצאה כי הוא הרלוונטי ביותר לקביעת הנתונים.

אחרי המבחן, שמעתה אפשר יהיה לבחור גם באיזו שפה לענות עליו, כל מתמיין יוכל לראות בדיוק את הציון שקיבל בכל חלק. מלש"ב שיקבל מתחת לציון מסוים, יוכל להגיש בקשה להיבחן פעם נוספת - אם הרגיש שהתוצאות לא מייצגות את היכולות האמיתיות שלו. 

בעקבות ההבנה שכבר עברו תהליכים משמעותיים בדרך לגיוס, יוכלו חניכי מכינות ושנות שירות להתמיין מחדש, וגם מנהלי תיכונים יהיו רשאים לערער על ההישגים של מתמיינים מבית ספרם.

אחד הפרמטרים המשמעותיים שנבדק עד כה בצו הראשון הוא ציון הקב"א - שבחן את ההתאמה בין כישוריו ויכולת ההסתגלות של המלש"ב לבין דרישות התפקיד וצרכי הצבא. כיום, מבקשים באגף לשנות את השיטה, ובצורה הדרגתית להפוך את הציון למדד שמתחשב בפרמטרים רבים יותר, כמו קוגניציה, כישורים ומיומנות וחוסן מנטלי.

במיון ללוחמה, פותחו מדדי התאמה מבוססי דאטה לכלל היעדים, שמסתכלים על התאמת המלש"בים לתפקידים במגוון מקומות. לכל תפקיד לחימה פותח אלגוריתם שונה, כך שלמלש"ב יהיה ציון התאמה אחד לאיסוף קרבי וציון שונה לשריון.

ציון הקב"א יהפוך למעשה למעין בריכת נתונים שמשתנה כל הזמן, בהתאם למידע החדש הנאסף על המתמיינים, והוא ילווה אותם מרגע כניסתם למערכת בצו הראשון ועד לשחרורם משירות מילואים.

כחלק מתהליך הלמידה של המאגר, ייאסף גם מידע על המלש"בים במיונים ספציפיים שהם עוברים (כמו מיונים לתפקידי מודיעין או גיבושים). הנתונים יירשמו במערכת וישמשו להמשך הליך השירות. עוד בשורה גדולה היא שמעתה, מיונים ליחידות ספציפיות שעד כה חסמו אפשרות מיון לתפקידים אחרים, לא יבואו יותר על חשבון המיונים האחרים ויעכבו אפשרויות שונות.

המערכת שמחכה למתגייסים

המערכת שמחכה למתגייסיםצילום: דובר צה"ל

כחלק מהרחבת השיח האישי עם המתמיינים, החל מהחודשים הקרובים, כל המלש"בים, בנים ובנות כאחד, יעברו את יום המא"ה. נתוני היום ייכללו, לראשונה, בציון הקב"א, וישפיעו על המיונים השונים שיקבלו בני הנוער. 

גם את הריאיון האישי יעברו כל מלש"ב ומלש"בית. בסופו לא יתקבל ציון, אלא 15 מדדים ותת-מדדים, שיעזרו לחזות את הצלחת המועמד והמועמדת בתפקידים השונים, ויהיו חשופים להם באתר המתגייסים, ובאפליקציה חדשה ומשודרגת שתעלה בחודשים הקרובים.

על מנת לייצר שוויון הזדמנויות למועמדים, החלו בתהליך מיון מרחוק, כדי לאפשר למלש"בים מכל רחבי הארץ להתמיין לתפקידים, בלי תלות במקום מגוריהם. 

בנוסף החליטו להוריד את מדד העברית ממתאם הקצונה - הוא לא יהיה פקטור בכניסת הצוער לבה"ד 1, והאופן בו קובעים אותו ישתנה על מנת לייעל ולקצר את תהליכי הצו הראשון. 


(לשכת גיוס תל השומר).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן