חיילי צה"ל לא יחויבו להתחסן

צה"ל נערך להוצאתו לפועל של מבצע חיסוני הקורונה כבר בסוף החודש הקרוב. "מטרת המבצע היא מתן חיסון קורונה לכלל חיילי צה״ל, בפרק הזמן הקצר ביותר מרגע קבלת החיסונים", אך כבר כעת ברור - החיילים לא יחויבו להתחסן

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/12/20 21:19 א בטבת התשפא

חיילי צה"ל לא יחויבו להתחסן
חיילי צה"ל בחברון. לא יחויבו להתחסן, צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

בתקופה האחרונה, בעקבות נגיף הקורונה וחיסון הנגד שפותח ואשר השימוש בו כבר החל, התפתח דיון האם ניתן לחייב את הציבור להתחסן על פי חוק, והאם ניתן לחייב להתחסן על סמך פסיקה הלכתית. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, אף אמר בחודש שעבר כי "צריך למצוא דרך להכריח אנשים להתחסן לקורונה". תשובה ברורה אין, חוק לא חוקק, אך בצה"ל החליטו בינתיים כי אין חובה להתחסן. מדובר צה"ל נמסר לחדשות כיפה כי "כרגע לא מחייבים, במידה ויהיה שינוי בהמשך - נעדכן". 

היום (ד') פורסם, כי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי יהיה ראשון המתחסנים בצה"ל, כדי "להוות דוגמה אישית ולעודד את יתר חיילי צה״ל להתחסן". בשלב הראשון יחוסנו סגלי הרפואה של צה"ל שמהווים את חזית הלחימה במאבק בנגיף. אחריהם, משרתי צה"ל שמשתייכים לקבוצות סיכון, יחידות קרביות הפועלות במתאר ייחודי, לוחמים, מערכים תומכים קריטיים ומפקדים בכירים. בשלב מאוחר יותר, עם קבלת מנות חיסון נוספות, יחוסנו יתר המשרתים. מדרג ההתחסנות נקבע על פי תעדוף מטכ"לי. "בריאותם של משרתי צה"ל ורציפותו התפקודית של הצבא הם ערך עליון בקביעת תעדוף זה", נכתב בהודעת דובר צה"ל.

מטרת המבצע היא מתן חיסון קורונה לכלל חיילי צה"ל, בפרק הזמן הקצר ביותר מרגע קבלת החיסונים, באופן מפוקח, יעיל ומקצועי. מבצע החיסונים בצה"ל מתואם עם משרד הבריאות ויתקיים בהתאם להנחיותיו. מתן החיסון יבוצע על ידי איש סגל רפואי שיוכשר לכך בידי בית הספר לרפואה צבאית, ויעשה זאת בפיקוח אחות מוסמכת. מערך 'שאט״ל', שהוקם במקור כתחליף לתחבורה הציבורית עבור משרתי צה"ל, יוביל את חיילי היחידות השונות, באופן מאורגן, אל מתחמי החיסון.

(סקירה ביטחונית והתמודדות צה"ל עם אתגר נגיף הקורונה, מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין)