בחירות 2019: בני גנץ מאבד מכוחו לטובת הימין החדש

מערכת הבחירות הזו לא מפסיקה להפתיע. המפץ בימין ערער את הסרוגים והוריד את גנץ. הפילוג בשמאל משאיר את לבני בחוץ ואת מפלגת העבודה על 8 מנדטים. רק נתניהו יכול לישון בשקט עם 30 מנדטים, כאשר הוא משאיר אבק לכל פירורי המפלגות החדשות

חדשות כיפה מירב כהן 04/01/19 10:06 כז בטבת התשעט

בחירות 2019: בני גנץ מאבד מכוחו לטובת הימין החדש
שלטי בחירות, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

שבועיים לתוך מערכת הבחירות לכנסת ה-21, וכבר נולדו חמש מפלגות חדשות. ריבוי המפלגות מאפשר לליכוד לשלוט ביד רמה עם קידומת שלוש במרבית הסקרים. שאר המפלגות מזדנבות מאחורה ועומדות על בין 5-7 מנדטים. בני גנץ, שממשיך לשמור על שתיקה, היחיד שמצליח להישאר במספר דו ספרתי אולם גם הוא מתחיל לאבד גובה. 

מערכת הבחירות הזו החלה כאשר ישנן 15 מפלגות גדולות יחסית, המתמודדות על לב האזרחים, רובן לא יצליחו לעבור את אחוז החסימה. מפלגות 'המרכז' קמות כפטריות אחרי הגשם. על המפה הפוליטית קיימת מפלגת יש עתיד, בראשות יאיר לפיד, הוותיקה שעומדת על 9-12 מנדטים בסקרים השונים. מפלגתו הטרייה של הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, היחידה שמצליחה לשמור על כוחה ולעמוד על בין 12-15 מנדטים. אולם נראה כי יו"ר חוסן לישראל צריך להתחיל לפחד, הקמתה של מפלגת הימין החדש, בראשות בנט ושקד, גנבה לו בין 2-3 מנדטים. 

מפלגת כולנו מדשדשת לרוב עם 5 מנדטים. לאחרונה קיבלו פעילים בליכוד הודעות מפתיעות, בהן הם צריכים לחוות את דעתם על חבירה של כחלון לליכוד. מפלגת גשר, בראשות אורלי לוי אבוקסיס, יציבה על 5 מנדטים ברוב הסקרים.   

"המפץ בימין", והקמתה של מפלגת הימין החדש, גרמה לטלטלה רבה בעיקר בציונות הדתית. המפלגה של בנט ושקד הנעה בין 6 ל-14 מנדטים בסקרים, כרגע עומדת על הספרה 9. רוב המצביעים שלה מגיעים משורות הסרוגים. מפלגת הבית היהודי, הנפגעת העיקרית מהמפץ, לא מצליחה לעבור את אחוז החסימה ברוב הסקרים. עוד נפגע הוא ליברמן שעומד על 5 מנדטים ומתקרב לאחוז החסימה. גם מפלגתו החדשה של בוגי יעלון לא עוברת את אחוז החסימה. 

מצביעי הליכוד ממשיכים להיות נאמנים לנתניהו, שנראה שכרגע אין לו מתחרים. לפי סקר 'מעריב': אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו, הליכוד מאבד 2 מנדטים בלבד לטובת הימין החדש, אך עדיין שומר על פער משמעותי מיתר מהמפלגות.  

לא רק בימין מתנפצות מפלגות. גם הצד השמאלי של הקשת הפוליטית יודע פירוקים רבים. השבוע החליט יו"ר מפלגת העבודה לסלק בבושת פנים את יו"ר מפלגת התנועה, ציפי לבני, משורות המחנה הציוני. סילוקה של לבני לא העלה את קרנה של מפלגת העבודה שעומדת על 7-10 מנדטים. לבני לבדה לא עוברת את אחוז החסימה, למעט סקר של חברת החדשות שמראה שהיא יכולה לקבל 5 מנדטים.

חברי כנסת בכירים במפלגת העבודה חותרים תחת היו"ר הנבחר, ומבקשים ממנו לוותר על כיסאו לטובת המפלגה המתרסקת בסקרים. השבוע נודע כי שמונה חברי המפלגה בדקו חבירה למלגת מרצ, אולם הנושא ירד מהפרק. מפלגת מרק שומרת על כוחה עם 6-7 מנדטים ברבית הסקרים. 

עוד תחום מעניין הם החרדים. מפלגת ש"ס מתפרקת ועומדת על סף אחוז החסימה. יהדות התורה יציבה עם 7 מנדטים. שמועות מספרות כי נתניהו פועל לחבירה של מפלגות החרדים. במקרה כזה הסקרים מנבאים להם כ-12-15 מנדטים