אחרי 37 שנים: גופתו של זכריה באומל אותרה והובאה לארץ

צה"ל הודיע כי גופתו של רס"ל זכריה באומל, מנעדרי קרב סולטן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה, הובאה לארץ בפעילות מבצעית, וזוהתה במכון המשפטי באבו כביר

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/04/19 17:09 כז באדר ב'

אחרי 37 שנים: גופתו של זכריה באומל אותרה והובאה לארץ
זכריה באומל, והמטוס שהביא את ארונו ארצה, צילום: דובר צה"ל

אחת מהפרשות הכאובות בתולדות צה"ל מגיעה היום, חלקית, לסיומה. צה"ל הודיע כי גופתו של רס"ל זכריה באומל, אחד משלושת נעדרי קרב סולטן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה, בשנת 1982, הובאה לארץ על ידי כוחות הביטחון.

באומל, שנחשב לנעדר מאז הקרב לפני 37 שנים, שהה בטנק יחד עם צבי כץ ויהודה פלדמן, ומאז הקרב לא זוהו עקבותיהם. גופתו של זכריה באומל אותרה במבצע של צה"ל בהובלת אגף המודיעין, והובאה ארצה במטוס אל על, לאחר פעולה צבאית. גורמים בצה"ל מסרו כי אין מדובר בעסקת חילופי שבויים, אלא בפעולה של הצבא ואגף המודיעין.

המטוס עם גופתו של רס"ל זכריה באומל הי"ד נוחת בישראל

בהודעת דובר צה"ל נאמר: "לפני מספר דקות הודיע צוות מיוחד של צה"ל בראשות ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז למשפחת באומל כי גופתו של יקירם, רב-סמל זכריה באומל ז"ל, שנעדר מאז קרב סולטן יעקב, אותרה, הובאה ארצה וזוהתה בישראל. 
 
"רב-סמל באומל זוהה באופן וודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף הרב אייל קרים.
 
"צוותי מחלקת הנפגעים של אגף כוח האדם הודיעו בדקות האחרונות  למשפחות שלושת נעדרי הקרב בסולטן יעקב שארע ב-11 ביוני 1982, ועדכנו אותם באיתור וזיהוי גופתו של רב-סמל זכריה באומל ז"ל. כמו כן עודכנו במידע משפחות נעדרי צה"ל. 

ארונו של זכריה באומל נוחת בארץ

ארונו של זכריה באומל נוחת בארץצילום: דובר צה"ל

 "מדובר במאמץ רב שנים של קהילת המודיעין וענף איתור הנעדרים במחלקת נפגעים במהלכו בוצעו פעילויות מבצעיות שונות לאיתור נעדרי הקרב, שיאו של המאמץ בסדרת פעילויות שהוביל בחודשים האחרונים צה"ל בראשות אגף המודיעין והביאה לאיתורו והשבתו ארצה של רב-סמל זכריה באומל ז"ל. 
 
"צה"ל מחויב להמשך המאמצים לאיתורם של רב-סמל יהודה כץ, רב-סמל צביקה פלדמן וכל נעדרי צה"ל וחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקדי וחיילי צה"ל, מחבקים את כל המשפחות ובתוכן משפחות באומל, פלדמן וכץ ברגעים מורכבים אלה". 

רמ"ח שבויים ונעדרים באגף המודיעין, סא"ל אבי כאלו אמר לאחר הפעולה: "שורת מאמצים ובהם פעילויות מבצעיות ומודיעיניות להשבת נעדרי קרב סולטן יעקב בוצעו. מאמצים אלה הביאו להשבתו ארצה של לוחם השריון הנעדר, רב-סמל זכריה באומל ז"ל. מדובר במאורע מרגש ואבן דרך משמעותית בפעילות מחלקת השבויים והנעדרים באגף המודיעין. התהליך לא היה יוצא לפועל ללא שותפות אמיתית ורבת 
שנים של כלל הגורמים בקהילת המודיעין ובצה"ל, מתוך הבנה של חשיבות המשימה ומחויבותם העמוקה של צה"ל ומדינת ישראל להשבת לוחמיה משדה הקרב".