נשיא המדינה חוזר לחדר סבו: "מרגיש כאן בבית"

בטקס הנצחת מושקו במוזיאון לאמנות יהודית המתחדש בהיכל שלמה, אמר נשיא המדינה: ""הבית הזה, ההיכל הזה, נולד בחזונו של סבי הדגול, הרב הראשי, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, כמשכן לרבנות הראשית לישראל. בעזרת סר אייזיק וולפסון, נהפך החלום למציאות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/02/22 11:41 טז באדר א'

נשיא המדינה חוזר לחדר סבו: "מרגיש כאן בבית"
הנשיא הרצוג, צילום: גרשום בן שלום/לע״מ

כשנה לאחר מותו, נערך השבוע טקס בטקס הנצחת משה (מושקו) מושקוביץ  במוזיאון לאמנות יהודית המתחדש בהיכל שלמה , מי שעמד בראש עמותת היכל שלמה שנים רבות.

מושקו עמד גם בראש עמותת ישיבת 'הר עציון' ו'מכללת הרצוג' שבשנים האחרונות מפעילה בשיתוף עמותת היכל שלמה את הפעילות בהיכל ומקיימת בו את לימודי התואר השני ואת התוכנית להכשרת מורים לתפוצות UnitEd בשיתוף משרד התפוצות.

הטקס נערך במעמד כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהדגיש את הקשר המיוחד שלו למקום. סבו, הרב הראשי הראשון יצחק (אייזיק) הלוי הרצוג ז״ל, הגה וייסד את היכל שלמה שנועד בחזונו לשמש מרכז רוחני לעם ישראל, ולאחר מותו, חדר עבודתו הועתק אל המוזיאון שבהיכל והפך להיות חלק מהזיכרון החי של העם היהודי.

משה (מושקו) מושקוביץ

משה (מושקו) מושקוביץ צילום: לירון מולדובן

נשיא המדינה פתח את דבריו בטקס חנוכת המוזיאון ואמר: "הבית הזה, ההיכל הזה, נולד בחזונו של סבי הדגול, הרב הראשי, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, כמשכן לרבנות הראשית לישראל. בעזרת סר אייזיק וולפסון, נהפך החלום למציאות. במשך שנים רבות הוא היה לסמל. כאן - מלב עיר הקודש - נשקפו התורה והמדינה גם יחד. לא אפתיע אם אגלה שאני מרגיש כאן בבית. דמותו של סבא ניבטת מאבני המקום. כך בחדרו, שבכניסתי אליו הרי אני כבא אל הקודש. כך כשאני רואה עותק של התפילה לשלום המדינה בכתב ידו, תפילה אשר ניצבת לנגד עיניי בלשכת הנשיא יום וליל, ויודע כי דורות של יהודים חלמו לחיות ולזכות לזמן הזה להתפלל למען שלטון העם בארצו."

 הנשיא המשיך ואמר: "במישור הלאומי' היכל שלמה בכלל והמוזיאון בפרט מצליחים ברגישות לחבר את תולדות הזמן היהודי לכאן ולעכשיו. ייחודו של המוזיאון הזה בשילוב בין יצירות האמנות לבין מוצגים שהם חלקיקים מהלב היהודי הגדול אוצר של יודאיקה' תפילות ואמונה' יהלומי זיכרון של משפחות ויחידים שבזכות אמונתם עמדנו בחשכת הגלות וזכינו לחזור הביתה."

הנשיא ליד התפילה לשלום המדינה שנכתבה על ידי סבו

הנשיא ליד התפילה לשלום המדינה שנכתבה על ידי סבו צילום: שריה דיאמנט

במהלך הסיור במוזיאון המתחדש, נשיא המדינה ורעייתו סיירו בחלל המציג שחזור של חדר העבודה של סבו של הנשיא, הרב הראשי הראשון יצחק (אייזיק) הלוי הרצוג ז״ל, בו מבקרי המוזיאון שומעים על פועלו של הרב ונחשפים למעט מהסוגיות שניצבו בפניו כרב ראשי, כאיש מדע וכמדינאי. לסיור התלוו גם רקטור מכללת הרצוג ד״ר עזרא קהלני, ראש ישיבת הר עציון וחבר הנהלת היכל שלמה ומכללת הרצוג הרב ברוך גיגי ומנהלת מוזיאון היכל שלמה שלומית צבאג.

הרב מאיר נהוראי, רב הישוב משואות יצחק,  שמשמש בשנים האחרונות כראש עמותת היכל שלמה, תיאר את העברת המושכות של מושקו וכן את הדמיון בין הרב הרצוג למושקו – העשיה הציבורית לצד העיסוק הבלתי פוסק בתורה ומחוייבותם לעם ישראל בכל השנים ובעיקר בשנות השואה. הרב נהוראי סיפר על המאמצים של הרב הרצוג בניסיון לשכנע את מנהיגי העולם לפעול להצלת היהודים ממחנות ההשמדה ואת מאמציו של מושקו שנים רבות לאחר מכן, להציל ולחלץ ספרי תורה מוצלים מאש ומוכתמים בדמם של יהודי אירופה, ולהביאם כעדות למוזיאון.

הרב תיאר את הנעשה בהיכל בשנים האחרונות וסיפר כי "בשנים האחרונות, לקחה על עצמה מכללת הרצוג להפעיל את היכל שלמה ומאז מתחדש הבנין והפעילות בו מתרחבת . השותפות עם המכללה היא משמעותית ובעלת עוצמה ויחדיו אנו מנסים לקיים את חזונו של הרב הרצוג"

הרב פרופ' יהודה ברנדס, ראש מכללת הרצוג תיאר אף הוא את המחוייבות העמוקה לחזונם של הרב הרצוג ושל מושקו ואת הצעדים המעשיים שעושה המכללה למימוש החזון בגוש עציון ובהיכל שלמה "בתכנית המאה הציג מושקו את המכללה כמוסד השכלה גבוהה מרכזי בלב ההתיישבות בגוש עציון ובמרחב של הרי יהודה. עם המעבר שלנו לתקצוב ות"ת נכנסנו לשדרה המרכזית של ההשכלה הגבוהה בישראל ובע"ה נשתדל להרחיב ולפתח את קמפוסי המכללה בגוש עציון ככל האפשר ברוח המורשת המושקואית "

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן