שבת עם המועמד: דניאלה יקירה תספר לכם אין מכינים חומוס מרוקאי

המתמודדת ברשימת "עם שלם" לכנסת מתחילה לחשוב על הבישולים לשבת כבר ביום חמישי. השבת שלה מורכבת מארוחות משפחתיות מדהימות, קריאה - והרבה שינה טובה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 19/01/13 19:11 ח בשבט התשעג

שבת עם המועמד: דניאלה יקירה תספר לכם אין מכינים חומוס מרוקאי

דניאלה יקירה, המתמודדת ברשימת ”עם שלם“ לכנסת הבאה, מככבת בתשדירי התעמולה כשהיא מתניידת, כתמיד, בכיסא גלגלים. יקירה, אשת חינוך ובעל רזומה עשיר של פעילויות למען ציבור הנכים בישראל, ובעבודתה האחרונה הייתה אחראית על תחום הנחות תעריף חברתי בחברת חשמל לאוכלוסיות שמתקשות לעמוד בתשלום וכל זאת כאישה חרדית עובדת.

דניאלה, איך נראית השבת שלך?

שבת מתחילה ביום חמישי בלילה כשאני חושבת ומתכננת מה לבשל. אין תפריט קבוע ואני אוהבת לגוון ולנסות מאכלים חדשים. בד"כ אני בוחרת מתכון סביב מוצר או ירק טרי שיש בעונה. יום שישי מורכב מסידורים ומבישולים במטבח. אני מגיעה לשבת קצת עייפה אבל מרוצה. אם לתמצת את השבת זה ארוחות משפחתיות, קריאה ושינה.

ספרי על מנהג מיוחד שנוהגים בני משפחתך בשבת.

אפייה היא לא הצד החזק שלי, אישי - גיא, אוהב לפנק את המשפחה ולקנות ביום שישי עוגות טובות. ביום שבת כשהוא חוזר מבית הכנסת אנחנו נוהגים לשבת בגינה שלנו עם שתייה חמה ועוגה טעימה וליהנות מקרני השמש.

איך את אוהבת את השבת שלך?

חז"ל אומרים שינה בשבת תענוג, אני אוהבת לנצל את השבת לשינה ולמנוחה שחסרה לי במהלך השבוע. עם הזמן אני מכירה בהכרח לעצור מכל הריצות והמשימות שיש במהלך השבוע ולהיטען באנרגיות חדשות.

היכן את מתפללת בשבת?

למרות שאיננו מהעדה אנחנו מתפללים בבית כנסת הטוניסאי - " שבת אחים" גם כי הוא קרוב ונוח לנו וגם משום שהגישה איליו ללא מדרגות שנמצא במעלה הרחוב. התמזל מזלנו שהבית שלנו נמצא במרחק קצר יחסית מבתי הכנסת . אמנם יש עליה תלולה מעט עד אליו ויש קושי לעשות זאת בכסא הגלגלים, במיוחד בימי החורף שאז יורד גשם והגלגלים רטובים, אך "הפיצוי" מגיע כשאנו מתגלגלים במהירות בירידה בדרך חזרה.

כאמור בית הכנסת הוא ללא מדרגות אך עזרת הנשים, כפי שמצויה בבתי כנסת רבים, נמצאת בקומה למעלה ויש צורך לטפס במדרגות. ברוב הפעמים אני נשארת ברחבת הכניסה ועוקבת אחרי התפילה דרך החלון. לאחרונה פתחו חלון אחורי וכך אני יכולה לשבת בתוך המבנה ולהיות מוגנת ממזג האוויר.

מהי פרשת השבוע האהובה עליך, ומדוע?

יש הרבה פרשות עם סיפורי תורה יפים אבל אני בוחרת בפרשת משפטים מוקדשת בכל עולם הציונות הדתית לעיסוק משמעותי בסוגית היחס לאנשים עם מוגבלות. בפרשה רשימת דינים ארוכה העוסקים במצוות שבין אדם לחברו, מצוות חברתיות. למשל: "כל אלמנה ויתום לא תענון" (שמות כב, כא) גם בעלוני השבת יש מאמרים בנושא ודיונים מזוויות שונות, אני מחכה לראות מה יכתבו . הדבר מאוד מעניין אותי כי בשגרה הנושא הזה לא כל כך מטופל ולא זוכה לדיון.

מהו המאכל המועדף עליך בשבת?

אומרים שיש טעמים מיוחדים למאכלים של שבת, אני ממש מסכימה. אבל המנה של דגים וחומוס מבושל - זה האוכל שמזכיר לי ביותר את הטעמים מבית אמא וסבתא . זה אוכל שמיוחד לשבת וטעים במיוחד לטבול את החלה של שבת ברוטב.

שיר מועדף עליך בשולחן שבת ולמה דווקא הוא?

אין שיר מועדף, כל שיר עושה אוירה טובה ומביא מימד נוסף לארוחה ומוסיף קדושה ומצב רוח.

על מה משוחחים בשולחן שבת?

חוויות מכל השבוע החולף, כל אחד במסגרת שלו.

אורח מיוחד שאירחת לאחרונה בשבת.

בשבת מגיעים אלינו חברים של הילדים או אחיינים שלי שגרים קרוב

חומר הקריאה שלי בשבת הוא:

אני עוברת קצת על עיתוני סוף השבוע ומשתדלת לקרוא ספרי עיון בנושאים שאני אוהבת כמו פסיכולוגיה וניהול. אני אוהבת למצוא את הסיפורים בעלוני השבת ולהקריא אותם לילדי הצעירים.

מה הדבר הראשון שאת עושה בצאת השבת?

אם מחכה לי עבודה דחופה במחשב אז מיד אחרי ההבדלה הוא נדלק ואני מתיישבת לידו. לעיתים במוצאי שבת אנחנו הולכים להצגה בתיאטרון , אבל ברוב הפעמים מה שמחכה לי הוא שטיפת כלים שנותרו מארוחות השבת.

מתכון לשבת


חומוס מרוקאי- תבשיל גרגרי חומוס מבושלים - ת'מראה דל' ח'מס או ח'מסאת'

החומרים:
1/2ק"ג חומוס (רצוי לקנות את החומוס הספרדי הגדול הלבן)
1 פלפל אדום יבש (מהגדולים היבשים הם לא חריפים)
1 פלפל אדום טרי חתוך לרצועות
חצי כוס שמן
1 כפית מלח
1 כפית כמון
2 כפות פפריקה מתוקה (אם אוהבים חריף אפשר כפית אחת פפריקה חריפה)
4 שיני שום כתוש

אופן ההכנה:

מכיוון שיש מספר זנים המומלץ הוא החומוס הספרדי- המתאים לתבשיל זה. הגרגרים שלו הם בהירים וגדולים. יום לפני הבישול יש להשרות במים קרים את 1/2 ק"ג חומוס - כך שיכסה ואף יותר את שכבת החומוס.ההשריה הממושכת עוזרת להביא את הבישול כך שהחומוס יהיה רך.

למחרת (יום שישי) בסיר עם מים נקיים להכניס את החומוס ולהוסיף כף אחת אבקת אפייה להרתיח

כעשרים דקות ולכבות את האש להעביר למסננת לחכות מעט שיתקרר להתחיל לקלף את הקליפה הדקיקה מהחומוס.בסוף לשטוף עם מים חמימים.

למי שרוצה לקצר או שכח להשרות ניתן בהחלט להשתמש בחומוס מושרה מוכן הנמכר בסופר במחלקת הקפואים.

בשלב שני. לאחר שהחומוסים נקיים ומסוננים להוסיף:

פלפלים מתוקים יבשים וטריים (וחריפים למי שרוצה), חצי כוס שמן , פפריקה מתוקה - 2 כפות - שיני שום 4 שיניים קצוצות, כמון ומלח. להוסיף מים מספיק שיכסו את החומוס ויותר ולשים על האש לבישול. מידי פעם באם יש צורך להוסיף מים-תוסיפו מים רותחים בלבד.

לקראת סוף הבישול לאחר שהחומוס רך מאד, להוסיף צרור קצוץ של פרוזליה.

התבשיל מוכן כשנשאר רק השמן - לא להשאיר רוטב מיימי.

נוהגים לבשל את המאכל הזה לשבת בערב, אפשרי להוסיף דגים באותו סיר או ליד.

הולך טוב גם עם עוף, בשרים, קציצות ועוד.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il