יו"ר הכנסת: ברית האחים של בנט ולפיד - טעות של טירונים

לקראת הפריימריז בליכוד מספר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בראיון מיוחד ל'כיפה', מדוע הליכוד הוא בית גם עבור המצביעים חובשי הכיפה הסרוגה. ומה גרם לו להתייחס ברצינות למשה פייגלין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/12/14 15:55 ו בטבת התשעה

יו"ר הכנסת: ברית האחים של בנט ולפיד - טעות של טירונים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

יו"ר הכנסת היוצאת, יולי אדלשטיין (56) משמש כבר כמעט 20 שנה בתפקידי מפתח. בעבר שימש בתפקיד שר העלייה והקליטה בכנסת ה-16, ובכנסת ה-18 היה שר ההסברה והתפוצות ולממונה על רשות השידור, תפקיד ממנו התפטר לאחר פחות משנה. בשנה וחצי האחרונות משמש אדלשטיין כיושב ראש הכנסת, לאחר שהחליף את נשיא המדינה, ראובן ריבלין.

"מימיי לא הייתי חבר במפד"ל או בבית היהודי" הוא מנסה להסביר מודע הוא לא מתמודד ברשימה הדתית של בנט. "הקמתי בזמנו את מפלגת 'ישראל בעלייה' שהתמזגה עם השנים בתנועת הליכוד וזו כבר מערכת הבחירות הרביעית שלי בליכוד. אני חושב שיש חשיבות רבה לפעילות בתוך הליכוד, בתור מפלגת שלטון. אינני פוסל לגמרי את קיום מפלגות נוספות חוץ מהמפלגות הגדולות ואף הייתי במצב זה מתוך ישראל בעלייה, אך דווקא משום כך אני יכול לומר מניסיוני, שלא ניתן להשוות את היכולת לפעול מתוך מפלגת שלטון דוגמת הליכוד אל מול מפלגה כמו הבית היהודי שאינה נמצאת שם בטווח הנראה לעין", אומר אדלשטיין ומוסיף כי לתפקיד כמו יו"ר הכנסת לא ניתן להגיע מתוך מפלגה שאינה מפלגת שלטון.

כשאתה מדבר על השפעה למה כוונתך, הרי אינך נחשב כמחוקק בולט בתחומי דת ומדינה?

"ההשפעה היא שונה, הן מבחינת התפקידים והן מבחינת מגוון נושאים שניתן לעסוק בהם, דוגמת דת ומדינה ונושאים מדיניים ואפילו לעסוק ברגעי משבר ונושאים כואבים יותר, דוגמת המקרה העצוב ביותר - ההתנתקות. כמובן, שגם המפד"ל שהייתה חברת קואליציה התנגדה להתנתקות, אך ההשפעה של מי שפועל מתוך מפלגת שלטון גדולה הרבה יותר. התחושה היא שלו היו אז עוד 4-5 חברי כנסת נאמנים יותר לעקרונות מאשר לכיסאות, היינו יכולים אולי לרחוץ עכשיו בחופי גוש קטיף.

"לצערי או לשמחתי, אינני מחוקק חוקים כבר שש שנים בשל תפקידיי כשר ויו"ר הכנסת. אך אני חושב שההשפעה היא לא רק של מי שמגיש את החוק אלא ההתייחסות התמיכה והובלת מהלכים ואני חש שהתייחסתי בתחומים אלו לחוקים של דת ומדינה ברצינות רבה.

(צילום: פלאש 90)

"כמובן שגם בתחומים אלו של דת ומדינה היכולת לפעול מתוך מפלגה דוגמת הליכוד מאשר מהבית היהודי היא גדולה יותר. מטבע הדברים אינך כפוף להנהגת הסיעה בנושאים אלו וניתן למצוא דעות רבות יותר ולבחור את הדרך שאתה רואה לנכון לטובת הציבור בישראל".

האם בעיניך הליכוד יכול להיות בית עבור המצביע הדתי לאומי?

"עובדה היא שבתנועת הליכוד ישנם חובשי כיפה רבים. עד לבחירות האחרונות בהן הבית היהודי גדל באופן משמעותי, ואני מוכן להוסיף, טוב שכך, היו יותר ח"כ חובשי כיפה בליכוד מאשר במפלגה שהגדירה את עצמה ככזו, כך שאני בהחלט יכול לראות בו כבית ולא רק בזכות נוכחותי שם. לדעתי, כל אחד צריך לבחור לפי האופי שלו, האם לבחור נציג סקטוריאלי או לבחור להיות חלק מהתמונה הגדולה של מפלגת השלטון ולשני טיפוסי המצביע שתי המפלגות יכולות לתת מענה".

אדלשטיין יוצא בהכרזה מפתיעה למדי: "אם כל אנשי הציונות הדתית יתאחדו במפתיע תחת מפלגת 'הבית היהודי', ייתכן ונמצא את עצמנו, גם אנחנו וגם הבית היהודי, מחובקים יחד באופוזיציה מסתכלים איך 'הרצוגים' ואחרים מרכיבים את הממשלה.

אדלשטיין מספר כי לפני כמה ימים שאל אותו משהו ביישוב 'נווה דניאל' בו הוא מתגורר, מדוע הוא מצביע ליכוד ולא הבית היהודי והשיב לו "אני רוצה שנפתלי בנט יהיה שר בכיר בממשלה". לדבריו זה אולי נשמע כהתבדחות אך זו המציאות במידה וגם הליכוד וגם הבית היהודי יקבלו כ-17 מנדטים שלא יספיקו להקים את הממשלה.

למרות זאת, מדגיש אדלשטיין כי בנושאים רבים הוא רואה את עצמו שותף של הבית היהודי אך הוא מסייג את דבריו ואומר כי בקדנציה האחרונה נעשו טעויות חמורות מאד, "טעויות של טירונים" כלשונו, כשאני שואל אותו למה הוא מתכוון הוא מציין את "ברית האחים" של בנט ולפיד שהביאה את המדינה למערכת בחירות נוספת תוך שנה וחצי.

האם עודף נציגים חובשי כיפה לא יהפכו את הליכוד למאיים יותר עבור המצביע החילוני?

אדלשטיין לא נבהל מהבאזז התקשורתי האחרון. "התקשורת פתאום מתגעגעת לאנשים שהיו בעיניה סמן כמעט פשיסטי, למשל אנשים כמו בני בגין, ופתאום התקשורת מתגעגעת לליכוד הישן?" הוא אומר ומסביר כי הליכוד תמיד היה בית להשקפות שונות.

בהתיחסו לחברו בליכוד, ח"כ משה פייגלין, אומר אדלשטיין כי פייגלין עבר בשנים האחרונות לא מעט תהליכים כשתוצאה מהם מיתן מעט את המשפטים שמצביעי הליכוד אינם אוהבים. "אני משער שהוא ייבחר במקום ריאלי גם בכנסת הבא" הוא אומר ומוסיף כי מאז שפייגלין הודיע כי לא יתמודד למשרת היו"ר הוא מתייחס אליו יותר ברצינות. "באופן כללי אני ממליץ לכל מי שמדבר על רצונו להנהיג את המדינה מבלי שעשה דרך ארוכה לפני להביט במראה ולהבין כי זוהי הכרזה מגוחכת", אמר אדלשטיין.

בתור חובב אדוק של טניס שולחן, מתייחס אדלשטיין לשאיפותיו בכנסת הבאה "אני מאמין במשחק של 'נקודה נקודה' מבלי להכריז הכרזות מוקדמות. עכשיו אני עומד בפני הפריימריז בליכוד בתקווה להתקדם למקום גבוה יותר מהמקום העשירי בו זכיתי בבחירות הקודמות ולאחר מכן נערך לבחירות הכלליות בתקווה לנצח ולהרכיב את הממשלה ורק לאחר מכן אעסוק בחלומות הפרטיים שלי".