לקראת החתימה על הסכם השלום: רשימת הבקשות של ישראל מארצות הברית

כשעסקת מטוסי ה-F35 עם איחוד האמירויות עומד להיחתם, נתניהו יבקש מהנשיא טראמפ לוודא כי היתרון האיכותי של ישראל יישמר. לשם כך ישראל תבקש: אספקת חימושים מתקדמים, טייסת נוספת של מטוסי קרב, ועוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/20 08:16 כד באלול התשפ

לקראת החתימה על הסכם השלום: רשימת הבקשות של ישראל מארצות הברית
מטוסי F35, צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לטוס היום (א') לארצות הברית על מנת לחתום עם הסכם השלום עם איחוד האמירויות. בישראל הביעו דאגה לאחר שהתברר, כי אחד מהמחירים של הסכם השלום הזה, הוא שארצות הברית תמכור לאיחוד האמירויות מטוסי F35. בישראל חוששים מפגיעה ביתרון האיכותי של ישראל, שכעת היא היחידה בכל האזור המחזיקה במטוסים מסוג זה. לשם כך צה"ל הקים צוות שיגבש רשימת בקשות לארצות הברית, שיוודא כי היתרון הצבאי של ישראל יישמר.

שלום תמורת שלום: מה הרוויחה איחוד האמירויות מההסכם?

על פי פרסום של ישראל היום בראש הצוות שהקים צה"ל עומד ראש אגף התכנון ובניין הכוח הרב־זרועי, אלוף תומר בר. בצוות חברים קצינים בכירים מכמה זרועות, עם נציגות עיקרית לקצינים מחיל האוויר. בין הבקשות של ישראל מארצות הברית הן: אישור מארצות הברית לאספקת חימושים מתקדמים, אספקה של פלטפורמות שונות שישראל כבר רכשה או שתרכוש בעתיד, מטוסי תדלוק, מסוקי תובלה מסוג 22־V וטייסת נוספת של מטוסי קרב, ככל הנראה מסוג F-15.

החשש בישראל מפני מכירת המטוסים לאיחוד האמירויות נובע ממספר סיבות, כשהחשש העיקרי הוא שמכירת המטוסים תהפוך שייפתח מרוץ חימוש באזור. מרוץ חימוש שכזה עלול לגרום שישראל תאבד את יתרונה האזורי, ושמדינות אויב עלולות להתחמש גם כן. חשש נוסף הוא, שאמנם איחוד האמירויות אינה מדינת אויב, אך בישראל חוששים שאולי ההסכם יופר כשיוחלפו השלטונות במדינה. בישראל מבינים כי העסקה של מכירת המטוסים תצא בכל מקרה, ולכן הכינו את רשימת הבקשות על מנת לשמור על יתרון גם אחרי העסקה.