בתו של הרב פירון מדברת על הכל: "הוא בכה במדגם, חולם על תיק החינוך"

דרכו הארוכה של הרב שי פירון אל הפוליטיקה הייתה רצופה התייעצויות עם משפחתו. בשיחה עם כיפה מספרת אור על הקשרים העמוקים עם משפחת לפיד, על לימוד תורה במהלך הקמפיין - ועל העתיד

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 24/01/13 11:44 יג בשבט התשעג

בתו של הרב פירון מדברת על הכל: "הוא בכה במדגם, חולם על תיק החינוך"

לא מעט רבנים ואישים בכירים בציונות הדתית היו רגילים לתקוף אותו ולצאת נגדו בגלוי ובסתר, אלא שעכשיו, כשמדובר במספר 2 במפלגה הכי חשובה בכנסת הבאה, הוא כנראה יזכה ליחס אחר. אור פירון-זומר, בתו של הרב שי פירון, מספר 2 ברשימת ”יש עתיד“, מספרת בשיחה עם כיפה על הדרך הארוכה שעשה אביה במסגרת הקמפיין המוצלח של ”יש עתיד“ - ועל מה שקרה מאחורי הקלעים.

"הסתובבנו יחד בקלפיות וכבר בצהריים הרגשנו שהולך להיות משהו ענק", מספרת אור פירון, "כשתוצאות האמת נחשפו הייתה התרגשות עצומה ולמרות שכל הדרך אבא ניסה לשמור על פאסון - הוא הזיל דמעה. לא הרבה יודעים אבל אבא הוא אדם מאוד רגיש". כשאני שואל אותה מה היעד הבא, היא כבר יודעת לירות מיד: "מבחינתו ברור ששר החינוך, זה החלום, אבל גם תיק הרווחה יתקבל. הוא נמצא במצב שבו התחלנו את המסע. מצב של שליחות ולכן כל דבר שיציעו לו הוא יראה בו כמשהו למלא את השליחות לעם ישראל ולשם הוא ילך".

לפני כשלוש שנים הכירו יאיר לפיד והרב שי פירון ומאז ההיכרות הפשוטה הפכה לרומן שלם ביניהם ובין משפחותיהם. "בשבילנו זה דוד יאיר", מתארת אור. שתי המשפחות נהגו להתכנס לסעודות משותפות בבית משפחת פירון וכבר אז היה ברור שמשהו טוב נרקם אולם אף אחד לא תיאר לעצמו שיש עתיד ל"יש עתיד". כשהגיעה ההצעה להצטרף למפלגה, כינס הרב פירון את משפחתו לשיחה מתוחה במיוחד. "היה ברור לנו מצד אחד שהוא מאוד רוצה אבל מצד שני היה ברור שאם אחד מאתנו יגיד 'לא' הוא לא ילך על זה", מספרת אור.

מדוע הוא התלבט אם להצטרף ליש עתיד?

"השאלה הייתה האם זה מתאים ונכון בשבילו ובשביל המשפחה כי זה ידרוש מכולנו הרבה יותר. השאלה השנייה היית האם 'יש עתיד' היא הפלטפורמה הנכונה לשליחות הזאת. היו רגשות מעורבים כי כל ילד שונה ובעל דעות שונות. היו שטענו במשפחה שיהיה קל יותר להכיל את אבא במסגרת 'הבית היהודי' או 'הליכוד' אבל לחלק אחר מאוד קסם המורכבות של 'יש עתיד'. לא פוליטיקה אחרת אלא שיח אמתי ושונה בין דתיים לחילוניים, כך הרגיש לנו והחלטנו ללכת על זה".

הסלולרי של הרב שי פירון לא מפסיק לצלצל, לכמה מן השיחות, היא מגלה, אחראי לפיד שנוהג להתייעץ עם חברו ושותפו כמעט בכל דבר שקשור למפלגה. על אף המקום המרכזי שקיבל הרב פירון ברשימה, מספר 2, היו לא מעט בציונות הדתית שהרימו גבה נוכח "עלה התאנה" שמצא לעצמו לפיד. האם משפחת פירון הופתעה? ממש לא. "הכנו את עצמנו להכל וידענו לאן אנחנו נכנסים, החברה הדתית היא מאוד ביקורתית ותמיד הייתה כזאת כלפי אבא", טוענת בתו.

עד כמה הביקורת השפיעה על המשפחה?

"אבא עשה הרבה ניסיונות להפריד בין הפוליטיקה לבית ואפילו החלטנו שאני היחידה שקוראת טוקבקים וכתבות על אבא. למרות זאת, היינו מאוד בפנים אבל הופתענו מרמת ההכנה שהכנו את עצמנו. קיימנו הרבה מאוד שיחות משותפות כדי להתחזק ביחד כי היה ברור שלבד אף אחד לא יכול להכיל את הקושי. ידענו שהולכת להיות הכפשות אבל האמת שמהתקשורת החילונית לא חששנו אלא דווקא מהתקשורת הדתית, כי היא מאוד מגויסת למחנות מסוימים".

(צילום: יש עתיד)

הביקורת הציבורית תמיד היית מנת חלקה של משפחת פירון. "אבא שלנו הוא פורץ דרך והתקשורת הדתית והחברה הדתית תמיד ביקרו אותו", אומרת אור, "כשאבא הקים את ישיבת ההסדר בפתח תקווה היו כאלה שלא מצא חן בעיניהם ישיבה שהיא קצת יותר פתוחה. לאחר מכן כשאבא הקים את רבני צהר היו שכינו אותם רפורמים". באחת הקלפיות ניגשה פעילה דתית כבת 16 אל אור שליוותה את אביה ושאלה "איך זה שהרב פירון הפך רפורמי והתפקר?". "מצאתי את עצמי מסבירה לה ומתווכחת אבל עזוב, אני הייתי אחראית על הלו"ז של אבא ומספיק לראות את כמות השעות שהקצבתי לו ללימוד תורה גם בשבוע האחרון לפני הבחירות, כדי להעיד שהבעיה היא אצל מי שאינו מסוגל להכיל חשיבה קצת אחרת. במהלך הקמפיין אבא שלי אמר לי 'אור אני לא עומד בזה, אני חייב ללמוד תורה'. אל תשכח, למרות הפוליטיקה - אבא הוא עדיין רב".

תופעה מעניינת היא שבמהלך הקמפיין של ”יש עתיד“ מצא עצמו הרב פירון משיב לעשרות רבות של שאלות שהופנו אליו מצד פעילי המפלגה שבמרביתם חילוניים ומחברי הרשימה עצמם שאולי לראשונה מצאו כתובת יהודית.

לאובמה יש את מישל, לביבי את שרה. עד כמה אמא מעורבת ומשפיעה?

"צריך להכיר את אמא כי היא האיזון המושלם של אבא שלי שהוא די היפראקטיבי. היא העוגן של הרוגע והשקט ומדהים איך בתקופות לחוצות הוא רוצה להיות עם אמא. אנחנו בית שמאוד מתייעצים ומשתפים ואבא מאוד אוהב לשתף ולהתייעץ איתנו וכמובן שגם עם אמא. בשולחן שבת הוא מקפיד לשאול את דעתנו ואם למשל בקמפיין היו לו מסרים שלא אהבנו או לא היה לנו נוח איתם, המסרים והאמירות האלה התרככו ולפעמים גם שונו".

(צילום: טכנוגרפיקס)

מאז ומתמיד היה הרב שי פירון אדם פעלתן. "את אבא אנחנו רואים בעיקר בשבתות, אפילו כשהוא היה ראש אולפנית ישורון הוא היה יוצא מוקדם כדי לעמוד בכניסה לאולפנית ולאחל בוקר טוב לבנות", מספרת בתו, "במובן הזה אנחנו רגילים לאבא שעובד קשה רוב היום אבל כובד האחריות שלו מעתה והלאה הוא רב יותר. אז מצד אחד הוא יוכל לבטא עצמו יותר אך מצד שני יהיה לנו אבא טרוד יותר. בכל מקרה אנחנו סומכים עליו ומאוד מאמינים בו".

"אבא לא תאר לעצמו את תוצאות הבחירות ותמיד השתדל להישאר פסימי כדי לא להתאכזב", מגלה אור, "בתקשורת דיברו על 5-8 מנדטים ופתאום לגלות את תוצאות האמת ולהבין שעם ישראל שותף לרעיונות, לאמירה והשיח הזה המפויס, נתן רגע של אושר מאוד גדול ואבא ניסה לשמור על פאסון אבל הזיל דמעה".

איך הרב פירון הגיב לתוצאות המפלגות האחרות?

"הוא שמח מהרכב הכנסת הבאה, שמח שהליכוד קיבל מנדטים יפים ושיש כוחות טובים נוספים לעם ישראל. שימח אותו גם הבית היהודי שעבר שינוי חשוב ומרגש. ציפינו כמו כולם ליותר מנדטים לבית היהודי אבל התקשורת בנתה ציפייה ולא בטוח שהיא הייתה אמיתית".

קולות החיילים שהתפרסמו היום הכריעו את הכף והכניסו את שולי מועלם לכנסת. בין משפחת מועלם למשפחת פירון יש קשר איתן מאז הוזמן הרב פירון למסור שיעור באחת האזכרות שקיימה המשפחה. "היא אחת הנשים שאני הכי אוהבת", אומרת אור בהתרגשות ניכרת, "אם אבא בכנסת או שולי בכנסת זה מרגש אותנו באותה מידה. אבא מאוד מעריך אותה ומקווה מאוד שגם היא תיכנס".

רבים מדברים היום על הרב פירון כמועמד חם במיוחד למשרת שר החינוך, משרה אותה מגדירה אור - "החלום". תיק אחר שהרב פירון מעוניין בו הוא כאמור תיק הרווחה. "בשנים האחרונות הוא חי את תחומי הרווחה סביב אנשים עם מוגבלויות בעיקר בגלל אח שלי", מספרת אור, "זה מצב קשה של להכיר איך החברה הישראלית מתייחסת לאנשים עם מוגבלויות ואיך הבירוקרטיה לא מיטיבה". גם תחומי דת ומדינה יעסיקו את הרב פירון לא מעט כמו גם הרפורמה ברבנות שמתארגנת מתחת לפני השטח אשר מתכוונת להריץ את הרב דוד סתיו, ידידו הטוב של הרב פירון למשרת הרב הראשי, גם יו"ר "יש עתיד" תומך.

"אבא הוא אדם לוחם", מסכמת אור את הראיון, "הוא הולך לתרום הרבה לעם ישראל בכל תחום שיעסוק. יש לו הרבה מאוד מוטיבציה לפעול והוא עושה זאת מתוך כאב כמו בתחומי הרווחה ומתוך תחושת שליחות עמוקה. אנחנו סומכים עליו ועל יאיר".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il