בחירות או תיק הביטחון לבנט, מה יחליט נתניהו?

בנט הציב אולטימטום לראש הממשלה-תיק הביטחון או בחירות. ראש הממשלה קיים סבב שיחות עם שריו אך נמנע מלהיפגש עם שר החינוך. אם יתקיימו בחירות הן צפויות לאמצע מרץ

חדשות כיפה מירב כהן 14/11/18 20:11 ו בכסלו התשעט

בחירות או תיק הביטחון לבנט, מה יחליט נתניהו?
נתניהו ובנט, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ראש הממשלה נתניהו סיים את סבב השיחות הנוכחי עם ראשי הקואליציה אך לא שוחח עדיין עם בנט שהכריז שבלי תיק הביטחון מפלגת הבית היהודי תפרוש מהממשלה. 

נתניהו קיים סבב התייעצויות עם השרים כחלון, דרעי וליצמן בניסיון לייצב את הקואליציה אך נראה כי אנחנו עומדים לפני מערכת בחירות כוללת. חברי הממשלה דיברו על בחירות  בתאריכים שבין 19 וה-26 במרץ אולם המערכה טרם הוכרעה. 

בפני נתניהו עומדת האלטרנטיבה להעניק לבנט את מבוקשו, ולמנות אותו לשר הביטחון הבא. בפגישת הסיעה של הבית היהודי קבעו כי אם ראש הממשלה לא יענה לדרישה הם יפרשו מהממשלה ובכך יוכרע שמערכת הבחירות אכן תוקדם "סיעת ׳הבית היהודי׳ הצביעה פה אחד בעד ההחלטה לדרוש את תיק הביטחון על מנת לשנות את מדיניות הביטחון ולהשיב לישראל את היוזמה ואת ההרתעה", והוסיפו, "ממשלה ללא הרתעה אינה ממשלת ימין. ללא קבלת האחריות על המשימה הלאומית של שינוי המצב הביטחוני ביחד עם ראש הממשלה, אין טעם בהמשך קיום הממשלה".

מתוך כך, סקר של מינה צמח ב'החדשות' הראה כי ההחלטה של ראש הממשלה לקדם הסדר עם חמאס משפיעה על המנדטים של הליכוד. הליכוד ירד ל-29 מנדטים כאשר בשיאו של ראש הממשלה הוא גרף 33 מנדטים. הבית היהודי לעומת זאת מתחזק ל-11 מנדטים. לפיד יקבל 18 מנדטים. יו"ר המחנה הציוני, שספג מהלומה קשה, מצליח לעלות למספר דו ספרתי ומקבל 11 מנדטים. כולנו נשארת עם 8, יהדות התורה-7. התפטרותו של ליברמן זיכתה אותו בעוד 2 מנדטים וכרגע הוא עומד על 7. ש"ס עולה גם היא מאחוז החסימה ומתייצבת על הספרה 6. 

במידה ובני גנץ ואורלי לוי-אבוקסיס יכנסו לזירה הפוליטית, פני הדברים צפויים להשתנות. המפסידים העיקריים הם הליכוד שיורדים ל-24 מנדטים. יש עתיד עם 13. המפסידה הגדולה מכניסה של גנץ לפוליטיקה תהיה מלפגת המחנה הציונית שחוזרת למסר חד ספרתי -8. 

הנסקרים נשאלו האם הם מרוצים מתפקוד ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל בסבב הסלמה האחרון בעזה. 74% מהנשאלים טענו שהם אינם מרוצים מראש הממשלה. 69% טענו שאינם מרוצים משר הביטחון ו51% לא מרוצים מתפקודו של הרמטכ"ל אייזנקוט.