בלתי אפשרי לשמור על ההלכה אבל אין מנוס: 5 הערות על משבר השירות המעורב

הרב אילעאי עופרן פורט חמש הערות על שירות מעורב בצה"ל ומדבר על הקושי ההלכתי לשמור ייחוד ביחידה קרבית, על הצורך של הצבא בלוחמים ועל הסכנה בפתיחת יחידות מגזריות | למאמר המלא

חדשות כיפה הרב אילעאי עופרן 12/06/22 12:56 יג בסיון התשפב

בלתי אפשרי לשמור על ההלכה אבל אין מנוס: 5 הערות על משבר השירות המעורב
חיילות בשיריון. ארכיון, צילום: דובר צה"ל

הרב אילעאי עופרן מתייחס לסוגיית גיוס הנשים ליחידות הלוחמות בצה"ל.  בפוסט שפרסם פרט הרב עופרן את הבעיות ההלכתיות שיצוצו בעקבות השירות המשותף, אך גם דיבר על הצורך הצבאי בלוחמים גם אם מדובר בנשים, והוסיף על הסכנה הגדולה שבפתיחת יחידות מגזריות שעלולות עוד להילחם אחת בשניה. 

1. לא ניתן לשמור הלכה לאורך זמן ביחידה צבאית מעורבת 

לא ניתן, פשוט לא ניתן, לשמור הלכה לאורך זמן ביחידה צבאית מעורבת. לא מדובר באיזה חומרא אקסקלוסיבית וגם לא בהגזמות של תרחישי קיצון. ממה שאני שומע מחיילים וחיילות וממה שאני מכיר כחייל וכקצין, הקפדה על דיני יחוד ונגיעה לאורך זמן ביחידת שדה מעורבת זו משימה בלתי אפשרית, וזה עוד בלי שדיברנו על האינטימיות, והאווירה והגבולות. המחשבה שחיילים וחיילות יידרשו לעבור על ההלכה כדי לשרת בצבא הגנה לישראל, עושה לי צמרמורת. זה לא היה כך עד היום ואסור שיהיה גם להבא.

2. אפליה היא תועבה

אפליה היא תועבה. מציאות שבה אדם נשפט לפי מינו ולא לפי כישוריו ויכולותיו היא פוגענית ובעייתית ויש להתאמץ ככל הניתן להיאבק בה ולצמצם אותה. הדמוקרטיה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה לאורך זמן הדרת נשים ממוסדת.

3. יחידות נפרדות מגזרית זה סכנה גדולה 

ה״ביחד״ הוא נשמת אפו של הצבא - ערכי הרעות, האחווה, השותפות והערבות הם אבני היסוד שלו. מציאות שבה תהיינה יחידות נפרדות ‏למגזרים שונים היא סכנה גדולה ועלולה להפוך חלילה למיליציות חמושות שעוד יילחמו יום אחד זו בזו. חייב להימצא פתרון שלא מפלג את הצבא למגזרים.

4. צה"ל מתמודד עם חוסר בחיילים אין מנוס מלגייס גם בנות

לצה״ל באמת חסרים חיילים, במיוחד בתפקידי לחימה. החרדים והערבים כמעט ולא שותפים לעול הזה. הציונות הדתית שותפה לו באופן חלקי למדי - רוב הבנות לא מתגייסות כלל, ואחוז ניכר מהבנים משרתים שירות מקוצר (הסדר וכד׳). לחלקים הנותרים בחברה הישראלית אין מספיק כוח אדם בשביל למלא את כלל התקנים הקרביים בצה״ל. ‏מאז שהחליטה הכנסת לקצר את שירות החובה, אין מנוס כנראה מלגייס גם בנות לחלק מתפקידי הלחימה.

5. גם הרמטכ"ל רוצה ניצחון האמירות על נסיונות להחליש את צה״ל הן קשקוש גמור

גם הרמטכ"ל רוצה שננצח. אני לא מקבל את הדיבורים על "אג'נדות זרות" שהשתלטו על הצבא, והקונספירציות על הנסיונות להחליש את צה״ל הן קשקוש גמור. יש לי אמון בפיקוד הבכיר של צהל שהם מבינים את הצורך המבצעי טוב ממני ולא יעשו דבר שעלול לפגוע בביטחון ישראל. אם חלילה היתה אמת במשהו מהדיבורים האלה, שירות מעורב היה הבעיה הכי קטנה שלנו.

לא פשוט למצוא מודל שיאזן את כל העקרונות הללו, אך רק מי ששותף לכל ההנחות האלו יכול באמת לנסות להציע פתרון. מי שמקבל רק חלק מההנחות האלה הוא בינתיים חלק מהבעיה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן