שבת עם המועמד: אלעזר שטרן לא מוותר על אורחים לשולחן השבת

כשמספר 4 ברשימת "התנועה" מזמין אותך לשבת - אתה מגיע. ככה זה כשאתה אלוף במיל‘. שטרן אוהב לשיר את שירי ארץ ישראל סביב שולחן השבת ולא מוותר על מרק העוף של אשתו, דורית

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 10/01/13 21:07 כח בטבת התשעג

שבת עם המועמד: אלעזר שטרן לא מוותר על אורחים לשולחן השבת

השבת אנחנו מרחיקים ונוסעים עד למושב הושעיה שבגליל, שם מתגורר אלעזר שטרן, אחת הדמויות המעניינות בציונות הדתית ומספר 4 ברשימת ”התנועה“ לכנסת. כשהוא מזמין לשבת, לא מסרבים. בכל זאת, אלוף במיל‘.

(ציפי עוד לא הגיע לעשות שבת. אלעזר שטרן וציפי לבני. צילום: יחצ)

שטרן למד בישיבת ”נתיב מאיר“, הוא בעל תואר שני בארץ ישראל ומנהל עסקים ובתפקידו הצבאי האחרון שימש כראש אכ“א. כשהשתחרר שימש כיו"ר הקרן לרווחה נפגעי הושאה בישראל וכיו"ר הפרויקט הלאומי האתיופי. כל זה בהתנדבות.

אלעזר, תאר לנו איך נראית השבת שלך?

אני מאד שמח כשהיא מגיעה. אני חושב שזו אחת ההמצאות הכי גדולות של ריבונו של עולם. אני מצטער שלא מספיק חברים שלי מבינים את גודל הרעיון. כשנכנסת השבת, כשהיא צונחת מראש האילנות עלי, על המשפחה ועל הבית, צונחת סוג של שלווה, התרוממות רוח והנאה צרופה עוד יותר מבני המשפחה המורחבת ומהאורחים שנמצאים אצלנו בהרבה מאוד שבתות.

שולחן השבת שלנו הוא שולחן שאיכותו בכמותו, כמעט תמיד ישנם מסביבו אורחים. הזמירונים שלנו מזה כ-17 שנים כוללים זמירות מבית אבא, נוסח אשכנז, מבית אבא של סבא של נכדיי, עוד טרם שהיו לי נכדים - מבני עדות המזרח, ומזמרת הארץ - שירי ארץ ישראל שחלקם גם הם בעיני זמירות של שבת.

ההליכה לבית הכנסת בשבת יש בה בעיני מלבד היותה כמובן אירוע דתי, הינה גם אירוע משפחתי וגם אירוע קהילתי. בית הכנסת הוא מרכז קהילתי. אתה מסתכל מי נוכח ומי חסר, למה חסר, האם יש סיבה לדאגה, האם צריך עזרה. הוא מכיל את כל המרכיבים הגדולים שנוצרים כתוצאה מההזדמנות להסתכל על חבריך ושכניך, הזדמנות שאינה בהכרח נחלתם של רבים מחבריי, אלה שפוקדים את בתי הכנסת בתדירות נמוכה משלי.

ספר על מנהג מיוחד שנוהגים בני משפחתך בשבת.

היום זה אולי כבר לא מיוחד, לשמחתי, אבל בשולחן שבת שלנו זמירות שבת תמיד כללו גם את שירי ארץ ישראל. באותם ימים זה היה עניין מאוד מיוחד.

גלה לנו, מה גורם לך לאושר?

זמן האיכות עם המשפחה מסביב לשולחן השבת וגם מעבר לכך, גורם לי לאושר וגם האווירה המיוחדת, השקט שצונח על הבית ועל רחובות היישוב והמפגש עם חברים בני היישוב או אורחים כאשר באמצע השבוע לכל הדברים האלה אין לנו זמן.

היכן אתה מתפלל בשבת ומדוע דווקא שם?

קבלת שבת אני מתפלל בדרך כלל בבית כנסת אחד שהוא בית הכנסת המרכזי ביישוב. שחרית בבוקר במקום אחר שנקרא בהושעיה האולם הרב תכליתי - מניין מוקדם יותר. אני עושה את זה לא רק בגלל זמן התפילה אלא בעיקר כדי לפגוש חברים וכך כמעט לפגוש במהלך השבת את כל היישוב בשני בתי הכנסת.

ישנה פרשת שבוע שאהובה עליך במיוחד?

שאלה מאוד קשה. אם נגזר עלי לבחור אני חושב שהפרשיות של התהוות בני ישראל כעם בסוף ספר בראשית ובתחילת ספר שמות. מתרכזים שם שתי הדמויות בתנ"ך שמעוררות בי הכי הרבה מחשבה וסימפטיה לסיפור חייהם - יוסף ומשה.

את האמת, אתה יותר טיפוס של שלישי או מפטיר?

אני דמות לא של שלישי ולא של מפטיר ולא של ראשון ולא של שישי, אלא חשוב לי לראות אם האורחים כבר קיבלו עלייה. אותי זה הדבר המעניין לאורך שנים.

איזה מאכל אתה הכי שמח לפגוש על שולחן השבת?

יש תחרות קשה בין מרק העוף לבין הבלינצ'ס ברוטב מיוחד שרק דורית יודעת לעשות. ואי אפשר בלי העוף ברוטב שאני לא יודע איך קוראים לו אבל שאין לו מתחרים.

אז איזה שיר שבת מועדף עליך?

מנוחה ושמחה אור ליהודים. יש מנגינה ששר אותה סבא שלי ושרים אותה נכדיי וכל פעם שאמא שלי שומעת אותה עולות דמעות בעיניה ואני מבין למה.

על מה משפחת שטרן משוחחת בשולחן שבת?

בעיקר על ההתפתחויות של המשפחה במהלך השבוע, וכן על פרשת השבוע.

ספר על אורח מיוחד שאירחת לאחרונה בשבת.

שלמה וישינסקי ואבו-סאלח מביר אל מכסור. שלמה וישינסקי הוא שחקן הקאמרי, אבו-סאלח הוא בן משפחתי מביר אל מכסור. הבן של וישינסקי, ליאור, והנכד של אבו-סאלח, איימן גדיר, נהרגו יחד בציר פילדלפי, ושניהם יחד יושבים סביב שולחן השבת שלי.

מה אתה אוהב לקרוא בשבת?

פרשת השבוע, ספר שקשור ליהדות שמתחלף כל פעם, וכותרות של חלק מהעיתונים.

ומה הדבר הראשון שאתה עושה בצאת השבת?

בודק חדשות ומתקשר לבני המשפחה שלא פגשתי בשבת.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן