שבת עם המועמד: מיכאל בן ארי חושף את האיום האיראני

על מה משוחחים סביב שולחן השבת של ח"כ מיכאל בן ארי? פרשת שבוע עם הילדים, סיכום אקטואלי של ענייני השבוע ואפילו קצת היסטוריה וגיאוגרפיה. וגם: קבלו את המתכון הסודי ל"אשבלו" המשפחתי

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 03/01/13 19:34 כא בטבת התשעג

שבת עם המועמד: מיכאל בן ארי חושף את האיום האיראני

(לא מוותר על המאכלים המסורתיים. ח"כ מיכאל בן ארי. צילום: ההנהגה הצעירה)

איך נראית השבת שלך?

השבת שלי רגועה מאוד עם ריכוז מקסימלי סביב המשפחה והילדים. לאחר סעודות השבת אני אחראי להוריד את השולחן ולשטוף כלים, אשתי אחראית לערוך לפני.

איך אתה אוהב את השבת שלך? מה גורם לך לאושר?

לשבת אחרי הארוחה על כוס תה ולשוחח עם האישה והילדים על חייהם ומאורעות השבוע. לשמוע מהם איך הם מתפתחים ומתקדמים, זה מסב נחת.

היכן אתה מתפלל בשבת? מדוע דווקא שם?

מתפלל בבית כנסת הספרדי של קרני שומרון. כאשר ערבית של מוצאי שבת מתקיימת במפרסת בביתי המכונה 'המניין של בן ארי'. כמו כן, מידי יום בשעה 20:20 מתקיימת תפילת ערבית בחניה וכאשר יורד גשם בחוץ המניין עובר לסלון בבית.

פרשת השבוע האהובה עליך, ומדוע?

פרשת ויגש. הילדים ואשתי מחכים שאקרא כמידי שנה את מדרש תנחומא המתאר את העמידה של יהודה לפני יוסף. עמידתו מסמלת את שיאה של הערבות ההדדית והמחוייבות האישית. בכלל, הפרשה מיוחדת, מרתקת ומורכבת. היא מכילה סגירת מעגלים, בו משבר משפחתי בא לפתרונו, הירידה לגלות, תקופה חדשה ופרשת דרכים בחיי עם ישראל.

שתף אותנו במאכל האהוב עליך בשבת?

אני אוהב אוכל פרסי מסורתי "צ'לו כורשט אב-גושט" - אורז עם רוטב של מי בשר בטעמי חמוץ מתוק. אשתי, למרות היותה אשכנזיה, למדה איך להכין את המאכל וכיום אין מתחרה לה.

איזה שיר מועדף עליך בשולחן שבת ולמה דווקא הוא?

אני אוהב הרבה שירים. מתרגש במיוחד, כאשר ביתי מבקשת ממני לשיר את השיר "היום שרה הקטנה" של מיכאל אשבל שהיה אחד מהפורצים לכלא עכו ב- 1947. עושה לי נחת שהילדים מכירים ושרים שירי מחתורת.

על מה משפחת בן ארי משוחחת בשולחן שבת?

השיח מתחלק לשניים: הילדים הקטנים מביאים איתם את דפי פרשת השבוע שלהם מהגן ומבתי הספר ומקבלים 'במה משפחתית' ללמד. את ילדי הגדולים אני מאתגר מחשבתית ומעלה נושאים לדיון ממאורעות השבוע בזיקה יהודית או לחילופין דילמות שניצבתי בפניהם בו אני מבקש מהם להכנס לנעלי ושואל כיצד היו נוהגים. ככל שהדיון מתחמם אני מתחיל להריץ את ילדי להביא ספרים לשולחן, לפתוח לראות מקורות ולהתעמת עם טקסטים.

בבית אני מחזיק כאלפיים ספרים בתחומי היהדות, ספרות, מחקר תלמודי היסטורי וארכיאולוגי. אני אספן אובססבי של ספרי מחקר ישנים ונמצא במצוקת אחסון נוראית. הילדים תמיד צוחקים עלי שאני יודע להגיד היכן בדיוק כל ספר נמצא.

לבסוף, לכיוון מנה אחרונה, לאחר האתגור האנטלקטואלי והעשרה עיונית ומחשבתית החל מהיסטוריה יהודית, לשון, גאוגרפיה, פילוספיה ומחשבה יהודית בהקשר של מאורעות השבוע והפרשה, אני עובר לחלק רך יותר של קריאת סיפורים מהספר ”אהבת חיים“. אחרי הכל, אין כמו לסיים בסיפור.

אתה יותר טיפוס של שלישי או מפטיר?

לא ולא.

חומר הקריאה של ח"כ בן ארי בשבת הוא:

משלים את דפי ”הדף היומי“ ובימות הקיץ בו השבת ארוכה יותר מעיין בספרי מחקר על בית שני.

מה הדבר הראשון שאתה עושה בצאת השבת?

לאחר ערבית מדליק את הפלאפון ומכין לילדים סעודת מלווה מלכה.

המתכון הפרסי הסודי של משפחת בן ארי - "אשבלו"

אופן הכנה: בשלב הראשון מטגנים בשר קצוץ וגזר חתוך דק לגפרורים, חמוציות צימוקים, שברי שקדים, מטגנים עם מעט שמן. בשלב השני מכינים את האורז בנפרד. אופן ההכנה: מרתיחים בסיר אורז ומים (ביחס של שישית כוס מים לכוס אורז), מוסיפים שמן, משרים את האורז במים ומטגנים אותו כדקה. לאחר מכן מוסיפים על כול כוס אורז כוס וחצי מים. מחכים שהאורז יספח את המים ולאחר מכן מעבירים לאש נמוכה. עוטפים את מכסה הסיר בניר מגבת.

כעת מכניסים את מה שטוגן בשלב הראשון ומאדים את האורז כשעה וחצי על אש קטנה ולאחר מכן מגבירים את האש ומקבלים את ה'טהדיג' (סוף הסיר) תחתית הסיר, שכידוע בכל משפחה פרסית קלאסית רבים על חלקו של המאכל ש“שובר שיניים“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il