"תלמידים חלשים בחמ"ד לא מקבלים מענה"

ועדת המשנה לחינוך הממלכתי-דתי דנה היום במצוקת הרישום לישיבות תיכוניות של הנערים הדתיים: "המוסדות בוחרים את התלמידים ולא התלמידים את המוסדות" | חבר הכנסת טור-פז: "צריך ליצור הזדמנויות שוות לכולם ושילדים לא ילמדו רק עם הדומים להם"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 01/02/22 16:19 ל בשבט התשפב

"תלמידים חלשים בחמ"ד לא מקבלים מענה"
תלמיד החמ"ד בתיכון, למצולם אין קשר לכתבה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ועדת המשנה לחינוך הממלכתי-דתי בראשות חה"כ משה (קינלי) טור-פז קיימה היום (ג') דיון בנושא הרישום לבתי הספר בחינוך הממלכתי-דתי. בוועדה הוצגו תמונת מצב ברמה הארצית, תמונה מקומית בשתי רשויות גדולות (ירושלים ופתח תקוה) והובאו קולות של הורים מהשטח.

יו''ר הוועדה משה (קינלי) טור-פז פתח בדברים: ''אנחנו רוצים שתלמידי ישראל יקבלו חינוך מצוין, שהורים יוכלו לבחור את החינוך שילדיהם ילמדו בו, שתהיינה הזדמנויות שוות לכולם ושילדים לא ילמדו רק עם הדומים להם. כל הרצונות הללו מושפעים ישירות מנושא הרישום''.

אחד מתוך שבעה תלמידים בישראל לומד בחינוך הממלכתי-דתי. החינוך הדתי מונה כ-14% מהחינוך בישראל אך הפיזור הגיאוגרפי כמעט שווה למגזר הכללי. למצב הזה יש השלכות רוחב, בנוסף לתהליכים שהחברה עוברת של יוזמות הורים להקמת בתי ספר מגוונים ונישתיים.

חבר הכנסת אופיר סופר העלה התייחסות לנושא הפריפריה הגיאוגרפית וציין כי: ''בפריפריה המרחקים גדולים יותר - המספרים קטנים יותר. מודל האשכולות הוא פתרון אפשרי, הייתי שמח אם היינו מצליחים ומקדמים פיילוט בשנה הקרובה.'' חבר הכנסת יום טוב כלפון הוסיף: ''חשוב לתת להורים את החופש לבחור את המסגרת המתאימה לילדים שלהם ויש לתת תשומת לב מיוחדת לעולים החדשים''.

רמי הופנברג, סמנכ''ל לחינוך וקהילה בפתח תקווה הוזמן לדיון וסיפר: ''המיון במוסדות רבים נעשה במגוון היבטים - דתי, תורני וחברתי ומתקיימות שיטות שלא בהכרח עונות על רוח החוק. המוסדות בוחרים את התלמידים ולא התלמידים את המוסדות, תלמידים חלשים לא מקבלים מענה. הנחת היסוד בפתח תקווה היא שכל בתי הספר הם חלק מהמערכת העירונית ושהיא מחוייבת לכלל תלמידי העיר. ברגע ששואבים החוצה את התלמידים הטובים קשה לתת מענה ראוי לתלמידים החלשים, ולכן המטרה היא להשאיר את כל התלמידים בעיר".

יעל שבו, מנהלת מחלקת השיבוצים בירושלים ספרה על הפתרון של עיריית ירושלים למצוקה: "יצרנו שיטת רישום חדשה - תלמידים כותבים ארבעה בתי ספר שהם מעוניינים בהם בחטיבת הביניים על פי רצון ההורה והתלמיד, כש-80% בית הספר בוחר ו-20% העירייה בוחרת ומשבצת. אנחנו נותנים עדיפות לתלמידים חלשים, אין תלמיד שבראשון בספטמבר לא פותח את שנת הלימודים. יש לשיטה הזו הצלחה גדולה, 90% מהתלמידים משובצים למה שבחרו בעדיפות ראשונה או שנייה. הרשות יוצרת איזון הטרוגני גם לאוכלוסיות המוחלשות ומשלבת אותן בבתי הספר החזקים, וההורים בוחרים בית ספר מועדף על פי תפיסתם החינוכית.