שבת עם המועמד: הרב אלי בן דהן גאה לשטוף כלים אחרי הארוחה

המתמודד מטעם "הבית היהודי" לכנסת חושף מנהג מיוחד (לאכול צנוניות עם הדגים) ולא מוותר על מסירת שיעור בשעות הצהריים של יום השבת

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 19/01/13 19:06 ח בשבט התשעג

שבת עם המועמד: הרב אלי בן דהן גאה לשטוף כלים אחרי הארוחה

את ילדותו העביר בבר שבע הדרומית אך היה ממקימי חיספין הצפוני, הוא ניהל את בתי הדין הרבניים אך היה גם רס"ן בתותחנים, הוה וסמך לרבנות אך יש לוג גם שני תארים אקדמיים. הכירו את השבת של הרב אלי בן דהן, המתמודד לכנסת הרשימת ”הבית היהודי“.

(צילום: יחצ)

הרב אלי, איך נראית השבת שלך?

השבת שלי מורכבת ממשפחה, אורחים, לימוד תורה ואוכל טוב. אלה ממלאים את ליבי שמחה. דבר אחד שאני שמח בו מאוד הוא שיעור בשבת שאני נותן זה מספר שנים, בשעה הכי קשה בשבת: בין 13:30 ל 14:30. יש לי 15 איש שבאים ללמוד גמרא בשיעור הזה וכבר סיימנו 2 מסכתות. הציבור מגיע ללמוד מתוך אהבתו לתורה ולמרות השעה וזה יפה ונפלא.

ספר על מנהג מיוחד שנוהגים בני משפחתך בשבת.

אצלנו נוהגים לאכול צנוניות עם הדגים בגלל האימרה של חז"ל, שמשולחנו של רבי יהודה הנשיא לא חסרו צנון וחזרת כל השנה. המקור למנהג, ככה סיפר אבי: במשפחתם היה חתן בשנה הראשונה לנישואיו, שיצא לקנות צנוניות והתנפלו עליו פורעים ערבים והרגו אותו. עד היום אנחנו משמרים את זכרו.

איך אתה אוהב את השבת שלך? מה גורם לך לאושר?

כשהילדים שלו נמצאים וכשהנכדים באים לשבת. ככל שיש יותר ילדים ונכדים, ואורחים שמגיעים, כך יותר שמח.

היכן אתה מתפלל בשבת?

אני מתפלל בביהכנ"ס "זוהר מיכל" שקרוי על אם וביתה. הבת מיכל נהרגה בפיגוע בירושלים באוטובוס בשנת 1996 והאמא זוהרה נפטרה זמן קצר אחרי זה, משברון לב. בית הכנסת קרוב לביתי. כיוון שיש כ 30 בתי כנסת בשכונת הר חומה שבה אני גר, אני נותן דבר תורה בבתי כנסת נוספים.

פרשת השבוע האהובה עליך, ומדוע?

שבת בראשית. יש בה דבר מיוחד, התחלה חדשה, התחדשות, התחלה של מחזור חדש של קריאה בתורה, זה מושך את ליבי.

אתה יותר טיפוס של שלישי או מפטיר?

מפטיר. משתדל לקרוא בלחן שלמדתי בצעירותי, זה לחן פחות מוכר. לטעמי, בקריאת המפטיר, היות ואתה קורא בעצמך, אתה בא יותר לידי ביטוי אישי.

מהו המאכל המועדף עליך בשבת? מדוע?

חמין. בקיץ בד"כ לא אוכלים חמין והילדים ואנחנו מאיצים באשתי לחזור לחמין גם בקיץ.

שיר מועדף עליך בשולחן שבת ולמה דווקא הוא?

"אשעה לאלוקיי", מקורו של השיר בעדה התימנית.

בשיר יש משפט "אל תמסרה אותם ביד בזויים יהיו קנויים". כל הזמירה עוסקת בקשר בין הקב"ה לבין עם ישראל. עם ישראל פונה לקב"ה בבקשה שיהיו קניינו של הקב"ה. זה מתחבר מאוד לכל מה שעם ישראל עובר בימים אלה. האויבים שמסביבנו הם בזויים מבחינת ההתנהגות והיחס והקשר לאמת שלא קיים אצלם. הזמירה " מסתיימת במשפט "נעלה לארצנו בשיר וזמרה וברון והדרה"- למעשה סוגר את המעגל של עם ישראל שמצד אחד המאבק עם האויבים שהמשורר מכנה אותם "בזויים" ועם זה, קורא לעם ישראל לעלות לארץ בשיר וזמרה, ובהון והדרה.

על מה משוחחים בשולחן שבת?

תלוי מי נמצא בשבת, ככלל, אנחנו תמיד משוחחים על פרשת השבוע.

אנו גם מדברים על מאורעות שקרו במהלך השבוע. בשבועות האחרונים אי אפשר להימלט משיח על הבחירות.

בשבת בבוקר אנחנו לומדים יחד ספר שנקרא "אם הבנים שמחה" ואחנו עומדים לסיים אותו. הספר נכתב על ידי רב חרדי שבמשך ימי חייו היה אנטי-ציוני והטיף לא לעלות לארץ ולא להתחבר לציונים. כשהתחילו מאורעות מלחמת העולם השנייה, הישיבה שבראשה עמד, נסגרה.

הוא ברח לבודפשט, התחבא שם והחליט לעיין בסוגיה של היחס לארץ ישראל מחדש. הוא הבין שהוא, וכל הרבנים והאדמורים טעו ביחסם המתנכר לארץ ישראל. לא רק שהוא שינה את דעתו שלו ביחס לסוגיה, הוא גם לכל שאר הרבנים לעלות לארץ כי זה הסיכוי היחיד שלהם להיגאל.

מדהים איזה ידע עצום היה לו, הוא מצוטט מאות ספרים.

אורח מיוחד שאירחת לאחרונה בשבת.

לאחרונה אירחנו אישה שעלתה מארה"ב, שהכרתי אותה כשנסעתי לארה"ב במסגרת פעולתי להצלת נשים עגונות. היא הקימה ארגון באמריקה להצלת נשים עגונות, היה בינינו שיתוף פעולה גדול. עזרתי לארגון שלה והופעתי בדינרים שלהם. לצערי, היא חוותה את חוויית הגירושין לאחרונה ועלתה רק עם ביתה לארץ.

חומר הקריאה שלי בשבת הוא:

בעיקר לימוד גמרא והלכה, את רוב עלוני השבת אני משאיר למוצ"ש.

מה הדבר הראשון שאתה עושה בצאת השבת?

שוטף כלים. גם בליל שבת אני שוטף כלים.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il