אף אחד כבר לא מתרגש מהדמעות של הרב יעקב עדס

כשראיתי בפעם הראשונה את הרב יעקב עדס מתפלל מתחנן ובוכה התרגשתי, כך היה גם כשראיתי את הרב מוצפי וחכם שלום כהן, לאחרונה אני מבין שזה לא תמים כמו שזה נראה

חדשות כיפה הרב רפאל דלויה 08/12/21 13:25 ד בטבת התשפב

אף אחד כבר לא מתרגש מהדמעות של הרב יעקב עדס
הרב יעקב עדס, צילום: Uri Lenz / FLASH90

בעקבות ההפגנה האחרונה שהתקיימה בתל אביב, בה העלו בסוף את הרב בצרי ל"קבלת עול מלכות שמים" בקולות בכי כהרגלו - התעורר אצלי צורך שאני חש כבר שנים רבות לחדד את אחד ההבדלים הבולטים בין תפיסת חכמי עדות המזרח שהשתלטה היום  – לבין השקפתם של חכמי המערב.

לכאורה, מה יותר יפה מזה שהפגנה חשובה תסתיים בקבלת עול מלכות שמים ובתחינה לא-ל יתברך לגאול אותנו? ואכן הרבה אנשים מסתכלים על זה כך ולא מבינים מה מסתתר מאחורי זה. 
אני זוכר בעצמי, לפני הרבה שנים כאשר ראיתי לראשונה באיזה שהוא מעמד, את הרב יעקב עדס מתחנן ובוכה – התרגשתי. כנ"ל כששמעתי את הרב בן ציון מוצפי בוכה ומתחנן לקב"ה, וכן כשראיתי בפעם הראשונה את הבכי של חכם שלום כהן.

בלי קשר אם הסכמתי עם אמירותיהם או לא – אין ספק שזה היה מרגש. אך לאחר מכן, הבנתי שזה לא תמים כפי איך שזה נראה.

אין לי שום כוונה לפגוע חס וחלילה באותם הרבנים שהזכרתי ובטוהר כוונותיהם. אני כותב בעיקר כדי להצביע על 2 נקודות עיקריות:

א. העסקנים ואנשי צבור למיניהם מנצלים את הרבנים האלה ומשתמשים בהם  לצרכים שלהם. ביחצנות הזאת, הם בעצם מוזילים מאוד את הדמעות ואת התחינות ואת מושג התפילה בכלל. כלומר, אם הדמעות והתחינות היו נשמרות למצבים קשים באמת, או לימי הסליחות וכד', אז אכן היה מקום מאוד חשוב לזה. אך כאשר הדמעות והתחינות ממוחזרות תדיר בכל אירוע - אף אחד כבר לא מתרגש מזה, וזה מטשטש ומעוות בצורה חריפה מאוד את המציאות, כאשר כל אתגר או כל גחמה פוליטית הופכים להיות גזרת שמד או אסון נורא.

ב. חשוב שהצבור ידע ולא יתבלבל. משהו אחר לחלוטין מסתתר מאחורי הדמעות האלה. בעצם לא רק משהו, אלא תפיסת עולם שלימה מאוד מסויימת ולטעמנו , שגויה מן היסוד. תפיסה הדוגלת בכך שאנחנו מסכנים ושעם ישראל גם היום נמצא בגלות נוראה. "ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים". זה המסר ה(לא) סמוי המסתתר מאחורי זה. וזה יכול להיות שזה אפילו יותר חמור מהשאר, כאשר זה מה שאנשי הצבור מוצאים לנכון להעלות על נס. והוא רחום יכפר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן