נפלה הצעת החוק לשלילת אזרחות ממחבלים: הקואליציה התנגדה, שיקלי תמך

הצעת החוק לשלילת אזרחות ממחבלים נפלה הערב במליאת הכנסת. על פי ההצעה שנפלה, מחבל שקיבל משכורת מהרשות הפלשתינית עבור מעשי הטרור שביצע - תישלל אזרחותו.

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/21 18:01 ה באב התשפא

נפלה הצעת החוק לשלילת אזרחות ממחבלים: הקואליציה התנגדה, שיקלי תמך
מחבלים, צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת דחתה הערב (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. בהצעת החוק של חבר הכנסת אבי דיכטר אליה הוצמדה הצעה של חברת הכנסת אורית סטרוק תמכו 50 חברים אל מול 63 שהתנגדו. לאחר שלא היה בטוח שיהיה רוב של תומכים המציעים הסכימו לדחייה של שבועיים. משלא הובהר שיושגו סיכומים תוך שבועיים החליטו להעלות את ההצעה להצבעה, וכאמור היא נדחתה.

הצעת החוק שנפל, קובעת כי אזרח ישראלי או בעל רישיון לישיבת קבע בישראל, שנדון למאסר בפועל בעקבות הרשעה בביצוע מעשה טרור והוכח שהוא מקבל תגמול בעד מעשה הטרור מהרשות הפלשתינית או מטעמה, יאבד את אזרחותו או את זכותו לישיבת קבע בישראל. מעמדו יבוטל על ידי שר הפנים, בכפוף למתן זכות טיעון. אזרח או תושב שבוטל מעמדו בהתאם לחוק, ישוחרר מהכלא לאחר ריצוי עונשו ישירות לתחומי הרשות.

בדברי ההסבר נכתב: "אנשים רבים שמחזיקים באזרחות או תושבות ישראלית מקבלים בימים אלה ממש, משכורות חודשיות מאת הרשות הפלסטינית כשכר ותגמול בעד ביצוע מעשי טרור. משכורות אלה עולות בהדרגה עם ותק האנשים בכלא. כך למשל, רוצחי החייל אברהם ברומברג ז"ל בשנת 1980, מקבלים מהרש"פ משכורת חודשית בסך 12,000 שקלים כל אחד". 

על פי חישובי מכון 'מבט לתקשורת פלשתינית', עד סוף חודש אוקטובר 2020 שילמה הרש"פ לרוצחים סכומים מצטברים של 3,608,400 שקלים חדשים, רק בשל כך שרצחו חייל צה"ל. ארבעת רוצחי החייל משה תמם ז"ל, זוכים גם הם למשכורות חודשיות דומות מאת הרש"פ. רוצחים אלו, על פי חוקי הרש"פ, זכאים להמשיך ולקבל משכורת מאת הרש"פ גם לאחר תום ריצוי עונשם ושחרורם מהכלא

אבי דיכטר אמר בעת שהציג את החוק במליאה: "חייב להיות חוק שאומר אתה לא יכול להיות עם רגל אחת כספית ברמה מה ועם רגל אחת אזרחית בירושלים, זה לא יקרה." שרת הפנים איילת שקד השיבה: "אלה אכן הצעות טובות שיש בהם הרבה היגיון שגם אני חתומה עליהם ולכן דיברנו עם המציעים אם הם רוצים לשבת עם משרדי הממשלה, בעיקר משרד המשפטים ומשרד הפנים, ולנסות להגיע לסיכומים, ואם נגיע לסיכומים נתמוך בהצעה. ״אללי בידפע אל מאליה, ביעטי כמאן אל הוויה״.
מי שמשלם שכר למחבל, הוא גם יעניק לו אזרחות".

"שקד הפרה סיכום מוקדם עם סטרוק"

חברי הכנסת סטרוק ודיכטר טענו: "החוק נפל לאחר ששרת הפנים איילת שקד הפרה סיכום מוקדם עם ח״כ אורית סטרוק לדחות את החוק בהסכמה בשבועיים וכאשר במקביל תיבדק האפשרות לקידום החוק ע"י שרת הפנים תוך הידברות עם יוזמי החוק מהאופוזיציה".

עוד הם אמרו כי "החוק נפל למרות שבמליאת הכנסת הצהירה השרה שקד שמדובר בחוק ראוי ושהיא תומכת עקרונית בחוק שלילת אזרחות מחבלים של דיכטר וסטרוק, עליו היא אף חתמה לפני התמנותה לשרה ביחד עם שר המשפטים גדעון סער ועוד 15 שרים וסגני שרים מהקואליציה".

השרה שקד השיבה לטענות: "ח"כ דיכטר אני בניגוד אליך לא נסוגתי משום דבר. סיכמתי עם סטרוק שנשמח להגיע לדיונים והבנות. זה חוק טובה והוא צריך לעבור". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן