האותיות הקטנות: מה יחס המפלגות לסוגיית נישואין אזרחיים?

ברית הזוגיות או נישואין חד מיניים - המצעים השונים מתייחסים גם לסוגיות דת ומדינה. תהיו מופתעים לגלות מי בין התומכים. יצאנו לבדוק

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/12/12 11:44 יח בטבת התשעג

האותיות הקטנות: מה יחס המפלגות לסוגיית נישואין אזרחיים?

אחד הנושאים הבוערים כיום בענייני דת והמדינה הוא תחום הנישואים האזרחיים. מי שאינו מעוניין לקיים טקס ורישום נישואים על פי היהדות יתקשה להינשא במדינת ישראל מה שגורם ללא מעט ביקורת. שאלנו את המפלגות מהי צריכה להיות עמדתה של מדינת היהודים בשאלת הנישואים האזרחיים בהם נישואים חד מיניים ונישואי יהודים וגויים.

מדיניות הרבנות הראשית בתחומי גיור, הכרה ביהדות נישואין וגירושין תגרום לכך שבעשורים הקרובים רוב אזרחי מדינת ישראל לא יוכרו כיהודים על פי ההלכה!

על פי החלטת מועצת הרבנות כל עולה שעלה משנת 1990 והלאה, ולא משנה מהיכן עלה - מוגדר כאינו יהודי עד שיוכיח אחרת, זאת בשל בעיות שהתגלו בהוכחת היהדות.

ההחלטה כשלעצמה יש בה הגיון, אולם, במקביל, לא הקימה הרבנות גוף שיטפל בלמעלה ממיליון ורבע העולים הללו. גוף שיסביר להם את חשיבות העניין וייתן להם ייעוץ והכוונה להוכחת יהדותם. וכך רק גוף וולונטרי כדוגמת צהר (בנוסף לעמותות אחרות העוסקות בכך) עוסק בהכרה ביהדותם של עולים אלו בבתי הדין.

במקביל הבעיות הרבות שקיימות בתחום נישואין גירושין גורמות לכך שחלק גדול מאזרחי מדינת ישראל אינם רוצים להתחתן כדת משה וישראל.

משמעות הדבר כי מי שלא יתחתן כדת משה וישראל צאצאיו לא יוכלו בעתיד להוכיח שהם יהודים על פי ההלכה.

וכך מדיניות הרבנות בארבע סוגיות אלו: גיור והכרה ביהדות מחד, גירושין ונישואין מאידך - מחוללות אסון לעם היהודי, וגורמות לכך שתוך מספר עשורים אנו עלולים להגיע למצב שבו רוב אזרחי מדינת ישראל לא יוכרו כיהודים על פי ההלכה.

פתרון מיידי לסוגיות אלו הוא במתן סמכות לכל רב עיר לפתוח בית דין לגיור, בית דין לגירושין אליו יוכל לפנות כל אדם ללא קשר למקום מגוריו. כמו כן, פתיחת אזורי הרישום לנישואין כך שכל אזרח יוכל לפנות לכל רבנות בארץ בכל אחד מהנושאים: גיור, נישואין וגירושין. במקביל תשקיע מדינת ישראל השקעה נכבדת בעידוד בירורי יהדות.

כפי שנכתב למעלה - הבעיה המרכזית בנישואין אזרחיים היא בכך שהמתחתן שלא כדת משה וישראל מאבד את הכלי המרכזי שיהיה לצאצאיו להוכיח את יהדותם. תוך דור או שניים ילדיהם של אותם זוגות לא יוכלו להוכיח את יהדותם כשירצו הם להתחתן כדת משה וישראל. נישואין אזרחיים הם סכנה גדולה להפיכה לשני עמים - יהודים על פי ההלכה, ויהודי על פי התודעה.

יחד עם זה עלינו לדאוג לכך שהרבנות תהיה מסבירת פנים לאזרח ללא כל קשר להשקפת עולמו הדתית.

אנו רואים בחומרה רבה את העובדה שהרבנות הפכה להיות גוף פוליטי שמטרתו להטות את אמונתו של האזרח באירועים המיוחדים של חייו. יש להפוך הזדמנויות אלה למפגש של כלל אזרחי ישראל היהודים עם היופי שקיים במסורת ישראל.

(מטה המפלגה)

סוגיית הנישואין בישראל מהווה את אחד הביטויים לסכנות המאיימות על החברה אלא אם כן ניגש להגדיר יחד, מחדש, את מערכת היחסים שבין דת ומדינה. אני סבור שאי אפשר להתעלם מהעובדה ששליש מצעירי ישראל בחרו להינשא בנישואין אזרחיים במסגרות שונות. עלינו למצוא דרך המאזנת בין האדרת מקומה של היהדות מחד, ובין ההבנה שלכל אחדד הזכות להינשא בדרך בה הוא מעוניין.

אני סבור שנישואין כדת משה וישראל הם דרך המלך הראויה למדינת ישראל. לשם כך יש ליצור שינוי מהותי במערך הרבנות, רישום הנישואין, רבנים עורכי נישואין, הכנה לקראת נישואין ועוד. אולם, עד אז - הזירה בה מתמודדים עם הסוגיה אינה כפייה או חקיקה, כי אם חינוך והסברה.

במדינה דמוקרטית בה אדם ממלא את כל חובותיו לחברה, יש לאפשר לכל אחד להינשא כרצונו. אומנם, יש למצוא דרך המבחינה בין נישואין כדת משה וישראל לבין שאר ההתקשרויות הזוגיות.

לדוגמא: הבחנה בין נישואין לבין ׳ברית הזוגיות׳ או רישום כ׳נישואין אזרחיים׳. פוסקי הלכה רבים התמודדו עם השאלות ההלכתיות המצטרפות להכרה במסגרות של נישואין אזרחיים והוצעו מספר פתרונות.

חשוב להדגיש: אין מדובר בכניעה או בוויתור על יהדותה של מדינת ישראל. להערכתי התעלמות מהתופעה וסירוב למצוא דרכי הכרה משותפים, יובילו בהדרגה לשחיקה גדולה ביהדותה של ישראל. המתנגדים יכולים (אולי) להרנין משהו בהווה אבל אין ספק שהם פוגעים בעתיד של כולנו.

(הרב שי פירון)


כרב וכאיש הלכה, אני ודאי מתנגד לנישואים אזרחיים באופן גורף. אבל אני כן תומך במציאת פתרון לכאלה שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה ומבקשים להתחתן ביניהם. לא רבים יודעים, אך למרבה האבסורד, אנשים אלה לא יכולים להתחתן ולהירשם כנשואים במדינת ישראל. זהו מצב שלא יתכן במדינה מודרנית וחובה עלינו לתקן אותו. מעבר לכך, עלינו לשאול את עצמנו מדוע זוגות ישראלים רבים כל כך בוחרים לוותר על טקס הנישואים היהודי, כדת משה וישראל ולטוס לקפריסין ולמקומות אחרים. מדוע יש איבה כל כך גדולה ורתיעה מכל מפגש עם שירותי הדת? עלינו לתקן זאת ולבצע מהפכה ברבנות שתהפוך אותה למאירת פנים ומקרבת וממילא תקטין את הביקוש לנישואים שאינם במסגרת ההלכה.

(ח"כ הרב חיים אמסלם)

מפלגות ש"ס, "עוצמה לישראל" ו"העבודה" לא השיבו לפנייתנו.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן