מחדל בצה"ל שומר החומות: מאות נהגי משאיות ערבים לא התייצבו לעבודתם במבצע

היכולת המבצעית של צה"ל נפגעה בזמן מבצע שומר החומות, לאחר שמאות נהגים ערבים סרבו להגיע לעבודתם בשל ההתפרעויות ברחבי הארץ. "אם הייתה נפתחת מלחמה בלבנון היינו משלמים על זה בחיי אדם רבים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/07/21 10:08 ז באב התשפא

שומר החומות: מאות נהגי משאיות ערבים לא התייצבו לעבודתם במבצע
טנקים בגבול הרצועה, ארכיון, צילום: Dudi Modan/Flash90

בזמן מבצע "שומר החומות" בחודש מאי האחרון נרשמה אלימות ערבית רבה ברחבי המדינה. ב"ידיעות אחרונות" פורסם הבוקר (ו') כי ההתפרעויות גרמו לצבא לבעיה חמורה מאוד בתחום ההיסעים וההובלות של כלים כבדים ובהם טנקים, נמרים ואף אוטובוסים להסעת חיילים בחירום.

הסיבה: צה"ל מסתמך גם על חברות אזרחיות בכל הקשור לשינוע, וחלק גדול מהנהגים בחברות ההיסעים וממפעילי הציוד המכני הכבד בשעת חירום הם ערבים-ישראלים, שלא התייצבו למשימותיהם. מתוך 500 נהגים התייצבו 40 בלבד.

לצורך פתרון מידי הפעיל צה"ל תכנית חירום, במסגרתה גויסו נהגים מיחידות אחרות לטובת המשימות הדחופות דוגמת הובלת טנקים ונגמ"שים מהגולן לרצועת עזה. סביר להניח כי אם מדובר היה במלחמה רחבה יותר כמו בגבול הצפון, הבעיה היתה חמורה יותר. על פי הפרסום, ראש אגף הלוגיסטיקה האלוף איציק תורג'מן לרמטכ"ל אביב כוכבי תחקיר בנושא בעוד שבועיים. 

המחסור בנהגים שיבש מבצע הונאה קרקעי של צה"ל ברצועת עזה. מטרתו הייתה להכניס מאות מחבלים של חמאס למנהרות ואז חיל האוויר אמור היה לתקוף. המבצע האסטרטגי והסודי הזה לא צלח כיוון שצה"ל תקף מהאוויר לפני כן בתווך התת קרקעי. סיבה נוספת לכך שהמצבע לא יצא לפועל היא כי לא צה"ל לא הכניס כוחות קרקעיים לעזה.


(היערכות כוחות היבשה לתקיפת התת-קרקע של חמאס בזמן שומר החומות)

באיגוד המובילים מתריעים על הבעיה במשך שנים. על פי הפרסום בידיעות, במכתב ששלח יו"ר האיגוד גבי בן הרוש לפני כשנתיים לנציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק נכתב בין השאר: "המחסור בכוח אדם בצבא בא לידי ביטוי גם במחסור החמור בנהגי רכב כבד, ולמשק האזרחי אין את היכולת לספק את כל דרישות צה"ל בעת חירום. על פי ההערכות חסרים כ-2,000 נהגי רכב כבד לשירות המשק האזרחי והנגזר מכך הוא חוסר בנהגי סמי־מוביל לצה"ל לפעילויות חירום".

בן הרוש אמר: "כשאין לנו במשק האזרחי נהגים בכלל ונהגים יהודים בפרט אנחנו משלמים על זה במבצע צבאי. המצב הולך ומחמיר. אם הייתה נפתחת מלחמה בלבנון היינו משלמים על זה בחיי אדם רבים, באספקת תחמושת טנקים ובהסעות חיילים".