לא ברגישות ולא בנחישות: המפלגות הדתיות מתעלמות מבעלי המוגבלויות

המפלגות הדתיות בחרו להתעלם מבעלי המוגבלויות ולעסוק בעיקר במאחזים במקום בבעלי צרכים מיוחדים. מי התעלם ומי הצליח, בכל זאת, לצאת צדיק?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 08/01/13 18:00 כו בטבת התשעג

לא ברגישות ולא בנחישות: המפלגות הדתיות מתעלמות מבעלי המוגבלויות
shutterstock, צילום: shutterstock

השיח החברתי תפס לא מעט תשומת לב בסדר היום של מערכת הבחירות לכנסת ה-19, אולם מה שנראה מעל פני השטח - לא בהכרח משקף את עמדתן הרשמית של המפלגות הדתיות. מבדיקת כיפה עולה כי סוגיית היחס לנכים ובעלי מוגבלויות, נעדרת כמעט לחלוטין ממצעי המפלגות - שמתעלמות דווקא ממי שצריך אותן.

"בדקנו את תוכן מצע המפלגות לעניין נגישות לאנשים עם מוגבלות ולאכזבתנו מצאנו התייחסות זניחה לנושא בהתחשב בכך שהנושא מהותי ל- 18 אחוז מפוטנציאל הבוחרים“, אומרים בעמותת 'נגישות ישראל' ומוסיפים כי "ההתייחסות הסבירה היחידה הייתה של מר"צ, יש עתיד והעבודה“.

במצע הבחירות של מפלגת ”הבית היהודי“ לא מצאנו אף לא מילה אחת שנוגעת לנושא של נגישות, נכים או בעלי מוגבלויות. יתרה מכך, עמותת "נגישות ישראל" בדקה ומצאה כי אתר האינטרנט של ”הבית היהודי“ אינו נגיש לבעלי מוגבלויות, המהווים כ-15% מכלל מתושבי מדינת ישראל והם אינם יכולים לעשות בו שימוש.

גם ש“ס הקדישה חלק ממסמך העקרונות שלה לבעלי מוגבלויות, אך אתר האינטרנט של המפלגה, באופן אירוני, לא נגיש אליהם. את בדיקת הנגישות לאתר מפלגת ש"ס כמו גם לאתר מפלגת הבית היהודי ביצעה העמותה על ידי בודקים עם מוגבלויות שונות: לקויי ראייה, עיוורים, לקויי שמיעה וחרשים, מוגבלות מוטורית ונפשית. במהלך הבדיקות נעשה שימוש בטכנולוגיה מסייעת לנגישות המשמשת אנשים עם מוגבלות בעת הגלישה ברשת האינטרנט. העמותה מדווחת כי בעלי המוגבלויות שגלשו באתר מפלגת ש"ס ומפלגת הבית היהודי התקשו בהתמצאות כללית, במציאת מצע הבחירות וקריאתו, מילוי טפסים ויצירת קשר ועוד זאת על אף שימושם בטכנולוגיה המסייעת להם אלא שאתרי האינטרנט אינם תומכים בטכנולוגיה זו.

בדומה לכך, גם במצע הבחירות של מפלגת "עם שלם", המתפרסם באתר המפלגה, היחס למוגבלים לא מקבל כל ביטוי. עם זאת, ראוי לציין כי מספר ארבע במפלגה היא דניאלה יקירה, נכה המתניידת בכיסא גלגלים, והיא הנכה היחידה הנמצאת בעשיריה הראשונה מבין כל רשימות המפלגות הדתיות לכנסת.

מבין 38 הסעיפים במצע הבחירות של מפלגת "עצמה לישראל", מצאנו את הסעיף בו בעלי מוגבלויות חולקים את תשומת הלב בסעיף יחד עם משפחות חד הוריות, גמלאי צה"ל וניצולי שואה. "דגש מיוחד יינתן לחיזוקן והעצמתן של השכבות החלשות, כגון קשישים, משפחות חד הוריות, ניצולי שואה, נכי וגמלאי צה"ל, משפחות עם צרכים מיוחדים", נכתב במצע.

הרב שי פירון מקום שני ברשימת ”יש עתיד“ לכנסת, אשר במצע הבחירות של מפלגתו התייחסות נרחבת לנושא בעלי המוגבלויות, אומר לכיפה כי "בין היתר החלטתי להיכנס לפוליטיקה כדי שהיהדות תוכל להופיע במלוא יופיה וקומתה. סוגיית הנגישות והיחס לבעלי מוגבלויות היא ביטוי מוסרי עמוק ליחס לאחר ובעיקר להגשמת חזון הנביאים“. הוא ציין כי, לצערו, ”המפלגות הדתיות מעדיפות לעסוק בצדק במקום בחסד ובמאחזים במקום בעלי צרכים מיוחדים".

תגובות:

מפלגת "עם שלם": "זה מגוחך להעלות טענות מסוג זה כלפי מפלגה שבמקום הרביעי ברשימתה הציבה אישה דתית, דניאלה יקירה, בעלת מוגבלות המתניידת בכסא גלגלים שכל עיסוקיה המקצועיים וההתנדבותיים הם למען בעלי המוגבלויות וזכויותיהם. מה שמופיע באתר זהו מסמך עקרונות כללי והוא אינו מכיל את כל התחומים שהמפלגה עוסקת ותעסוק בהם".

מפלגת "עוצמה לישראל": "במצע עוצמה לישראל כתוב: 'סיעת עוצמה לישראל תפעל לשיפור המערכת הרפואית על ידי הרחבת סל שירותי הבריאות, עיגון תוספת שנתית קבועה של 2% לעדכון הסל על פי השינויים באוכלוסיה ובטכנולוגיות הרפואיות, ועיגון בחקיקה של הזכות לבחור רופא מטפל או מנתח גם ברפואה הציבורית. דגש מיוחד יינתן לחיזוקן והעצמתן של השכבות החלשות, כגון קשישים, משפחות חד הוריות, ניצולי שואה, נכים וגמלאי צה"ל, ומשפחות עם צרכים מיוחדים'. ולפיכך טענתכם כאילו המצע מתעלם מנכים אין לו על מה לסמוך".

במפלגת "הבית היהודי" הודו על פנייתנו ובעקבותיה הוסיפו למצע הבחירות סעיף בנוגע לבעלי מוגבלויות וציינו בתגובה כי "בתשדירי הבחירות שלנו צירפנו מתרגמת לשפת הסימנים לטובת ציבור החרשים".

תגובת ש"ס: למדנו על הדברים מפניית 'כיפה'. נבדוק אותם ונפעל לטיפולם. תנועת ש"ס פועלת למען אנשים עם מוגבלויות בכל שדרות העשייה שלה, במפעלי הרווחה שלה, בכנסת, ובמשרדי הממשלה שמנוהלים על ידי שריה.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il