השלכות החלת הריבונות: חילוקי דעות במערכת הביטחון

פחות משבוע לתאריך היעד להחלת הריבונות ובמערכת הביטחון הדעות חלוקות בנוגע להשלכות מהלך כזה בשטח. בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני הציג הרמטכ"ל תרחיש חזרה לפיגועי ההתאבדות אך ראש המוסד אמר כי כלל לא בטוח שתהיה תגובה אלימה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/06/20 21:03 ג בתמוז התשפ

השלכות החלת הריבונות: חילוקי דעות במערכת הביטחון
הרמטכ"ל וראש המוסד, צילום: דובר צה"ל

יותר מחודש להקמת ממשלת האחדות ורק אתמול (ד') כונס בפעם הראשונה הקבינט המדיני-ביטחוני. על הפרק עמד דיון בנושא החלת הריבונות כשלתאריך היעד לתחילת נהעת המהלך נותר פחות משבוע. בדיון נכחו כלל ראשי מערכת הביטחון: הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר הימן, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המוסד יוסי כהן. הארבעה הציגו את התרחישים שלהם במקרה של החלת ריבונות. כך פורסם הערב בחדשות 12.

שרים שנכחו בדיון סיפרו כי הדיון הבליט את חילוקי הדעות בין ראשי מערכת הביטחון בדבר ההשלכות של החלת ריבונות. הרמטכ"ל וראש אמ"ן הציגו לשרי הקבינט את התרחיש המחמיר ביותר, ראש המוסד הציג את התרחיש המקל ביותר ובאמצע עמד התרחיש של ראש השב"כ. 

הרמטכ"ל טען כי החלת ריבונות עלולה להוביל לפיגועי ירי נגד חיילים ואזרחים, וייתכן גם לחזרה של פיגועי התאבדות. עוד אמר הרמטכ"ל שלהערכת צה"ל ריבונות יכולה להוביל לעימות צבאי גם בעזה. גרסת ראש אמ"ן והרמטכ"ל מדברת על כך שלא יהיה שקט בגזרת יהודה ושומרון.

ראש המוסד הציג תרחיש חמור הרבה פחות ואף ניתן היה להבין מדבריו כי החלת הריבונות לא תוביל לאלימות רחבה. לא ביהודה ושומרון ולא בעזה. בין שתי העמדות האלה, ראש השב"כ, שגרסתו מדברת על כך שתהיה תגובה אך הוא לא רואה אינטרס כלשהו שיוביל לאלימות רחבה.

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל לא מתייחס להערכות המובאות בפני הדרג המדיני בפורום סגור וסודי. מצער וחמור ביותר כי דיונים סגורים מודלפים לתקשורת. צה"ל הציג וגם נערך למגוון תרחישים".

לאחר פרסום הדברים, מסר ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ: "ההדלפות מהקבינט המדיני ביטחוני הן תופעה פסולה וחמורה. אם גורמי הביטחון לא יוכלו להציג את עמדותיהם ואת כלל המידע הרלבנטי לדרג המדיני באופן חופשי, זוהי פגיעה אמיתית בביטחון המדינה".

היום נודע כי ראש המוסד יוסי כהן הגיע לירדן ונועד עם המלך עבדאללה על החלת הריבונות. מעריכים כי הביקור של ראש המוסד בירדן הגיע על רקע הפרסומים כי שר הביטחון בני גנץ יסכים למהלך של החלת ריבונות רק אם מהלך כזה יתרחש בתיאום עם הקהילה הבין-לאומית ובתיאום עם ירדן ומצרים.