דרכו את הנשק, אך לא ירו: תחקיר צה"ל משבח את לוחמי נצח יהודה

בצבא ציינו לשבח את החיילים שנמנעו מלפתוח באש על רכב שהתנגש במחסום בו עמדו, לאחר שהתברר כי מדובר בנהג יהודי. מהתחקיר עלה כי האסון נמנע בעקבות הפעולה המקצועית של הלוחמים שלא היו בסכנת חיים לאורך כל האירוע

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 16/04/19 12:38 יא בניסן התשעט

דרכו את הנשק, אך לא ירו: תחקיר צה"ל משבח את לוחמי נצח יהודה
פעלו במקצועיות ובשיקול דעת. לוחם נצח יהודה. למצולם אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לוחמי נצח יהודה נמנעו לפני כחודש מלפתוח באש על רכב שנסע לעברם בצפון השומרון, במה שנחשד תחילה כניסיון פיגוע. לבסוף התברר כי מדובר בתושב יהודי שטעה, ולחדשות כיפה נודע כי בצה"ל הביעו סיפוק מתוצאות האירוע ושיבחו את הלוחמים על תפקודם.

את המקרה, שפורסם לראשונה בכאן, תחקר מח"ט הגזרה וממנו עלה כי הלוחמים עמדו מאחורי בטונדות וחייהם לא היו בסכנה לאורך כל האירוע.

עוד עלה ממפרטי המקרה כי הרכב עקף שורת רכבים והתקדם לעבר החיילים שעסקו בפעילות מחסום לבדיקת רכבים . אחד הלוחמים שחשש מפיגוע דריסה אמנם דרך את נשקו, אך לא פתח בירי. לאחר שהרכב התנגש בבטונדה יצא הנהג והזדהה כיהודי תושב אורנית שבשומרון.

גורם צבאי מסר לחדשות כיפה כי בצבא מקפידים לחדד את הכללים עבור הלוחמים בשטח, כך שמצד אחד הם יהיו ערניים, ומצד שני יהיו מוגנים מפני הסכנות השונות ברמה כזאת שהן לא יאיימו עליהם באופן מיידי ויספקו להם זמן יקר לקבל החלטות מתוך שיקול דעת. במקרה הזה אמר הגורם, הלוחם היה מוגן מאחורי בטונדה, הרכב לא איים על חייו, וכך הוא הצליח להגיב בצורה כזאת שמנעה אסון ולא גבתה את חייו של האזרח הישראלי, שלפי עדות החיילים היה מבולבל וביצע את המעשה בטעות.