הישורת האחרונה: לאן ילכו קולות הציונות הדתית?

הבית היהודי, יחד, הליכוד או אולי יש עתיד וכחלון? במפלגות עושים מאמצים לשכנע את הבוחרים הפוטנציאליים רגע לפני היציאה לקלפי. מנו גבע ל"כיפה": יכולות להיות הפתעות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/03/15 17:50 כה באדר התשעה

הישורת האחרונה: לאן ילכו קולות הציונות הדתית?
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

בעוד מעט יותר מ-12 שעות יפתחו הקלפיות ומיליוני מצביעים יגיעו אל הקלפיות, ישלשלו את המעטפה לתוך הקלפי הכחול ויכריעו מי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל, ואילו מפלגות ישפיעו על עתידנו בשנה, שנתיים הקרובות ואולי אפילו יותר מכך אם יהיה לנו קצת מזל.

בשעות האחרונות עושים במפלגות השונות מאמצים לשכנע את הבוחרים הפוטנציאליים להצביע למפלגה שלהם, באמצעות חברי כנסת שמתקשרים ישירות למצביעים, באמצעות מענה טלפוני, סרטונים אחרונים וסמסים הקוראים לצופים לגלות מה מועמד זה או אחר אמר על יריבו.

נדמה כי הקרב על הציונות הדתית מעולם לא היה מר יותר. הבית היהודי, יחד, הליכוד, יש עתיד, כולנו ואפילו המחנה הציוני עושים כולם מאמצים לשכנע את בעלי הכיפות הסרוגות להצביע להם. לא סתם רוב הדוברים, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייחסו בהפגנת הימין בכיכר רבין ל'מנשקי המזוזות' מכיוון שהמצביעים מהציונות הדתית הינם ברי שכנוע, בעיקר לאחר פרשת אוחנה והבית היהודי אשר פתחו את הפתח לשכנע את הדתיים הלאומיים לעבור למפלגה אחרת.

(צילום: דוברות)

"יכולות להיות הפתעות בבחירות", אומר בראיון ל'כיפה' מנו גבע, מנכ"ל מכון המחקר "מדגם" אשר צפוי יחד עם הסוקרים האחרים להוביל את המדגמים מחר בערב ולבשר לאזרחי המדינה מי יהיו נציגיהם בכנסת בקדנציה הקרובה. “ראינו הפתעות ב-2013 וב-2006 עם הגמלאים ולא מן הנמנע שתהיה דינמיקה ותנודות. אומנם ארבעת הימים שעברו מאז הסקר האחרון אינם הרבה זמן, אך יחד עם זאת מדובר בלא מעט זמן לאפשר לאנשים לשנות את דעתם".

גבע מסביר כי המאבק על קולות הציונות הדתית אינו חדש, אך אינו משפיע באופן דרמטי על תנועות בין הגושים אלא בתוך גוש הימין עצמו. “זה לא סוד שיש מאבק על הקולות בין הבית היהודי לליכוד. זה משהו שבולט מאוד והסיבה היא ששתי המפלגות הללו נמצאות באותו הגוש. בהחלט יכול להיות שחלק מהציבור שתומך במפלגות הללו יזוז ממפלגה אחת לשניה".

עם זאת הוא מבהיר, “על פי הסקרים האחרונים שערכנו בערוץ 2 ובידיעות אחרונות יש לבית היהודי 11-12 מנדטים ולליכוד 21-22. לדעתי אנחנו לא נראה תנודתיות משמעותית בין המפלגות, אך מדובר בהערכה בלבד שכן אין בידי נתונים נכונים להיום אלא ליום שישי בלבד.

בעוד כ-12 שעות כאמור יצאו בני הציונות הדתית יחד עם שאר אזרחי המדינה ויכריעו מי יהיו הנציגים שלהם בכנסת הקרובה, וה'מאני טיים' נמצא בעיצומו. בשעות האחרונות מקבלים המצביעים טלפונים מוקלטים מאיילת שקד וממועמדים נוספים, סמסים בהם מבשרים להם על "בחירות גורליות", וסיסמאות כגון "שומרים על קולות הימין", אך בקלפי אין מי שישכנע והם יאלצו להכריע - ימין או שמאל, הבית היהודי, יחד, הליכוד, יש עתיד, כולנו, ישראל ביתנו, המחנה הציוני, המפלגות החרדיות או אפילו מרצ והמפלגה המשותפת. עד מחר בערב נדע כולנו כפי הנראה מי יהיה ראש הממשלה הבא ומי יהיו הנציגים שלנו לכנסת ה-20.