עתירה נגד ”עוצמה לישראל“: קמפיין המפלגה - גזעני

קבוצת אנשי שמאל עתרה נגד קמפיין הבחירות של מפלגת ”עוצמה לישראל“, בטענה כי מדובר בתוכן גזעני ומסית נגד ערביי ישראל. במפלגה הגיבו: זו לא גזענות אלא דמוקרטיה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/12/12 14:14 יט בכסלו התשעג

עתירה נגד ”עוצמה לישראל“: קמפיין המפלגה - גזעני
יחצ, צילום: יחצ

זה היה עניין של זמן עד שלועדת הבחירות המרכזיות יוגשו עתירות נגד קמפיינים של חלק מהמפלגות המתמודדות לכנסת. המפלגה הראשונה ש“זכתה“ לביקורת ציבורית היא ”עוצמה לישראל“, אותה מובילים חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן ארי.

המפלגה השיקה לפני כשבועיים את הקמפיין המרכזי שלה, תחת הכותרת ”אם אין חובות אין זכויות“, שחלקו מנוסח בערבית עם המילה ”נאמנות“. הקמפיין פורסם על גבי מאות אוטובוסים ושלטי חוצות בכל רחבי הארץ.

(קמפיין המפלגה, באדיבות: עוצמה לישראל)

קבוצת אנשי שמאל ובראשם מוסי רז, איש ”שלום עכשיו“, עתרה ליו"ר ועדת הבחירו, השופט אליקים רובינשטיין, בדרישה לעצור את הקמפיין. בעתירה נכתב כי "קו פרסומי זה מיועד להטיל דופי באוכלוסיית מיעוט שמה ולהוביל לגינוי קולקטיבי על ידי אוכלוסיית הרוב כלפי האוכלוסיה הערבית בישראל... מדובר בחשד לניצול לגזענות, וכי יש כללי אתיקה המחייבים ניהול מסע בחירות. אשר על כן ביקשו אנשי השמאל מהשופט רובנשטיין לפסול את הקמפיין".

בן ארי ואלדד מסרו את תגובתם לשופט רובינשטיין וטענו כי לא מדובר בקמפיין גזעני אלא בדרישה לגיטימית. ”האם הדרישה למתן זכויות בתנאי שימולאו חובות רודפת אדם כלשהוא בשל צבעו עורו או השתייכות לגזעו או למוצאו האתני? הרי דברים אלה בדיוק נוגדים את הגדרת הגזענות, והצבת דרישה לגיטימית - שמתקיימת בכל חברה נורמאלית - מגלה תפיסה שלא הצבע קובע, לא הגזע מכתיב אלא בדיוק ההפך. אזרחים צריכים לקיים חובות על מנת לקבל זכויות“, טענו חברי הכנסת. לטענתם, ”מי שטוען שמדובר בקמפיין גזעני, לא מבין מה הם עקרונות הדמוקרטיה“.