לא רק בגלל הצינגלה: הכירו את המתמודד הדתי ברשימת "עלה ירוק"

צבי צוויג (69), המתמודד לכנסת במקום ה-3 ברשימת "עלה ירוק", לא מבין את ההתנגדות לסמים קלים: "אין הבדל בין קנאביס לאלכוהול, יש ציבור ענק שמעשן ואי אפשר לרדוף אותו"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 20/12/12 17:03 ז בטבת התשעג

לא רק בגלל הצינגלה: הכירו את המתמודד הדתי ברשימת "עלה ירוק"
עלה ירוק, צילום: עלה ירוק

כבר אי אפשר להתכחש, הציונות הדתית הפכה לאחד הקלפים החזקים בבחירות לכנסת ה-19, כש“הבית היהודי“ הפכה בסקרים למפלגה השלישית בגודלה ובכך הביאה את ”הליכוד“ ואפילו ”העבודה“ לשחר לפתחם של המצביעים הדתיים. ולא רק הם: אפילו מפלגת ”עלה ירוק“ בחרה להציב מועמד ציוני-דתי במקום השלישי ברשימה.

צבי צוויג (69) עלה לישראל בגיל שלוש עם מעפילי האונייה "פאן קרסט". לאחר שהוגלה לקפריסין, התגורר בשכנות פליטי כפר עציון ביפו. הוא למד בבית ספר תחכמוני ולא יכול לשכוח את מנחם רוט ז"ל מורו לתנ"ך ואת מושא הערצתו הרב חנן פורת ז"ל. את ימי נערותו העביר בישיבת הדרום שם פגש את הרב יהודה עמיטל ז"ל שהשפיע לא מעט בעיצוב עולמו. ב-1980 חברת הייטק מצליחה.

("הרבנות לא צריכה להיות כפופה למדינה", צוויג. צילום: עלה ירוק)

גם אם נחפש במיקרוסקופ יהיה קשה מאוד למצוא מניין מצביעים דתיים למפלגתו של צוויג. מה הוא עושה שם אתם שואלים ומדוע לא להצטרף לנפתלי בנט? "לא הצטרפתי למפלגה כי אני אדם דתי, אלא משום שהמפלגה זו הינה קול יחיד בשממון הפוליטי והרדוד המקיף אותנו בו לא ניתן לשמוע דברי הגיון נטולים אינטרסים פוליטיים", הוא אומר בשיחה עם כיפה, "אני סולד מהנושא המגזרי, התכנסות בתוך המגזר מטרתה אחת היא - לחלוב מכספי משלמי המיסים עבור הקבוצה שבה אני חי. הרי גם תפיסת הציונות הדתית בבסיסה רואה את כלל עם ישראל ופועלת עבור כולם. אינני אוחז בגישה שצריך לתפוס כמה שיותר מהעוגה אלא אני מסתכל כיצד נוצרה העוגה הזאת, וכמה אזרחים נפגעו או נרמסו עבור יצור העוגה הזאת". לקראת הבחירות לכנסת חברה מפלגת "עלה ירוק" אל "התנועה הליברלית החדשה" כאשר ראש התנועה, ירון לרמן, מונה למספר אחת שלה. קנאביס וצינגלה!? גם, אבל אל תהיו מסטולים, הם כבר הרבה מעבר לכך.

צוויג הוא אדם מחושב ורהוט אשר מקורות היהדות הם נר לרגליו, עד כדי כך שעל כל שאלה אני זוכה לשיעורי תורה מרתקים שמצליחים לא אחת לטרוף את הקלפים המוכרים. אחד מדגליו הבולטים של צוויג הוא חירות הפרט. "המדינה אינה כלי להחזיר את עם ישראל בתשובה ומעולם לא היה לה תפקיד כזה וגם אין לה יכולת כלשהיא לעשות זאת בכפיה", הוא טוען בנחרצות, "לא מצאתי בחז"ל או במקורותינו שתפקיד המדינה או אפילו המלך לכפות על העם לקיים מצוות. הסנהדרין הייתה מוסד נפרד מהשלטון ולא השתמשה בו על מנת לכפות את פסיקותיה. גם הרבנות הראשית היום הינה מוסד פקידותי בלבד חסר כל תוקף ולא מצאנו אפילו בציבור הדתי לאומי כפיפות הלכתית לרבנות הראשית אלא כל ישיבה או בית כנסת כפופה לרב שאותו הם בחרו בעצמם".

צוויג, שדוגל בהפרדת הדת מהמדינה, טוען כי "הרבנות הראשית כפופה להחלטות בג"ץ והתערבות חילונית שמונעת ממנה לפסוק או להכריע כפי שבאמת הייתה רוצה, ולכן טוב לה לו היתה עצמאית ולא תלויה במדינה".

כיצד מדינה יהודית יכולה לאפשר נישואים חד מיניים או נישואי תערובת?

"אי אפשר לכפות על יהודי חילוני להתחתן על פי ההלכה וגם ספק אם כלל יש תוקף לנישואיו. לא חוקי האישות של המדינה יצמצמו את הנישואים שלא כדין אלא החינוך. כמו שאי אפשר לחייב נוצרי או מוסלמי במדינה להתחתן על פי דיני האישות של התורה כך אי אפשר לחייב זוג אתאיסטי לעשות זאת. בפועל אין היום זהות יהודית למדינת ישראל מעבר להיותה ריכוז של אוכלוסייה שרובה יהודים. גם אני מייחל לחזון הנביאים, אך זה יבוא רק באופן זה".

מפלגתו אינה מעוניינת לאפשר על פי חוק משחקי הימורים, אותם הוא מגדיר כ"לא רואיים", אך מתוך תפיסת עולמו טוען כי לא ניתן לאסור אותם. "'המשחק בקובייה' פסול לעדות, אך לא מצאנו עונש או אכיפה כנגד זה בתורה", מסביר צוויג, "הגישה שלי היא שלא מטרת המדינה לחנך את האזרחים לניהול נכון של חייהם, הפיכת נושא ההימורים ללא חוקי גורר אליו את העולם התחתון והפשע. ברגע שהנושא יהיה חוקי הוא לא יהיה שונה ממפעל הפיס". עוד טוען צוויג כי חילול שבת חמור מהימורים ובכל זאת אין מי שטוען כי צריך לכלוא את מחללי השבת.

מהי עמדתך בנוגע לשימוש בסמים קלים וכיצד זה מתיישב עם עולמך הדתי?

"אין הבדל בין קנאביס לאלכוהול, הקנאביס הינו סם קל יותר וכפי שאי אפשר להפליל אדם שיכור כך אי אפשר להפליל אדם שהתמסטל. גם התורה שרואה בשכרות דבר מגונה לא אוסרת זאת כדין אלא רק כמידה רעה. יש לזכור שיש ציבור ענק הצורך סם זה ולא ניתן להגדיר אותם כפושעים ועוול לרדוף אותם".

במחאה החברתית הצטרף צוויג אל המאהל ברחוב רוטישלד בתל אביב, לא ממש מתוך תמיכה, אלא על מנת לנסות להעבירם על דתם, ”דת הסוציאליזם“. לדעתו, "החיבור בין סוציאליזם ליהדות הינה גישה מהעת החדשה ולא הייתה קיימת בעבר, ופותחה על ידי רבנים מסוימים מהציונות הדתית שהושפעו מאד מרוח אביב העמים שסחף המונים וגם לצערנו המונים מבית ישראל. העיקרון הוא שכל מצוות הצדקה והחסד הינם על הפרט ובאחריות הפרט ואינם כלל מתפקיד המדינה. גם הדין של 'כופין על הצדקה' הינו משורש ש'כופין על המצוות' ולא דין ממוני. אין חיוב ממוני בין העשיר לעני. עד לא מזמן עוד לימדו בבתי ספר ממלכתיים דתיים את תורתו של מרקס והגל, לדעתי זה דבר מזעזע".

על אף הסיכויים הקלושים, צוויג מוסיף לקוות שיוכל להכנס לכנסת ובכך ”להגדיל במעט את מידת החסד ולקדם את החברה הישראלית להיות הוגנת וצודקת יותר, בה נוכל לגדל את ילדנו ונכדינו ברווחה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il