למי קראתם מגזריים?

בפרסומי קמפיין הליכוד נטען כי "דתי מגזרי מצביע לבית היהודי". אלישיב רייכנר לא מבין למה או למי אנשי הליכוד מתכוונים

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 27/12/12 11:41 יד בטבת התשעג

למי קראתם מגזריים?

במודעות שפרסם הליכוד בעלוני בית הכנסת של שבת שעברה הוא ביקש לטעון שהצבעה ל'בית היהודי' היא הצבעה דתית מגזרית ולעומתה, הצבעה לליכוד היא הצבעה דתית לאומית. מול הדתיים "המגזריים" לכאורה של 'הבית היהודי' הציגה המודעה את תמונותיהם של חברי הכנסת הדתיים בליכוד, בניסיון לטעון שמדובר בחברי כנסת שמייצגים משהו רחב ולא מגזרי.

אבל כשמביטים על רשימת 'הבית היהודי' לכנסת הבאה אי אפשר שלא לשאול את אנשי הליכוד למי בדיוק קראתם מגזריים?.

האם התכוונתם לאבי וורצמן סגן ראש עיריית באר שבע?. האם מי שמחזיק את תיק הרווחה והקהילה בבירת הנגב, הוא דתי מגזרי?. או שמא התכוונתם לאיילת שקד התל אביבית החילונית, יו"ר תנועת 'ישראל שלי'?. האם שקד היא דתית מגזרית?.

אז מיהו דתי מגזרי, אורי אורבך?. שימו לב לחוקים שהעביר אורבך בכנסת היוצאת - חוק נגד השתתפות של ילדים במטווחי ירי, חוק סימון סוכרים ושומנים על מוצרי מזון, חוק סימון אבני שפה ועוד ועוד. הייתי שמח להבין מה בדיוק מגזרי בחוקים הללו. האם אורבך פעל לסימון מוצרי מזון של דתיים בלבד או לסימון אבני שפה רק בשכונות דתיות?.

ואולי המודעה של הליכוד התכוונה לח"כ אורי אריאל?. אם כן, אני מציע לחברי הליכוד להקשיב קצת לראשי הרשויות בנגב ובגליל. הם יופתעו לגלות עד כמה ח"כ אורי אריאל מסייע להם בשנים האחרונות. אני גם מציע לחברי הליכוד לנסוע למועצה האזורית בני שמעון, מועצה אזורית חילונית, ולהיחשף מעט לפועלו של זבולון כלפא, מספר 7 ב'בית היהודי', שמכהן בין השאר גם כמנהל קהילה בקיבוץ דביר של תנועת השומר הצעיר.

אז מי הוא דתי מגזרי?. האם נפתלי בנט, תושב רעננה, ששירת במגלן ועבד בעולם ההייטק? או שמא שולי מועלם סגנית יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל?.

ולא פחות מעניין לשאול מי הם חברי הכנסת ה"לא מגזריים" שהליכוד כל כך מתהדר בהם. כשבוחנים מקרוב את ששת הנציגים הדתיים שהציג הליכוד במודעה המדוברת, מגלים שארבעה מתוכם הם מתנחלים. בעשירייה הראשונה של רשימת 'הבית היהודי', יש שני אנשי פריפריה מהנגב, מה שאי אפשר למצוא בכל ארבעים המקומות הראשונים של רשימת 'הליכוד ביתנו'.

חברי הכנסת הדתיים בליכוד הם אנשים טובים וראויים, אבל הם רחוקים מלייצג את העשייה הרחבה והמגוונת של הציבור הדתי לאומי. רובם מזוהים כמעט אך ורק עם עשייה בתחום המדיני ולא בתחום החברתי, ויש לכך גם הסבר. הדתיים שנבחרים ברשימת הליכוד מרגישים יותר צורך להוכיח את ימניותם כדי שלא יאשימו אותם ביישור קו עם נתניהו. חוטובלי, אלקין, ועל אחת כמה וכמה פייגלין, יקדישו את רוב זמנם בכנסת הבאה לתחום ההתיישבות כדי להוכיח שהם יותר ימניים מראש המפלגה שלהם. לעומת זאת, חברי הכנסת של 'הבית היהודי' משוחררים מחובת ההוכחה הזאת, ולכן דווקא הם יכולים להתפנות יותר לעשייה חברתית.

המאמר יתפרסם השבת בעלון ”מצב הרוח“.