הרב פירון: הבית היהודי הוא האקזיט של הרבנים מלמד וליאור

בכנס סוער במכון הישראלי לדמוקרטיה, טען הרב שי פירון כי "בזכות בנט, לרב ליאור לרב מלמד תהיה ההשפעה העצומה ביותר מאז שהתחילה הפוליטיקה הדתית לאומית"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/01/13 10:05 כא בטבת התשעג

הרב פירון: הבית היהודי הוא האקזיט של הרבנים מלמד וליאור
המכון הישראלי לדמוקרטיה, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

דיון סוער התקיים אמש (ד‘) במכון הישראלי לדמוקרטיה, תחת הכותרת "דתיים בפוליטיקה - ביחד או לחוד?". פאנל המשתתפים, שלא חסך מהלומות הדדיות, ביקש לבחון את מקומם של הנציגים הדתיים בכנסת: אם במפלגות סקטוריאליות או בהשתלבות במפלגות הגדולות.

הרב שי פירון, מספר 2 ברשימת ”יש עתיד“ לכנסת, הסביר בפאנל כי ”לא הלכתי לפוליטיקה בגלל שאני שליח של הציונות הדתית. אני הלכתי ליש עתיד בגלל שחשבתי שהגיע הזמן לפרוץ את העולם המגזרי, אני לא שליח של אף אחד“. לדברי הרב פירון, ”יש משהו נורא פתטי שאני חווה את זה המון שנים - שאם יש לך כיפה על הראש, אתה תמיד שליח, או עלה תאנה, או דתי מחמד - אתה אף פעם לא יכול להיות מוכשר באמת“.

הרב פירון תקף את נפתלי בנט, יו“ר ”הבית היהודי“ וטען בדיון כי ”בנט לא הקים מפלגה דתית, הוא הקים מפלגה חילונית. המטרה שלו היא להיות ראש ממשלה, אז הוא מצא מפלגת מדף עם 3 מנדטים, וזה היה האקזיט הטוב ביותר שהוא יכול לעשות. לרב ליאור ולרב מלמד תהיה ההשפעה העצומה ביותר מאז שהתחילה הפוליטיקה הדתית לאומית, וזה אקזיט של הימין הקיצוני. זה לא בנט שמשתיק את החכים הימניים, זה הם ששותקים מכיוון שהם מבינים שכדאי להם לשתוק“.

("אין שום קרב בין הליכוד לבית היהודי". הכנס, אמש. צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

חילי טרופר, המתמודד הדתי ברשימת ”העבודה“ לכנסת, הסכים עם דבריו של הרב פירון ביחס לביקורת נגד ”דתיי המחמד“. לדבריו, ”אצל הדתיים יש תמיד מגנומטר - כמה אתה דתי... אני לא מרגיש שאני נדרש להיות פחות דתי כי אני במפלגה חילונית, כי הדת היא חלק מהזהות שלי, אני עוד כמה דברים חוץ מיהודי דתי, אצלי יש הלימה בין הסוגיות החברתיות והסוגיות היהודיות“.

”בציונות הדתית יש מלא עשייה חברתית, הגרעינים, השירות הלאומי - איך אפשר להגיד על זה דבר רע? זה מקסים, אלא שאין לזה ביטוי ציבורי“, הוסיף טרופר, שכדוגמא ציין כי פרסום דו“ח העוני לא גרר שום תגובה מהבית היהודי. ”גם נפתלי בנט שאומר 'אנחנו למען כולם' - כשאתה עובד למען הכלל, זה אומר שאתה עובד עם הכלל“, ציין טרופר.

ח“כ ציפי חוטובלי מהליכוד-ביתנו, הבהירה בכנס כי למפלגתה ”אין שום קרב עם הבית היהודי, הם שותפים טבעיים בקואליציה שלנו“. עם זאת, חוטובלי הבהירה כי ”נתניהו צריך מפלגה חזקה, שתביא שלטון יציב. אין דרך לדלג על מפלגת השלטון, היא זו שקובעת יעדים. אני לא רואה בנבחרת של הדתיים בליכוד עלה התאנה של הליכוד. איך נראית מפלגת השלטון? 80% מהתנועה הם אנשים מסורתיים. זה הליכוד“.

”אנחנו הליכוד“, הוסיפה חוטובלי, ”הליכוד רואה בנו מנהיגים אותנטיים של המפלגה, יש לכם כבר בית גדול שאם תתנו לו לשלוט - הוא יממש את כל החלומות שלכם“.