ועידת ”הבית היהודי“ אישרה את הסכם האחדות עם ”תקומה“

טרם ההצבעה קראו צירים וותיקים שלא להצביע בעד ההסכם, שכן לדבריהם הוא ”פוגע בכוחו של המרכז“. אישור ההסכם מעניק למעשה סמכויות נרחבות לחברי הסיעה וליו“ר נפתלי בנט

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/12/12 18:44 יט בכסלו התשעג

ועידת ”הבית היהודי“ אישרה את הסכם האחדות עם ”תקומה“
יחצ, צילום: יחצ

ועידת ”הבית היהודי“ אישרה הערב (ב‘) את הסכם האחדות בין המפלגה לבין ”תקומה“, במסגרתו המפלגות ירוצו במשותף לכנסת ה-19 ואף יתמזגו מספר חודשים לאחר הבחירות. קודם להכרעה התגלע ויכוח בין צירים וותיקים בועידה לבין אנשיו של היו“ר נפתלי בנט, סביב אישור ההסכם. בנט אמר הערב כי "כשכל כך הרבה מפלגות מדברות על שוויון בנטל אנו באים עם רשימה של לוחמים וקצינים מה שמעיד שאנו לא רק מדברים אלא גם עובדים".

ליאורה מינקה, יו“ר תנועת הנשים הדתיות ”אמונה“, קראה לצירים שלא להצביע על ההסכם מבלי לראות את כל תוכנו ומבלי יכולת להגיש נגדו הסתייגויות. בפתח ישיבת המליאה התפתח ויכוח פומבי בין איילת שקד לליאורה מינקה, עוד טרם להצבעה.

גורמים ותיקים בועידה אף הביעו חשש כי אישור ההסכם, המעביר למספר חודשים את כל סמכויות ועידת המפלגה לידי אנשי הסיעה בכנסת, יפגע אנושות בכוח הועידה לדון ולקבל החלטות בעתיד. אותם גורמים הציעו להצביע הערב רק על רשימת המפלגה לכנסת ולא על כל פרטי ההסכם שגובש בין המפלגות, כשכרגע כלל לא ניתן לערער עליו. אחד מאותם מתנגדים אמר לכיפה: "בנט חושב שהוא דיקטטור כמו יאיר לפיד או ציפי לבני, שהוא יכול לקבל את כל ההחלטות ולעשות מה בראש שלו. הוא מנסה לפגוע במנגנון הדמוקרטי שלנו".

(הקרב הראשון של היו"ר בנט. צילום: יחצ)

במישור המעשי, הויכוח נוגע לשאלה מי ימנה את השר הבכיר במידה והמפלגה תכנס לקואליציה לאחר הבחירות. על פי הסכם האחדות, היו“ר נפתלי בנט הוא הסמכות העליונה והבלעדית לקביעת משרת השר. על פי הנוהל המקובל כיום, המפתחות נמצאים בידיו של מרכז המפלגה, אשר מצביע על ההחלטה ומאייש למעשה את התפקיד, כמו גם את יתר התפקידים הפוליטיים.

מדוברות המפלגה נמסר בתגובה לכיפה כי "במסגרת תהליך ההתחדשות שעובר על הבית היהודי הועידה תהפוך להיות דומיננטית ומשמעותית מאי פעם, תתכנס לעיתים תכופות יותר, תצביע על אישור האיחוד היום, על מיזוג המפלגות שיובא בפני הועידה לאחר הבחירות וכן על איוש התפקידים. לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני. הדרך החדשה אליה יצאנו תעשה בשיתוף, בהתייעצות ובתיאום עם החברים והצעד הראשון יהיה באחדות אותה תאשר הערב הועידה“.

מרכז ”תקומה“ כבר אישר השבוע את פרטי ההסכם בין שתי המפלגות. יו“ר ”תקומה“, ח“כ אורי אריאל, ציין כי ”אנו יוצאים לדרך חדשה מאוחדים וחזקים. יחד עם הרוח והעוצמה של הציבור כולו, הפרוש בכל הארץ, נחזיר את הציונות הדתית חזרה למרכז המפה הפוליטית“.