בחמאס צופים הסכם עם ישראל בקרוב

אלפי פלסטינים תושבי הרצועה נענו לקריאת חמאס ביום האדמה, וציינו שנה להתפרעויות על הגדר. לפחות שני פלסטינים נהרגו. סינוואר: "ישראל בפני מבחן חדש". דובר צה"ל: "היום עבר בהצלחה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/03/19 20:11 כג באדר ב'

בחמאס צופים הסכם עם ישראל בקרוב
התפרעויות אלימות ברצועת עזה. ארכיון, צילום: דובר צה"ל

בחמאס מביעים הערב (מוצ"ש) סיפוק מהיענות רבבות מתושבי רצועת עזה שהגיעו לגדר הגבול עם ישראל במה שכונה "הפגנת המיליון" ביום האדמה, לציון שנה למה שמכונה, "צעדות השיבה" ולהתפרעויות. סגן מנהיג חמאס סאלח אל-ערורי אמר: "אנו צופים חתימה על הסכמים עם ישראל תוך ימים".

גם אחרי שרבים מהמפגינים התפזרו, נמשכו התפרעויות של צעירים פלסטינים שהגיעו עד סמוך לגדר וניסו לפגוע בה. עד כה דווח על שני הרוגים - נערים בני 17 - ועשרות פצועים, בהם כמה במצב קשה. בבוקר נודע גם על הרוג ממהומות אמש.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר לפני זמן קצר כי "כמות מפרי הסדר שהגיעו לגדר הייתה קטנה, מדובר בחוליגנים סוררים שחלקם אף הכה את 'סדרני חמאס' עם האפודים הכתומים", וכי "בסך הכול חמאס שלט באירועים".

מנליס הוסיף: "גורמים מצריים הסתובבו בשטח והיו חלק מהמנגנון שלו דיווחנו על האירועים. מערכת השיח שהתנהלה בגורמים שמעל צה"ל היו חלק מהמנגנון שאפשר ניהול מושכל. כנראה שהייתה רק נקודה אחת שבה פלסטינים חצו את הגדר היום וחזרו מיד לרצועה, מלבד אירוע הילדים. בכל יום שישי בשנה האחרונה, מלבד אתמול ולפני שבועיים, היו ניסיונות לחדור לישראל ולפרוץ את הגדר אך ללא הצלחה.

"חמאס חויב היום להיות מרוסן. יום האדמה הסתיים בהצלחה - אבל יש עוד מבחנים בקרוב", המשיך. "לא נקבל את הפיצוצים הליליים ליד הגבול. זה רעיון שנועד ללחוץ על האזרחים הישראלים - שילחצו על הקברניטים הישראלים כדי להשיג עוד הישגים".

בשעה 18:06 עדכן צה"ל על 6,000 פלסטינים במוקדי ההפגנות, כשעה לאחר שמסר כי כ-19 אלף מתפרעים בגבול. בשיאו היום, הגיע מספר המפגינים לכ-40 אלף. ברצועת עזה הוכרזה שביתה כללית, וייתכן כי אילו מזג האוויר לא היה גשום - כמות המפגינים הייתה גדולה אף יותר. נראה כי ברקע המגעים בתיווך מצרים להבנות עם ישראל ולהקלות על הרצועה, בחמאס עשו מאמץ להרחיק את רוב המפגינים מהגדר ולמנוע התלקחות גדולה.

דובר צה"ל מסר כי במספר אירועים נזרקו רימונים ומטענים לעבר גדר המערכת. "מרבית המפגינים במרחב המאהלים בעומק השטח. לוחמי צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש", נמסר.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, אמר באחד המוקדים: "אנחנו עוקבים אחר כל פשע שיבצע נתניהו ולא נבחל בשום מאמץ כדי להגן על עמנו. אנו מודים לעם האדיר הזה שממשיך בצעדה ומצייר את תמונת המצב במשך שנה שלמה באמצעות התנגדות עממית. העם שלנו מוכיח כי הוא דבק בעקרונות ובזכות השיבה, יהיו אשר יהיו אלה שמוותרים או מנרמלים (את היחסים עם ישראל)".